نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وزیر میراث فرهنگی خواست تا نسبت به بررسی جوانب امر مرمت گنبد شیخ لطف‌الله، رسیدگی به قصورات مسوولان مربوط و جبران خسارت وارد به این بنای تاریخی اقدام و طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اسناد پروژه‌ها برای مطالعه منتقدان، در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

اسناد مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را منتشر کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در کنار همه اظهار نظرها و صحبت‌هایی که تا کنون مطرح شده‌اند و تا کنون مرغِ دست‌اندرکاران مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان برای ماندن بر سر حرف اولشان یک پا داشته که کاردرست‌اند، بالاخره یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم خبرهای نقادانه را از مرمت این بنای تاریخی دید و به وزیر این وزارتخانه تازه‌تاسیس تذکر داد.

«ناهید تاج‌الدین»‌ - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی - در تذکری که به هیات رییسه مجلس داده، و خواسته تا طبق ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این تذکر ابلاغ و خلاصه آن در جلسه علنی مجلس پرسیده شود، از علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – پرسیده که «چرا دلایل بروز معایب ناشی از مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف الله اصفهان اعلام نشده و مستندات مربوط به فعالان میراث و منتقدان ارایه نشده است؟»

او که این تذکر را در صفحه‌ی شخصی  خود در اینستاگرام و همراه با تصویرِ معروف گنبد که روی ترک تازه مرمت شده‌اش برفی ننشسته، منتشر کرده، نوشته است: «با توجه به شرایط بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مرمت این گنبد امری اجتناب‌ناپذیر بوده است. تصمیم درستی که به روش نامناسب اجرایی شده و حساسیت‌های جامعه میراث فرهنگی کشور را برانگیخته و از طرفی پس از اتمام مرمت و بروز معایب، ایراداتی ناشی از برچیدن و نصب کاشی‌های مشخص نگردیده و به انتقادات کارشناسان و خبرگان این حوزه پاسخی داده نشده است.

از طرفی شواهد نشان دهنده این است که به اصل " برگشت‌پذیری" که یک اصل مهم مرمتی است، در این پروژه حساس توجهی نشده است. چرا پروژه‌ای با این اهمیت فاقد مدارک مطالعاتی، نتایج آزمایشگاهی مصالح قدیم و جدید، پروتکل اجرایی و نظارتی بوده است؟ و اگر وجود دارد، چرا در اختیار کارشناسان و منتقدان قرار نگرفته است؟ لذا نظر به این‌که تا کنون پیگیری‌های فعالان میراث و کارشناسان این حوزه در خصوص مشخص شدن روند اجرای پروژه‌های حساسیت‌برانگیز با پاسخ شفافی رو به رو نشده و تداوم این امر به بی‌اعتمادی فعالان میراث فرهنگی و نگرانی‌های موجود دامن خواهد زد، ضرورت دارد نسبت به بررسی جوانب امر، رسیدگی به قصورات مسوولان مربوط و جبران خسارت وارده به این بنای تاریخی اقدام و طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اسناد پروژه‌ها برای مطالعه منتقدان، در اختیار کارشناسان قرار گیرد.»

این تذکر توسط علی اصغر یوسف‌نژاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مجلس شورای اسلامی خوانده شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.