اهمیت قصه گویی کم نشده است ،بلکه بعد از تعدد شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی ،مخاطبان رادیو کمتر شده اند اما به طور کل ما مردم شفاهی هستیم و مردم ترجیح میدهند قصه ها را بشنوند تا ببینند.

نقد من مستدل است اما بی رحم نیست




قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، برنامه ی «شب روایت» در شامگاه سه شنبه شب با حضور محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد مطرح کشور از شبکه ی چهار سیما پخش شد.
در این قسمت محمدمهدی شیخ صراف مجری برنامه با محمدرضا سرشار در رابطه با آثار این نویسنده به گفت‌وگو نشستند.
درابتدای برنامه مجری برنامه در خصوص اهمیت قصه گویی و اینکه چرا کاری مثل قصه های ظهرجمعه "بعد از۲۴سال متوقف میشود که سرشار در پاسخ گفت:بنده بعد از ۲۴سال گویندگی در این برنامه استعفا دادم و تا انتهای سال ۹۵ پنج گوینده عوض شد و از سال ۹۶ تا کنون هم تکرار برنامه های قبلی بنده پخش شد.اما در مورد اهمیت قصه گویی نمی‌توانیم بگوییم اهمیت قصه گویی کم شده است .بلکه بعد از تعدد شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی ،مخاطبان رادیو کمتر شده‌اند و یا کسانی از رادیو استفاده می‌کنند که به تلویزیون دسترسی ندارند .مردم روی برنامه قصه گویی حساب باز می‌کنند و نمی‌خواهند گوینده‌ای که در رادیو قصه گویی می‌کند در جاهای دیگر گویندگی کند چون شان قصه گویی بالاتر از هر چیزی است اما به طور کل ما مردم شفاهی هستیم و مردم ترجیح میدهند قصه ها را بشنوند تا ببینند.
وی در خصوص دغدغه اش افزود:دغدغه ی اصلی من نوشتن است و از یک جایی به بعد احساس کردم معلوم نیست چقدر زنده هستم بنابراین کارهای پراکنده را کنار گذاشتم و سعی کردم فقط بنویسم.
سرشار در پاسخ به سوال مجری که شما تند و بی رحم نقد میکنید توضیح داد:ما ملت تعارف و مجامله هستیم و کسی که دروغ نمی‌گوید و آنچه را که می‌بیند و می‌گوید را بی رحم می‌دانند.در جوامعی مثل جامعه ما شجاعت یک اصل مهم و گمشده در نقد است. نقدهای من نقدهای مستدل هست و از اثر به طریق استقرا مطالب را جمع بندی می‌کند و به نتیجه می‌رسد. کسی که می‌گوید نقدی تند است باید تعریف خودش را از نقد تند بگوید.برای مثال فرض کنید ۶۷ سال همه ی نویسندگان کسی مثل صادق هدایت را یک ابر نویسنده تصور می‌کردند و مردم را فریب می‌دادند اما در سال ۱۳۸۵ بنده نقدی نوشتم بر آثار صادق هدایت که تا الان هیچ پاسخ علمی به این نقد ها داده نشده است.
سرشار همچنین در خصوص نقدهای خود گفت:نقد بنده عمدتا نقد ساختار هست اما نهایتا به درون مایه میرسم .هنر دینی هنر درون مایه محور است و آن معنایش این نیست که ساختار را نادیده می‌گیریم.
منتقد به دو طیف کمک می‌کند.اول از همه به نویسنده خدمت می‌کند و دوم اینکه وقتی اثری نقد می‌شود منتقد آن اثر را در تاریخ ادبیات تثبیت می‌کند.افرادی بعد از ما پیدا می‌شوند و می‌خواهند تاریخ ادبیات دوره ی ما را بنویسند ،هیچ کس نمی آید و تمام کتاب های دوره ما را بخواند بنابراین مبنای تاریخ ادبیات همین نقدهایی هست که صورت گرفته است.
سرشاردرمورد آثار مورد علاقه ی خود توضیح داد:وقتی نقد می‌نویسید خیلی سخت پسندمی‌شوید اما درنقد "جنایات ومکافات " داستایوفسکی یا "جنگ و صلح " تولستوی آن وجد و شوق را در بنده می‌بینید.این نویسنده مطرح کشورمان در پایان درمورد کتاب خود با نام "آنک آن یتیم نظر کرده" و چاپ جلد جدید آن اظهار داشت:از سال ۷۳تا۷۶من دو جلد کتاب "آنک آن یتیم نظر کرده " را نوشتم و بعد از آن میخواستم یک دوره  کوتاهی استراحت کنم و هربار توفیق نوشتن جلد جدید کتاب پیدا نمیشد اما به گفته مقام معظم رهبری که از من خواسته بودند این کار را ادامه بدهم باید کار را به سرانجام میرساندم تا اینکه امسال نگارش آن را شروع کردم و چند روز پیش نهایی شد و به چاپ می‌رسد.
«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت ۲۳ به صورت زنده پخش می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.