خوزستان_ نمایشگاه کتاب شاید مناسب ترین وقت برای تمام سنین و قشرهای مختلف یک جامعه باشد تا به اندازه سرسوزنی نامهربانی هایی که در حق "یار مهربان" داشته اند جبران کنند.

تلاش برای مهربانی با یار مهربان/خوزستانی ها برای کتاب صف کشیدند

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ با رصد کلانشهرها می‌بینید که اکثر مناطق آنها فاقد کتابخانه است  به طور مثال در همین اهواز به گفته سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان به ازای هر ۱۰۰ نفر یک و ۴۰ سانتی متر فضای کتابخانه‌ای هست و درصد عضویت مردم در همین تعداد دو و دودهم است و جالب تر اینکه از همان فضای موجود هم درست استفاده نمی‌شود، این موضوع که ازلحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای وضعیت مطلوبی نداریم را فقط یک چیز در سال جبران می کند، نمایشگاه های سالانه کتاب.


لختی با یار مهربان

نمایشگاه کتاب که به تازگی چهاردهمین سال حضورش را در اهواز سپری می کند شاید مناسب ترین وقت برای تمام سنین و قشرهای مختلف یک جامعه باشد تا به اندازه سرسوزنی نامهربانی هایی که در حق "یار مهربان" داشته اند جبران کنند؛ فضا هم آنقدر به سمت کتاب و کتابخوانی سوق پیدا کرده که پای حتی بی ذوق ترین آدمها از لحاظ خواندن را به محل نمایشگاه بکشاند.
خوشبختانه این کلانشهر از قافله برپایی نمایشگاه عقب نیست،  به خصوص که به قول  معاون سیاسی استاندار با وجود پایین بودن میزان مطالعه در کشور، این شهر بهترین و آموزش دیده ترین افراد فرهنگی را دارد، پس طبیعی است استقبال از نمایشگاه هر سال بالاتر رود.
به سمت انتهای کیان پارس،میدان چمران می روم تا بازدیدی از نمایشگاه داشته باشم، یک زمانی بازدید کنندگان از چنین محلی بیشتر فرهیخته گان بودند  اما حالا همه شکل و تیپ و شخصیتی در نمایشگاه پیدا می کنی حتی کسانی که برای تفریح می آیند نه کتاب دیدن و خریدن، شاید یکی از اجحافاتی که به کتاب شده رقابتش با غول بی شاخ و دم فضای مجازی است، حتی رسانه های مکتوب نیز در قرن جدید به زیر سایه سایت ها و خبرگزاری ها رفته اند، قدیم ترها می گفتند روزنامه دیروز را کسی نمی خواند چون خبر تازه ای ندارد، برای  این عصر که سرعت بیش از هرچیزی اهمیت دارد نه تنها خبر ها پیش از روزنامه  همه جا انتشار یافته، حتی قسمت های مهم کتاب ها را نیز با یک جستجو و گذر در فضاهای مجازی می توانی بخوانی اما با تمام اینها نمایشگاه کتاب هنوز استوار است، بازدید کننده دارد ، از طرفی حاشیه‌های این نمایشگاه مثل نشست‌های ادبی، فرهنگی و هنری آن را برای حضور پژوهشگران، شاعران و نویسندگان جذاب تر می کند.


افزایش قیمت کتابهای دانشگاهی 

وردی سالن خرمشهر کمی شلوغ تر از کارون و خلیج فارس است؛ برای صحبت با بازدید کنندگان سر از یک غرفه دانشگاهی درمی آورم، آرش اسماعیلی دانشجوی دکتراست و می گوید: هر سال با دوستانم می آییم و کتابهای دانشگاهی و حتی متفرقه تهیه می کنیم البته نمایشگاه تهران به  دلیل بازدیدهای کشوری پربارتر است.
او که از افزایش قیمت ها متعجب شده، اضافه می کند: به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ حدس می زدم کتاب گران شود ولی نه تا این حد، هزینه‌ای که برای خرید کتاب کنار گذاشته بودم فقط پاسخگوی خرید 6 کتاب شد اگر نمی شود برای گرانی کاغذ کاری کرد باید  فکری برای کتب دانشگاهی کنند؛ دانشجو با پول تو جیبی  قدرت خرید کتاب‌های دانشگاهی با قیمت بالا را نداردو افزایش هزینه ها بار بیشتر بر دوش خانواده است. 
یکی از غرفه داران می گوید: با وجود تمام مشکلات و گرانی کتاب در این دوره هم عده ای کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده اند اما نمی توان منکر شد قدرت خرید مردم کاهش یافته و کمی دلخور نمایشگاه را ترک می کنند.

کمبود پارکینگ

خریدار دیگری، کتابهای زیادی در دست داردو با اشاره به سنگین بودن آنها، عنوان می کند: جا برای پارک خودرو نیست، مجبور شدیم  خودرو را 4 خیابان دورتر پارک کنیم و کشیدن این وزن تا آنجا ما را از برداشتن کتاب بیشتر پشیمان کرد، بنابراین به خرید ادامه ندادیم.
در حال دیدن بنر بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی هستم، که اطرافم پر از کودک و نوجوان می شود، از پرسش و پاسخ با آنها می فهمم، بیشتر مشتریان پروپا قرص رسانه‌های دیجیتال شامل شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه، سواد مجازی، بازی، پویا نمایی اند،  آنها به نمایشگاه هیجان داده اند.

 خبر خوش مرتضی جمشیدی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم، عرضه ۲۱۰ میلیون تومان بن کتاب در دو روز آغازین چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان است، او می گوید: اکثر افراد براین عقیده اند که فضای مجازی جایگزین کتاب شده، اما باید بگویم افرادی که کتابخوان حرفه ای هستند همچنان کتاب کاغذی می خوانند.
جمشیدی هدف از برپایی نمایشگاه کتاب استانی را توسعه فرهنگ مطالعه و پیوند دوباره مردم با کتاب و کتابخوانی دانسته و یادآور می شود: علاقه مردم نسبت به گذشته به کتاب بیشتر شده و به این حوزه توجه نشان می دهند.

یکی از برنامه های جالب در بخش جانبی، حضور بانوان کار آفرین است که در طراحی لباس، طراحی پارچه های سنتی و زیورآلات در نمایشگاه حضور یافته اند.

هوا گرفته و باران تندی بیرون از سالن ها می بارد اما هنوز جمعیت زیادی به سمت نمایشگاه می آیند و من در حال ترک محل به این فکر می کنم آیا رکورد فروش  سال گذشته با "۱۶  میلیارد ریال در ۶ روز " شکسته می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.