دو اثر هاشم طلاییان هنرمند خطاط و تذهیب کار بجستانی طی مراسمی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

هنرمند خطاط بجستانی آثار خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم که با حضور هنرمندان و مدیران شهری مشهد و شهرستان بجستان در محل موزه استاد فرشچیان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی سخنانی هنرمندان را افرادی عنوان کرد که مسیر کمال را از طریق هنر طی می‌کنند.
وی ذات هنر را برگرفته از اسلام اصیل دانست و گفت: در هنر، خدا تبلور پیدا می‌کند و آنچه از علوم و شاخه‌های هنری در جامعه بشریت شناخته شده منشأیی از ذات باری تعالی است.
حسینی همچنین وقف آثار هنری به موزه آستان قدس رضوی را عزتی برای هنرمندانی عنوان کرد که آثار هنری آنان در حرم مطهر رضوی به نمایش در آمده است.
هاشم طلاییان نیز در حاشیه این مراسم اصل مفهوم هنر را ایجاد فضایی از سوی هنرمند دانست که در عالم هستی موجود نیست و به آثار استاد فرشچیان به عنوان نمونه بارز این مفهوم اشاره کرد.
 وی همچنین به سخنی از استاد فرشچیان در تعریفی از مفهوم هنر اشاره کرد که تصویرگری را جلوه‌ای عنوان می‌کند که خداوند از وجود معشوق در نگاه عاشق نمودار کرده و این کار هنرمند است که آن را به تصویر بکشد.
طلاییان در خصوص نحوه اهدای این آثار به موزه آستان قدس رضوی گفت: بنا به پیشنهاد استاد فرشچیان این آثار به موسسه خیریه فرشتگان که ۵۰ فرشته کوچک در آن پرورش پیدا می‌کنند هدیه شده و این موسسه بنا بر لطفی که داشت خود بانی اهدای این آثار به موزه آستان قدس رضوی شد.
طلاییان در خصوص معرفی آثار اهدایی به موزه آستان قدس رضوی گفت: یکی از این آثار اهدایی «سلطان کرامت» نام دارد که در آن متن: «صلی الله علیک یا علی‌بن موسی‌الرضا(ع)» تحریر شده است.
وی افزود: این اثر برگرفته از شمایل یتیم‌نوازی امام علی‌(ع) از استاد محمود فرشچیان است به صورتی که بیننده در اولین نگاه این حقیقت را مجسم می‌کند.
وی تذهیب این اثر و شکل نگارش آن را به گونه‌ای عنوان کرد که گویی بارشی از عرش است و چون وجود مقدس علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را سرچشمه کرامت و بخشش می‌دانند شکل کلی اثر و تذهیب آن تداعی همین جریان بخشش است.
هاشم طلاییان نام دیگر اثر اهدایی را «شام عاشورا» عنوان کرد که دعای شریف «یا کاشف الکرب عن وجه‌الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین‌(ع)» در آن تحریر شده است.
وی این اثر را شمایل یک چشم اشکبار عنوان کرد که مژه‌های آن در سمت چپ اثر کاملا مشخص بوده و در سمت چپ اثر آیه «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الا ربک راضیه مرضیه» نگارش شده است.
این هنرمند افزود: در داخل اثر، نگارش کلمه حسین(ع) با حرف نون به صورت معکوس نوشته شده و آیه شریف «یا ایتهاالنفس المطمئنه» بر محور آن مشخص می‌کند نفس مطمئنه در مسیر نصرت و یاری خدا است و این چشم که حالت کلی اثر و درون‌مایه آن است رحمانیت و نصرت خداوند را نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین ایزدی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات خراسان رضوی نیز ضمن رونمایی از آثار اهدایی، بر حمایت مادی و معنوی از هنرمندان تاکید کرد.
گفتنی است از این هنرمند اثر دیگری نیز به یاد سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی در دست تهیه است که به  زودی طی مراسمی به موزه آستان قدس رضوی اهدا می‌شود.

منبع: استان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.