پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

یادداشت

تاخت‌وتاز اتوبوسرانان متخلف در خیابان‌های مشهد حادثه می‌آفریند

مهدی کاهانی مقدم

سرعت زیاد و بی‌احتیاطی رانندگان اتوبوسرانی مشهد بار دیگر حادثه‌ساز شد و روز سه‌شنبه دو نفر از عابران پیاده را در نقاط مختلف این شهر تا پای مرگ برد. می‌گویند در حادثه اول که حدود ساعت ۱۱ ظهر در بولوار توس رخ داد، اتوبوس پیرمرد عابر پیاده‌ای را زیر گرفت و حدود ساعت ۶ عصر هم عابر پیاده دیگری در بولوار امام رضا(ع) بر اثر بی‌احتیاطی راننده اتوبوس بی‌آرتی مصدوم و چندین متر پرتاب شد که کارکنان اورژانس حال او را وخیم گزارش کردند.

مهدی کاهانی مقدم/

سرعت زیاد و بی‌احتیاطی رانندگان اتوبوسرانی مشهد بار دیگر حادثه‌ساز شد و روز سه‌شنبه دو نفر از عابران پیاده را در نقاط مختلف این شهر تا پای مرگ برد. می‌گویند در حادثه اول که حدود ساعت ۱۱ ظهر در بولوار توس رخ داد، اتوبوس پیرمرد عابر پیاده‌ای را زیر گرفت و حدود ساعت ۶ عصر هم عابر پیاده دیگری در بولوار امام رضا(ع) بر اثر بی‌احتیاطی راننده اتوبوس بی‌آرتی مصدوم و چندین متر پرتاب شد که کارکنان اورژانس حال او را وخیم گزارش کردند.

این حوادث البته تازگی ندارد و شهروندان مشهدی هرازگاهی شاهد حوادث مشابهی هستند که عموماً به خاطر رانندگی همراه با تخلف و حادثه‌آفرینی برخی رانندگان خطوط اتوبوسرانی رخ می‌دهد؛ کما اینکه به اذعان شهروندان، حوادث روز سه‌شنبه اگر رانندگان احتیاط و سرعت مطمئنه را رعایت کرده بودند، اتفاق نمی‌افتاد.

تردیدی نیست که اتوبوسرانان عهده‌دار یکی از مشاغل سخت و طاقت‌فرسا هستند اما این از بار مسئولیت آنان نمی‌کاهد و حتی وظیفه این قشر از رانندگان، سنگین‌تر و مشکل‌تر از سایران است که باید در اوج خستگی، عصبانیت و شرایط نامناسب محیطی و ترافیکی، صبر و بردباری از خود نشان دهند.

یک اتوبوسران متعهد و کارآمد علاوه بر دارا بودن مهارت‌های لازم، باید با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، رفتار پسندیده و ازخودگذشتگی، به آرامش مسافران و ایجاد نظم و ترافیک روان شهر کمک کند.

ناگفته پیداست که اکثر قریب به‌ اتفاق رانندگان اتوبوسرانی، افرادی متعهد، کاربلد و مسلط به رفتار و حرفه خود هستند که اگر چنین نبود، کاهش چشمگیر آمار تصادفات آنان را در یکی دو سال اخیر شاهد نمی‌بودیم؛ اما آنچه قابل ‌تأمل است اینکه مدیران این سازمان و شهرداری در برابر تعداد اندکی از رانندگان بی‌احتیاط و متخلف، تسامح و تساهل پیشه کرده و موجب شده‌اند همین عده اندک، حیثیت کارکنان متعهد و خدمتگزار اتوبوسرانی را نیز خدشه‌دار کنند.

متخلفانی که با رانندگی‌های خطرساز نظیر سرعت زیاد، تغییر مسیرهای پی‌درپی، حرکت مارپیچی لابه‌لای خودروها، توقف در محل‌های ممنوع و خطرآفرین و حرکت آهسته در لاین سرعت بزرگراه‌ها (که هر شب ‌هنگام تحویل شیفت، در مسیر پارکینگ‌های اتوبوسرانی مشهد شاهدش هستیم)، هر روزه شکایت و گلایه شهروندان را باعث می‌شوند. عده انگشت‌شماری از رانندگان نیز با رفتار و برخوردهای نامناسب با مسافرانشان، گویی این مردم باعث ‌و بانی مشکلات حرفه‌ای و خانوادگی آنان بوده‌اند و می‌خواهند تمام بار مشکلات زندگی خود را روی دوش آنان بگذارند؛ موجب نارضایتی شهروندان و انتقال استرس و عصبانیت به آنان هستند.

خروجی بی‌توجهی مدیریت شهری به مشکل چنین رانندگانی، علاوه بر وقوع حوادث ناگوار، عصبانی کردن رانندگان سایر وسایل نقلیه، ترافیک سنگین، اتلاف وقت شهروندان و کاهش اقبال عمومی نسبت به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را سبب می‌شود که اتفاقاً با توجه به وضعیت جوی و آلودگی هوا بیشتر از هر زمانی مورد تأکید قرار دارد.

به همین خاطر به نظر می‌رسد پلیس راهور باید جدی‌تر از گذشته و بدون اغماض، با تخلف اتوبوسرانان برخورد قانونی لازم را انجام دهد. در خصوص سایر تخلفات این قبیل رانندگان هم شهرداری به‌عنوان متولی اصلی می‌بایست سازوکاری را پیش‌بینی و به اجرا بگذارد که هزینه تخلف را بالا برده و به حد بازدارندگی برساند که تسهیل دریافت شکایات مردمی، از نخستین الزامات این اقدام است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.