رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از این استان طی سال جاری از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۳۰درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی امیرفخریان  در حاشیه کارگاه آموزشی صادرات و واردات در نیشابور افزود: میزان صادرات کالا از استان خراسان رضوی برای امسال ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که نسبت به پارسال به دلیل تغییر ارزش‌گذاری کالاهای گمرکی کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: ارزش‌گذاری گمرکی برمبنای قیمت عمده فروشی کالا به علاوه سایر هزینه‌ها مانند بیمه و حمل و نقل تا گمرک‌ خروجی است بنابراین هدف‌گذاری صادراتی را از نظر ارزش دلاری نمی‌توان ملاک عمل قرار داد و هدف‌گذاری بر اساس وزن اصولی‌تر است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۶ سهم استان خراسان رضوی از میزان کل صادرات خارجی کشور ۴،۲ درصد بوده که در سال گذشته به ۵،۴ دهم‌ درصد افزایش یافت و این‌ آمار سهم خروجی کالاها از گمرکات استان خراسان رضوی است در حالی که بسیاری از اقلام صادراتی این استان مانند صنایع معدنی از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود.
امیرفخریان افزود: مقاصد اصلی کالاهای صادراتی خراسان رضوی کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، ویتنام و هنگ کنگ بوده و بیشترین میزان صادرات به این کشورها زعفران، انواع کف‌پوش، هیدروکربن‌های حلقوی و صنایع تبدیلی می‌باشد.
وی ادامه داد: بیشتر اقلام مورد نیاز برای تولیدات این استان شامل پنبه و مواد اولیه صنعتی و کودهای شیمیایی اغلب از کشورهای ازبکستان، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، روسیه، چین و هند وارد می‌شود.
تحریم‌ها بر صادرات استان تاثیر سوء نداشته است
وی گفت: تحریم‌ها بیشتر بر کالاهایی وضع شده که در سبد صادرات استان خراسان رضوی قرار نداشته و به همین خاطر تحریم‌ها بر صادرات استان تاثیر سوء نداشته است.
امیرفخریان افزود: از سوی دیگر در شرایط تحریم‌ها که محدودیت واردات ایجاد شده این فرصت برای تولیدکنندگان فراهم شد که با افزایش میزان تولید مازاد آن را صادر کنند.
وی ادامه داد: حدود سه هزار صادرکننده در استان خراسان رضوی وجود دارد که امسال از این تعداد ۳۶ صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و معرفی شدند.
وی گفت: امسال چهار صادرکننده نمونه در سطح استانی و یک صادرکننده نمونه در سطح ملی از نیشابور معرفی شد و این شهرستان در این حوزه دارای ظرفیت‌های فراوان است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.