مجموعه تلویزیونی «آخرخط» مضمونی کمدی و طنز دارد و داستان دو پسرخاله است که بسیار شرور هستند و خانواده‌ها از دست این دو نفر به ستوه آمده‌اند. این دو به دلیل جرمی به زندان می‌افتند و تصمیم به مهاجرت از کشور می‌گیرند.

قصه دو پسرخاله که به مدافعان حرم گره می‌خورند


 زهره کهندل/

مجموعه تلویزیونی «آخرخط» مضمونی کمدی و طنز دارد و داستان دو پسرخاله است که بسیار شرور هستند و خانواده‌ها از دست این دو نفر به ستوه آمده‌اند. این دو به دلیل جرمی به زندان می‌افتند و تصمیم به مهاجرت از کشور می‌گیرند. مجموعه تلویزیونی«آخرخط»  که به زودی روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود، روند ساختش به دلیل تغییر تهیه‌کننده چندین ماه عقب افتاد ولی با آمدن مهران مهام در مقام تهیه‌کننده، ساخت آن دوباره به جریان افتاد و قسمت‌های پایانی این سریال که به ماجرای مدافعان‌حرم گره می‌خورد و قرار بود در سوریه و لبنان فیلم‌برداری شود، به همت لشکرفاطمیون، سپاه امام‌رضا(ع) و مسئولان مشهدی در مجتمع «آیه‌ها» این شهر فیلم‌برداری شد. در مدتی که گروه تولید این سریال در مشهد کار می‌کردند با هماهنگی روح‌الله جلالی طلب، مدیر تولید بخش جنگی پروژه به پشت صحنه این سریال رفتیم تا از آخرین وضعیت ساخت قسمت‌های پایانی این مجموعه تلویزیونی جویا شویم و با عوامل آن گفت‌وگو کنیم.

علی مسعودی، نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «آخرخط» که مشغول بازی در یکی از نقش‌های این سریال بود، پس از پایان سکانس توضیحاتی درباره روند ساخت این مجموعه به خبرنگار ما می‌دهد و می‌گوید: ساخت این سریال را اوایل آبان ماه سال گذشته کلید زدم و قرار بود اردیبهشت ماه امسال به پایان برسد. بخشی از فاز اول کار را با یک تهیه‌کننده انجام دادیم، ادامه کار را قرار بود با تهیه‌کننده دیگری همکاری کنیم که این آقا هفت ماه کار را تعطیل کرد و وعده‌هایی داد که علمیاتی نشد؛ قرار بود گروه را برای ادامه تصویربرداری به سوریه و لبنان ببرد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. یک ماه پیش تهیه‌کننده سوم کار معرفی شد که شکرخدا پس از ماه‌ها تعطیلی پروژه شرایط ادامه کار مهیا شد.

وی خاطرنشان می‌کند: به لطف آقا امام‌رضا(ع)، کمک لشکرفاطمیون، سپاه امام‌رضا(ع)، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری و تمام مسئولان مشهدی که پای کار آمدند، کار ادامه یافت. وقتی اسم مدافعان حرم به میان آمد همه سنگ تمام گذاشتند و هر کمکی که می‌توانستند انجام دادند.

وی با بیان اینکه بخش دشوار سریال که مربوط به قسمت‌های پایانی می‌شد، پیش‌تولیدش در کمتر از 10 روز کلید خورد، می‌گوید: همزمان با تدوین قسمت‌های پایانی سریال پخش خواهیم داشت و این مجموعه به زودی روی آنتن شبکه سه می‌رود. قسمت‌های جنگی سریال از قسمت 25 به بعد است و قسمت‌های اولیه سریال آماده پخش لود که به شبکه سه تحویل داده شده است. پیش‌بینی ما برای این سریال 32 قسمت است.

* یک کمدی خوب و خنده‌دار

مسعودی درباره فاصله‌ای که در روند تولید کار افتاد و تأثیری که روی کیفیت آن داشت، توضیح می‌دهد: بازیگران فاز اول، خودم، شهرام قائدی، عباس جمشیدی‌فر و علی صبوری بودیم و فاصله‌ای که در تولید افتاد ما را اذیت کرد. تعطیلی چند روزه یک پروژه طبیعی است ولی وقتی 7-6 ماه کار تعطیل شود، همه را دلسرد می‌کند حتی به عنوان کارگردان تمرکزم را از دست می‌دهم.

