زاهدان- سیل اخیر زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نیز با خود بار کرده و برده است ولی بااین‌حال این مردم اصولاً صدایشان بلند نیست و زبان اعتراض ندارند.

سیستان و بلوچستان را دریابید/سیل با فقر گسترده موجود درهم‌آمیخته است

قدس آنلاین-گروه استان ها: روحیات و فرهنگ مردمان منطقه سیل‌زده در خطه جنوب شرق کشور از چابهار، دشتیاری، کنارک، زرآباد، نیک شهر، بنت، قصرقند و فنوج در استان سیستان و بلوچستان تا جاسک و بشاگرد در استان هرمزگان که غالباً از مردمان نجیب بلوچ هستند به‌گونه‌ای است که متانت، قناعت و ادب خاص آن‌ها موجب شده تا کمتر زبان به اعتراض بگشایند.

سیل و سیلاب واژه غریبی برای مردم جنوب سیستان و بلوچستان نیست زیرا همه‌ساله آن‌ها درگیر سیل هستند و داشته‌هایشان را به سیلاب می‌سپارند و از جمع شدن سیلاب در گودال‌های محلی به نام «هوتک» تا سال بعد تغذیه می‌کنند زیرا بر این باورند که مسئولان اگر کاری از دستشان بربیاید برای آن‌ها انجام می‌دهند .

این اعتمادی است که سال‌ها مردم این منطقه نسبت به مسئولان نظام داشته و لذا همین مقوله مسئولیت مسئولان را برای کاهش آلام دردهای مردم این منطقه افزایش می‌دهد.

سرمایه‌بر آب برفته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیل اخیر حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزان جنوب این استان خسارت وارد کرده است.

غلام حیدر زورقی بابیان اینکه  ۲۵ هزار هکتار از بخش زراعت سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر از بین رفته اظهار می‌کند: از این میزان ۱۰ هزار هکتار آن سبزی و صیفی آماده برداشت بوده که این موضوع سبب شد تا خسارت‌ها سنگین شود. 

وی بابیان اینکه هفت هزار هکتار از باغات به‌ویژه باغات موز سیستان و بلوچستان نی در سیل اخیر از بین رفته است  اذعان می‌کند: سیل هشت هزار رأس دام را با خود برد که ۹۳۰ رأس از آن‌ها دام سنگین و بقیه دام سبک بودند و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از استخرهای پرورشی میگو نیز تخریب‌شده است.

وی در تشریح تخریب‌های به وجود آمده ابراز می‌کند: همچنین در سیل اخیر سیستان و بلوچستان قنوات، لوله‌کشی آب و شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار نیز خسارت دیدند.

مسئولان کمک نیاز دارند

عمق تخریب‌ها و محرومیت‌های برجای‌مانده در این استان به‌گونه‌ای است که علی ربیعی سخن گوی دولت پس از بازدید از مناطق سیل‌زده در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:« زیست بهتر حق بلوچ‌هاست. سیل در هر منطقه‌ای، زندگی را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند  اما اکنون‌که سیل در بلوچستان با فقر گسترده موجود درهم‌آمیخته، عمق درد بیشتر و وضعیت اسفبارتر است لذا در این روزهای ناخوش‌احوالی دل‌ها، با مساعدت و همیاری از طریق سازمان هلال‌احمر، حال بلوچستان و خودمان را بهتر کنیم»

حفظ کرامت انسانی آسیب دیدگان

در همین رابطه سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است مهم‌ترین اولویت‌های موردنیاز در مرحله امدادرسانی و بازتوانی در مناطق آسیب‌دیده برای مشارکت هدفمند و اهدای مستقیم به جوامع آسیب‌دیده جهت اطلاع شامل خوراکی (آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتئینی، روغن، برنج، ماکارونی، سویا، چای)، اقلام غیرخوراکی (پتو، زیرانداز، پشه‌بند، ملافه و پارچه، پلاستیک ضخیم، طناب) و اقلام بهداشتی (صابون، پودرهای شوینده، لباس‌زیر، اقلام بهداشت فردی) است.

خواهشمند است به‌منظور حفظ کرامت انسانی آسیب‌دیدگان از اهدای هرگونه اقلام دست‌دوم و یا مستعمل به‌طورجدی خودداری شود.

روش‌های امدادرسانی

مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حساب ۹۹۹۹۹ نزد همه بانک‌ها یا از طریق کد دستوری #۱۱۲* واریز کنند.

مردم نوع‌دوست همچنین می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۵۴*۱۱۲* و یا واریز وجوه نقدی به‌حساب ٩٩٩٩٩ جمعیت هلال‌احمر نزد تمامی بانک‌های کشور به این حادثه دیدگان کمک کنند.

همچنین پایگاه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور دایر، ضمن اینکه تمامی دستگاه‌های امدادرسان کشور آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی هم‌وطنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.