می‌شود گفت بازآفرینی شهری همان ورژن جدید ساماندهی بافت‌های فرسوده است. گرچه شرایط و اهدافش به مراتب بیشتر و بهتر از آن چیزی است که در ساماندهی بافت‌های فرسوده کلانشهرها تعریف شده بود.

الزام دستگاه‌ها به هزینه ۳۰ درصد از بودجه برای بازآفرینی شهری

هاشم رسائی‌فر/

می‌شود گفت بازآفرینی شهری همان ورژن جدید ساماندهی بافت‌های فرسوده است. گرچه شرایط و اهدافش به مراتب بیشتر و بهتر از آن چیزی است که در ساماندهی بافت‌های فرسوده کلانشهرها تعریف شده بود.

در مشهد به مانند خیلی از شهرها به ویژه کلانشهرها داستان بازآفرینی شهری با راه‌اندازی ستاد آن حدود یک سالی می‌شود شکل و شمایلی به خود گرفته است. جلساتی نیز با حضور اعضای ستاد برگزار شده و شهرداری مشهد به عنوان دبیر این ستاد مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد. تاکنون ستاد بازآفرینی شهری مشهد ۲۲ دفتر بازآفرینی در محله‌ها و بافت حاشیه شهر ایجاد کرده است تا به این وسیله حلقه اتصال بین مردم این محلات و ستاد بازآفرینی شهری با رویکردی محله‌محور ایجاد شود.

دیروز جمعی از نمایندگان رسانه‌های خبری در دو محله مهرآباد و شهید آوینی واقع در منطقه ۵ شهرداری مشهد حضور یافتند تا از نزدیک در جریان آنچه در این دو محله وجود دارد و قرار است در آینده با اهدافی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده به شرایطی بهتر دست پیدا کنند قرار بگیرند.  

بازآفرینی شهری نیازمند مشارکت مردم

حمیدرضا باقری، معاون توسعه محلی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری در جریان این بازدید گفت: تجربه‌ای که در دنیا مطرح شده و موفق عمل کرده، تجربه مشارکت با مردم است، اگر قرار است حاشیه شهر را از وضعیت فعلی خارج کنیم، لازم است با مشارکت مردم این موضوع را رفع کنیم و سیاست‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند و سازوکاری برای مشارکت پیش‌بینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی دفاتر در این محلات، متخصصان شهری را در کنار مردم محلی قرار داده است، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تا مردم توانمند شوند و در بلندمدت مطالبه‌گر باشند و تغییرات محلی که دارای حداقل استاندارد برای سکونت باشد به وجود آید و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مردم توانمند شوند. امیدواریم در این روش بتوانیم محلات حاشیه شهر مشهد را تبدیل به حداقل استانداردهای مورد نیاز برای سکونت کنیم قطعاً حضور این دفاتر می‌تواند در توانمندسازی محلات برای رشد و توسعه شهری مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: دفاتر ایجاد شده در محله‌ها باید از چهار متخصص برخوردار باشند که شامل متخصصان شهرسازی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی می‌شود. این تیم با شرح خدمات مشخصی که تعریف شده، قرار است در کنار مردم محله قرار گیرند و مسائل را کارشناسی کنند. در نهایت این دفاتر باید سندی تدوین کنند به عنوان سند توسعه محله که در آن مشخص شود با همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها چه اقداماتی باید انجام شود تا از این وضعیت خارج شوند و وضعیتشان بهتر شود.

باقری ضمن اشاره به این موضوع که حساس‌سازی و مطالبه‌گری از دستگاه‌ها مسئله مهم دیگری است، اظهار کرد: در حال حاضر دفاتر بازآفرینی باید بتوانند با دستگاه‌های مؤثر در حوزه بازآفرینی مشارکت کنند و در تدوین سند ملزم با دستگاه‌ها ارتباط داشته‌ باشند تا اگر سندی تصویب شد، قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها مکلف هستند ۳۰ درصد از بودجه خود را به بازآفرینی شهری محلات هدف اختصاص دهند.

ارتقای محیطی مهم‌ترین هدف در محله آوینی

در ادامه این بازدید علی نصرتی، مدیر بازآفرینی دفتر توسعه محله آوینی گفت: بازآفرینی شهری به منظور حل مشکلات است و باید این عمل منجر به افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود.

وی با اشاره به موقعیت مکانی منطقه شهید آوینی بیان کرد: منطقه شهید آوینی در ورودی گلشهر قرار دارد و مساحت آن ۸۶ هکتار است و بنا بر آمار رسمی سال ۹۵، ۲۴ هزار خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند.

مدیر بازآفرینی دفتر منطقه آوینی همچنین اظهار کرد: در منطقه گلشهر ۲۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۵ هزار منزل مسکونی با تراکم جمعیتی ۶هزار و ۵۰۰ واحد در منطقه گلشن ایجاد شده است.

وی ارتقای محیطی محله را از مهم‌ترین برنامه‌های بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: حل مشکلات فاضلاب‌های محلی و رفع مشکلات آلاینده‌ها در محلات از مهم‌ترین اقدامات این برنامه است.

مهرآباد محله‌ای ناهمگون

همچنین علیرضا زاهدی، مدیر دفتر بازآفرینی منطقه مهرآباد در خصوص موقعیت جغرافیایی منطقه مهرآباد گفت: این محله در مجاورت منطقه گلشهر قرار گرفته است و بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۲ هزار و ۸۶۵ خانوار در این محل زندگی می‌کنند. ۱۷۲ هکتار وسعت منطقه مهرآباد است و ۴ هزار و ۶۶۸ محله مسکونی در این محل وجود دارد.

وی با اشاره به کاربری اراضی این منطقه افزود: ۳۰ درصد از بافت محله مهرآباد نسبت به سایر محلات حاشیه شهر، فرسودگی کمتری دارد و بافت بیشتر این منطقه صنعتی با ناهمگونی‌های زیاد است.

زاهدی همچنین با بیان این مطلب که تاکنون مراکز خدماتی بسیاری را در منطقه مهرآباد شناسایی کرده‌ایم، گفت: با همکاری شورای اجتماعی محلات، از طریق پرسش‌نامه معضلات را شناسایی کردیم و مهم‌ترین چالش این منطقه امنیت اجتماعی است که درصدد هستیم تا این معضل را حل کنیم و با برطرف کردن این مشکل خدمات شهری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مسائل خدماتی با مشکل پراکندگی در مناطق حاشیه شهر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: قصد داریم در راستای طرح بازآفرینی شهری، به تمام محلات خدمات‌رسانی کنیم.

مدیر توسعه و بازآفرینی منطقه مهرآباد در راستای برنامه‌های اعتمادسازی عمومی مطرح کرد: برگزاری کارگاه‌های ترویج فرهنگ شهروندی، شناسایی نقاط قوت و ضعف محله با استفاده از توانمندسازی بانوان، افراد بازمانده از تحصیل و مناسب‌سازی مراکز معلولان از جمله اقدامات در این خصوص بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.