وی اضافه می‌کند: خدا را شکر آقای مهام آمد و به همه ما روحیه داد. لطف آقا امام‌رضا(ع) و مسئولان خوب مشهدی موجب شد کارها با سرعت زمینه‌سازی شود و شروع به فیلم‌برداری کردیم.

این کارگردان تلویزیونی با بیان اینکه مردم منتظر تماشای یک کمدی خوب و خنده‌دار در تلویزیون مثل سریال‌هایی همچون سه‌درچهار، خانه به دوش باشند، به مضمون سریال که درباره مهاجرت است اشاره کرده و می‌گوید: سریال «آخرخط» قصه دوپسرخاله است که تصمیم می‌گیرند به کشوری اروپایی بروند ولی به خاطر اینکه مجرم فراری هستند شرایط خروجشان از کشور متفاوت است و اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که آن‌ها را وارد فضای دیگری می‌کند به طوری که بخشی از آن به ماجرای داعش گره می‌خورد.

به گفته او قسمتی از سریال که قرار بود در سوریه و لبنان فیلم‌برداری شود و ماجرای آن درباره مدافعان حرم بود، در مجتمع آیه‌های مشهد فیلم‌برداری شده و از بچه‌های لشکرفاطمیون هم کمک گرفته‌اند.

مسعودی عنوان می‌کند: وقتی گفتیم قرار است یک کار درباره مدافعان‌حرم بسازیم تمام مسئولان مشهدی معرفت به خرج دادند و از ما حمایت کردند به طوری که نامه‌نگاری‌ها در کمتر از یک روز پاسخ داده شد و تمام هماهنگی‌های فیلم‌برداری در مشهد در کمتر از یک هفته انجام شد.

مسعودی در خصوص فیلم‌برداری صحنه‌های خارجی سریال یادآور می‌شود: لبنان که نمی‌توانیم برویم و دنبال کشور دیگری هستیم که بتوانیم صحنه‌های خارجی این سریال را جلو دوربین ببریم، چرا که در داستان نیاز است کاراکترهای سریال به بیروت بروند و ۳۰ دقیقه کارمان باقی‌مانده و پنج روز کار داریم. به کشور دیگری خواهیم رفت که شبیه‌سازی بهتری صورت بگیرد.

 * ماجرای دو پسرخاله

عباس جمشیدی‌فر از بازیگران این مجموعه می‌گوید: من نقش «فرامرز» را بازی می‌کنم که یکی از دو نقش اصلی سریال است و ماجراهایی برای او و پسرخاله‌اش پیش می‌آید. نقش «سیامک» را هم علی صبوری ایفا می‌کند.

وی درباره همکاری در این پروژه تلویزیونی توضیح می‌دهد: این مجموعه سومین کار مشترک من با علی مسعودی است که او در مقام نویسندگی قرار دارد، ولی در این سریال کارگردانی را نیز عهده‌دار است. نخستین همکاری ما «سه‌دونگ، سه‌دونگ» و دومی هم «آقا و خانم‌سنگی» بود که آقای

وی درباره جذابیت‌های نقش فرامرز می‌گوید: چند وجهی‌بودن این شخصیت برای من مسئله بود، او در خانواده‌ای زندگی می‌کند که به دلیل نداشتن پدر باید بیشتر هوای مادرش را داشته باشد. شیطنت‌های بامزه‌ای دارد و اتفاقاتی که برای این دو پسرخاله می‌افتد به خاطر نقشه‌های ناموفق سیامک، فرامرز را توی دردسر می‌اندازد. نوع قصه‌پردازی و شخصیت‌پردازی سریال هم جذابیت‌های زیادی دارد و تمام شخصیت‌های سریال دارای پیشینه خاص و جالبی هستند.

جمشیدی‌فر درباره اینکه سریال‌های طنز می‌تواند مردم را با تلویزیون آشتی دهد، معتقد است: صرفاً سریال طنز مردم را پای تلویزیون نمی‌نشاند بلکه قصه خوب است که مردم را به تماشای سریال‌های تلویزیونی مجاب می‌کند. وقتی قصه‌ای خوب نباشد گونه طنز نمی‌تواند تماشاگر را جذب کند شاید یکی دو قسمت مردم را پای تلویزیون بنشاند، اما مخاطب تماشاگر ثابت آن نمی‌شود. آنچه اهمیت دارد قصه خوب و جذاب است. وقتی سریالی قصه درست و خوبی نداشته باشد نمی‌تواند بیننده را جذب کند.

