کرمانشاه- پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال ۹۳ با تغییر سیستم، از منوریل به‌قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر گردید ۶ کیلومتر از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر به‌صورت زیرزمینی اجرا شود.

آیا قطار شهری کرمانشاه تا ۱۴۰۰ به مقصد می‌رسد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: در این رابطه قرار است مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه‌راه مسکن آغاز و به طول ۸.۶ کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیداکرده و مرحله دوم نیز به طول حدود ۴.۴ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه یابد.

گفتنی است از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به‌صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه‌راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی‌مانده نیز (از سه‌راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به‌صورت زیرگذر خواهد بود.

باوجود تلاش مسئولان برای پیاده‌سازی این طرح توسعه در شهر اما سال‌هاست که فعالیت‌های انجام‌گرفته رشد به‌خصوص و یا شتاب لازم را نشان نمی‌دهد.

مشکلات پیش پای قطار شهری

در همین رابطه یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه معتقد است در ۱۰ سال اخیر اعتباری که برای قطار شهری در نظر گرفته‌شده کمتر از تورم آن سال است، یعنی عملاً هیچ اتفاقی در قطار شهری نمی‌افتد.

حجت‌الله موسوی اجاق بابیان اینکه شهرداری توان اجرای این پروژه را نداشته و حتی در پرداخت مطالبات و حقوق کارگران نیز با مشکلات جدی روبرو است اظهار می‌کند: برای تکمیل ساخت قطار شهری حداقل ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار و بودجه نیاز است که این رقم از توان شهرداری خارج است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تغییر مونوریل به قطار سبک شهری در کرمانشاه به یک بحث مضحک تبدیل‌شده است می‌افزاید: با این وضع بودجه‌ای که دولت و شهرداری برای قطار شهری پرداخت می‌کنند، تکمیل قطار شهری کرمانشاه ۸۰ سال دیگر طول خواهد کشید.  

وی با اشاره به این موضوع که قرار نیست یک کار نادرست تداوم‌یافته و باید جسارت داشته و جلوی آن را گرفت می‌افزاید: در این راستا باید دولت تصمیم جدی به‌منظور حمایت از این پروژه بگیرد.

کلاف سردرگم

پروژه قطار شهری کرمانشاه به دلیل بلاتکلیفی مخالفان زیادی برای ادامه کار در شورای شهر دارد چنانچه که احسان احسانی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر نیز از کلاف سردرگمی در این رابطه خبر می‌دهد.

وی ابراز می‌کند: نزدیک ۱۰ سال است که از میراث فرهنگی می‌خواهیم نوع گذر قطار شهری از مسیر شکارگاه خسروپرویز را مشخص کند  اما هیچ مستند و نامه‌ای از سوی میراث فرهنگی برای روشنگری تاکنون به شورای شهر داده نشده است.

وی با اشاره به این موضوع که از همان ابتدا به‌صورت مستند مساحت، حجم، ایستگاه‌ها و برآورد ریالی آن شفاف‌سازی و اعلام‌نشده است ادامه می‌دهد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای این قطار شهری هزینه شده که ۱۹ میلیارد تومان مشاور پروژه دریافت کرده است اما هنوز تصویر روشنی برای ادامه کار نداریم!

وی ابراز می‌کند: شهرداری نیز گرفتار مشکلات اقتصادی بوده و سخت است که برای این پروژه هزینه کند و اکنون‌که نقدینگی پایین آمده با فروش یا واگذاری املاک درصدد است بتواند تهاتری انجام دهد و پروژه را پیش برد.

احسانی راجع به موانع موجود بر سر راه پروژه مذکور ابراز می‌کند: متأسفانه مخالفت میراث فرهنگی در بخش شمالی این پروژه و کمبود بودجه مانع پیشرفت کارشده است.

وی با تأکید بر اینکه شورای شهر برای تأمین بودجه پروژه قطار شهری ممانعتی ایجاد نکرده ادامه می‌دهد: همچنین برای تأمین اعتبارات پروژه مذکور بخشی از املاک شهرداری طی سال قبل و امسال به فروش می‌رسد و در این راستا چندین مورد مصوب شده است تا بخشی از بدهی پیمانکاران تأمین شود .

تعهد دولت

درحالی‌که اعضای شورای شهر دولت را مسبب تعلل در احداث قطار شهری دانسته و بر حمایت دولت برای تکمیل این طرح پافشاری دارند اما استاندار کرمانشاه ابراز می‌کند: دولت برای پروژه قطار شهری کرمانشاه بیش از ۵۰ درصد تعهد خود هزینه کرده است.

هوشنگ بازوند در این راستا اظهار کرد: امیدواریم شهرداری نیز در این پروژه مشارکت جدی‌تری از خود نشان دهد و مرحله نخست آن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد که در توسعه کرمانشاه کمک شایانی خواهد کرد.

گفتنی است اگرچه که برخی اعضای شورای شهر اعتقاددارند این پروژه با این روند تزریق بودجه تا چندین سال آینده هم ره به‌جایی نمی‌برد اما استاندار کرمانشاه، مدیرعامل سازمان قطار شهری این شهر وعده داده‌اند که طبق برآوردهای صورت گرفته، مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت جابه‌جایی ۱۴ هزار مسافر در ساعت  و در سال ۱۴۱۰ و با بهره‌برداری از مرحله دوم پروژه قطار شهری، این پروژه ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.