حاشیه شهر مشهد همچنان گریبانگیر بحران ها و معضلات اجتماعی بسیاری است و به منظور رفع این مشکلات دفاتر توسعه محله احداث شده است و یکی از مهمترین اقدامات این دفاتر بازآفرینی بافت حاشیه شهر با همکاری مردم است.

بازآفرینی حاشیه شهر با همکاری مردم

نگار طاهونچی

به گزارش قدس آنلاین- حمید رضا باقری معاون توسعه محلی سازمان باز آفرینی شهرداری مشهد صبح امروز در جریان تور خبری بازدید از دفاتر توسعه محله گفت : مردم و فرهیختگان همیشه دغدغه مناطق حاشیه شهر را داشته اند و  مشکلات این مناطق از طریق سازمان بازآفرینی شهرداری  پیگیری می شود.

وی ادامه داد: تا کنون در خصوص مسائل حاشیه شهر سیاست هاو روش های زیادی  در کشور اجرا شده و با توجه به تجربه های به دست آمده این برنامه ها در مشهد پیگیری می شود.

معاون توسعه محلی سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت نقش مردم در توسعه حاشیه نشینی شهر مشهد افزود: همه مسئولین به این نتیجه رسیده اند که باید با مشارکت مردم تمامی کارها را پیش برد و به منظور توسعه بافت حاشیه شهر اقدام به راه اندازی دفاتر توسعه محله کرده ایم.

باقری همچنین بیان کرد: مهمترین هدف از راه اندازی این دفاتر این است که متخصصین حوزه شهری را در مقابل مردم قرار دهیم تا مردم نیز از این طریق  بتوانند مطالبه گری کنند و با این شیوه بتوانیم  محلات حاشیه شهر مشهد راتبدیل به حداقل استاندارهای مورد نیاز برای سکونت کنیم. و قطعا حضور این دفاتر می تواند در توانمندسازی محلات جهت رشد و توسعه شهری  موثر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه بنا به مصوب شورای پنجم سازمان بازآفرینی شهری در ضلع شهرداری قرار گرفته است تاکید کرد: ترکیب دفاتر توسعه محلی و بازآفرینی شهری، از ۴ متخصص شهرسازی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی تشکیل شده است و این دفاتر در حوزه های مختلف شهری اقدام به ارائه خدمات مختلف به عموم می کنند.

معاون توسعه محلی سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد همچنین با اشاره به تهیه سند توسعه محله گفت: این دفاتر موظف هستند تا با همکاری مردم مسائل و مشکلات را شناسایی کنند و در نهایت به یک سند توسعه تفاهم مبنی بر انجام دادن اقدامات لازم و مورد نیاز  برسند.

وی در ادامه با تاکیدبر اهمیت سند توسعه محله بیان کرد:برای تهیه این سند همکاری وحضور مردم موثر است و همچنین این سند می تواند بین مردم و دستگاه های اجرایی ارتباطات برقرار کند و آن ها را ملزم به اجرای آن کند.


بازآفرینی باید منجر به افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود

در ادامه این بازدید علی نصرتی مدیر بازآفرینی دفتر توسعه محلی منطقه گلشن گفت:بازآفرینی شهری به منظور حل مشکلات است و باید این عمل منجر به افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود.

وی  با اشاره به موقعیت مکانی منطقه شهید آوینی بیان کرد: منطقه شهید آوینی در ورودی گلشن قرار دارد و مساحت آن ۸۶ هکتار است و بنا بر آمار رسمی سال ۹۵، ۲۴ هزار خانوار در این منطقه زندگی می کنند

مدیر بازآفرینی دفتر منطقه گلشن همچنین خاطر نشان کرد: در منطقه گلشن ۲۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۵ هزار منزل مسکونی با تراکم جمعیتی  ۶۵۰۰ واحد ایجاد شده است.
نصرتی همچنین ۴ اصل، نقش حمایتگر و تسهیلگر دولت، نقش محوری مدیریت شهری، مشارکت مردمی را از اصول مهم حاکم بر تمامی برنامه های باز آفرینی شهری دانست و اظهار داشت: در این اصل بر توسعه درونی و پایدار اجتماعی محلات تاکید شده و پیشگیری و حل‌ مشکلات شهری، در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... از مهمترین اهداف این طرح دانست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بافت های تاریخی، بافت های میانی، سکونتگاه های غیر رسمی، بافت هایی با پیشینه روستایی، کاربری های ناسازگاری با کاربری های شهری از محدوده های هدف بازآفرینی شهری می باشند.