وی تأکید می‌کند: اینکه سریال‌های طنز مردم را جذب تلویزیون می‌کنند، اشتباه است. در چند سال اخیر قصه‌های خوب در تلویزیون کم داریم، اگر هم قصه خوبی داشته باشیم روایت خوبی از آن نداریم، شاید دلیلش تعجیل در ساخت سریال یا بودجه‌های کم باشد، همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که سریال خوبی ساخته نشود.

این بازیگر درباره اینکه «آخرخط» قصه خوبی را خوب روایت خواهد کرد، می‌گوید: این سریال قصه بسیار خوبی دارد و از لحاظ خلق موقعیت‌های خاصی که آقای مسعودی در فیلم‌نامه ایجاد کرده است می‌تواند مخاطب را جذب کند. یعنی علاوه بر قصه خوب، روایت خوبی هم دارد. نگاهی به سریال‌هایی که علی مسعودی پیش از این آن‌ها را نوشته است اثباتی بر این مدعاست. مثلاً سریال‌هایی همچون سه در چهار، سه دونگ سه دونگ، قرارگاه مسکونی یا آقا و خانم‌سنگی از پرمخاطب‌های تلویزیون بودند.

* ادای دین کوچکی به مدافعان حرم

محمد مختاری از بازیگران این مجموعه درباره نقش حاج‌محمد در سریال «خط آخر» می‌گوید: حاج محمد یکی از فرماندهان مدافع‌حرم است که با پسرش به سوریه آمدند و در این خط می‌جنگند.

وی درباره جذابیت‌های این نقش توضیح می‌دهد: من در قسمت‌های آخر این سریال بازی می‌کنم، آقای مسعودی که از دوستانم هستند طرح کلی قصه را برایم تعریف کردند و از من خواستند در این نقش بازی کنم. ضمن اینکه ما به مدافعان حرم بدهکاریم و اگر بتوانیم لحظاتی از ایثارگری و جانفشانی آن‌ها را نشان دهیم، ادای دین کوچکی کرده‌ایم.

این بازیگر خاطرنشان می‌کند: مدتی که سر فیلم‌برداری بودم، لحظاتی خلق شد که بغض گلوی عوامل تولید را گرفت، اینکه به بهانه ساخت یک سریال تلویزیونی یادی از شهدای مدافع‌حرم شود برای من بسیار ارزشمند است. اگر توانسته باشم لحظه‌ای از فداکاری این عزیزان را بازسازی کنم و مخاطب با دیدن آن لحظات، ایثارگری مدافعان حرم برایش یادآوری شود، برای ما کافی است.

به گفته مختاری متأسفانه گاهی حرف‌های غلطی درباره مدافعان‌حرم زده می‌شود که دل آدم را آتش می‌زند. این بچه‌ها از جان و زندگی‌شان می‌گذرند ولی حرف‌های ناحقی درباره آن‌ها گفته می‌شود، این‌ها کسانی هستند که جانشان را کف دستشان گذاشتند و به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند.

وی با تأکید بر اینکه همه ما مدیون مدافعان‌حرم هستیم، می‌گوید: تا زمانی که نسبت به موضوعی شناخت و آگاهی نداشته باشیم درباره آن قضاوت می‌کنیم ولی وقتی نسبت به موضوعی آگاهی پیدا می‌کنیم می‌بینیم چه قضاوت‌های غلطی داشتیم. امیدوارم «آخرخط» مجموعه‌ای موفق باشد تا حق بچه‌های مدافع حرم تا حدودی ادا شود.

مختاری یادآور می‌شود: معمولاً نقش‌های مشابه را قبول نمی‌کنم چون به من می‌گویند دوباره نقش بسیجی و رزمنده را بازی کردی؟ برای همین سعی می‌کنم گزیده کار باشم ولی خیلی اوقات ادای‌دین است، مگر می‌شود شهدای دفاع‌مقدس را فراموش کنیم؟ مدافعان حرم به گردن ما خیلی حق دارند و امیدوارم این کار را خدا از ما قبول کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.