مدیر بازآفرینی دفتر منطقه گلشن با بیان اینکه باید در مناطق حاشیه شهر پروژه های اعتماد ساز اجرا شود گفت: در حوزه اقتصادی بازآفرینی، فضای خوبی در راسته بازار گلشن وجود دارد، وباید در این زمینه ظرفیت های موجود شناسایی شود.

نصرتی همچنین بیان کرد: در حوزه های اجتماعی نیز با همکاری هیئت امنا مساجد اقدام به ایجاد کارگروه فرهنگی در محلات کرده ایم.

وی ارتقا محیطی محله را از مهمترین برنامه های بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: حل مشکلات فاضلاب های محلی، رفع مشکلات آلاینده ها در محلات از مهمترین اقدامات این برنامه است.
نصرتی همچنین ۴ اصل، نقش حمایتگر و تسهیلگر دولت، نقش محوری مدیریت شهری و مشارکت مردمی را از اصول مهم حاکم بر تمامی برنامه های باز آفرینی شهری دانست و اظهار داشت: در این اصل بر توسعه درونی و پایدار اجتماعی محلات تاکید شده و پیشگیری و حل‌ مشکلات شهری، در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... از مهمترین اهداف این طرح دانست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بافت های تاریخی، بافت های میانی، سکونتگاه های غیر رسمی، بافت هایی با پیشینه روستایی، کاربری های ناسازگاری با کاربری های شهری از محدوده های هدف طرح  بازآفرینی شهری می باشند.

مدیر بازآفرینی دفتر منطقه گلشن با بیان اینکه باید در مناطق حاشیه شهر پروژه های اعتماد ساز اجرا شود گفت: در حوزه اقتصادی بازآفرینی شهری در منطقه گلشن ، فضای خوبی در راسته بازار این محله وجود دارد، وباید در این زمینه ظرفیت های موجود شناسایی شود.

نصرتی همچنین بیان کرد: در حوزه های اجتماعی نیز با همکاری هیئت امنا مساجد اقدام به ایجاد کارگروه فرهنگی در محلات کرده ایم.

وی ارتقا محیطی محله را از مهمترین برنامه های بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: حل مشکلات فاضلاب های محلی، رفع مشکلات آلاینده ها در محلات از مهمترین اقدامات این برنامه است.
در ادامه علیرضا زاهدی مدیر دفتر بازآفرینی منطقه مهر آباد گفت: فرهنگ سازی، بازآفرینی بافت فرسوده و توانمتد سازی اجتماعی، مشارکت مردمی از اهداف توسعه پایدار است.

وی در خصوص موقعیت جغرافیایی منطقه مهرآباد اظهار داشت: این محله در مجاورت منطقه گلشن قرار گرفته است و طبق سرشماری سال ۹۵، ۲۲ هزار و ۸۶۵ خانوار در این محل زندگی می کنند. ۱۷۲ هکتار وسعت منطقه مهرآباد است و ۴ هزار و ۶۶۸ محله مسکونی در این محل وجود دارد.

مدیر منطقه بازآفرینی مهرآباد با اشاره به کاربری اراضی این منطقه تصریح کرد: ۳۰ درصداز بافت محله مهرآباد نسبت به سایر محلات حاشیه شهر، فرسودگی کمتری داردو بافت بیشتر این منطقه صنعتی با ناهمگونی های زیاد است.

زاهدی همچنین با بیان این مطلب که تا کنون مراکز خدماتی بسیاری را در منطقه مهرآباد شناسایی کرده ایم گفت: با همکاری شورای اجتماعی محلات، از طریق پرسشنامه معضلات را شناسایی کردیم و مهمترین چالش این منطقه امنیت اجتماعی است که در صدد هستیم تا این معضل را حل کنیم و با برطرف نمودن این مشکل خدمات شهری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مسائل خدماتی با مشکل پراکندگی در مناطق حاشیه شهر مواجه هستیم خاطر نشان کرد: قصد داریم تا در راستای طرح بازآفرینی شهری، به تمام محلات خدمات رسانی کنیم.

مدیر منطقه توسعه بازآفرینی مهرآباد در راستای برنامه های اعتماد سازی عمومی مطرح کرد: برگزاری کارگاه های ترویج فرهنگ شهروندی، شناسایی نقاط قوت وضعف محله با استفاده از توانمندسازی بانوان، افراد بازمانده از تحصیل، مناسبت سازی مراکز معلولین، از اقدامات در این خصوص بوده است.

در پایان از مناطق محروم حاشیه شهر نیز بازدید به عمل آمد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.