۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 689660

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ثبت قنات قصبه در میراث جهانی یونسکو با تاثیر مثبت بر جذب گردشگر همراه بوده و به دنبال آن رشد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، باعث پویایی گردشگری شهر گناباد شده است.

قنات قصبه، شاهرگ گردشگری گناباد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شناسایی درباره اثرات ثبت قنات قصبه در میراث جهانی یونسکو عنوان کرد: بدون شک هر گاه یک اثر تاریخی در میراث جهانی ثبت می‌شود، تاثیرات مثبت چشمگیری نه تنها در منطقه بلکه در سطح ملی و بین‌المللی به همراه دارد.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی وقتی به دنبال مقصدی برای گردشگری در کشورهای مختلف هستند، اولین چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، آثاری است که در میراث جهانی ثبت شده‌اند و همین امر باعث شده که در سال‌های اخیر گردشگرانی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا، انگلستان، سوئیس و... به گناباد سفر کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد به استقبال خوب گردشگران داخلی اشاره کرد و افزود: ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی باعث شده است که بسیاری از تورهای داخلی نیز بازدید از قنات قصبه گناباد را در برنامه‌ریزی تور خود بگنجانند.

شناسایی در پاسخ به این سوال که آیا شهر گناباد توانسته بستر مناسبی برای اقامت و اسکان گردشگران و به خصوص گردشگران خارجی مهیا کند، گفت: حضور گردشگران خارجی و گردشگرانی از سایر شهرهای ایران در گناباد، با ایجاد یک بستر رقابتی سازنده، باعث توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال‌های اخیر شده است. همچنین وجود چهار هتل از امتیازات دیگر شهرستان گناباد نسبت به سایر شهرستان‌های استان به شمار می‌رود که زمینه را برای اسکان مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران اقامتگاه‌های گردشگری با محوریت شهر گناباد، برگزاری همایش و نشست‌های مدیران آژانس‌های مسافرتی کشور در گناباد و به طور کلی پویا بودن شهر در بحث گردشگری را از جمله تاثیرات مثبت دیگر ثبت قنات گناباد در میراث جهانی  ذکر کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد همچنین از جذب اعتبارات برای ساماندهی و بهسازی مسیرهای منتهی به قنات خبر داد و افزود: از سوی نهاد ریاست جمهوری یک میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و مرمت قنات اختصاص یافته است که جذب این اعتبارات نیز خود نتیجه ثبت شدن قنات گناباد در فهرست میراث جهانی است.

وی استحکام بخشی قنات؛ ساماندهی ورودی‌های قنات و ساماندهی مظهر قنات را از جمله اقدامات پایگاه جهانی قنات ذکر کرد و افزود: در سال‌های اخیر میراث فرهنگی علاوه‌بر اقدامات عمرانی و ساماندهی قنات در زمینه معرفی قنات و جذب گردشگر نیز اقدامات زیادی انجام داده است که از جمله این اقدامات می‌توان به نصب تابلوهای راهنمای گردشگری از 30 کیلومتری گناباد اشاره کرد.

شناسایی گفت: در حال حاضر تمامی طرح‌های گردشگری که برای گناباد طرح‌ریزی می‌شوند باید مبتنی بر قنات باشند و به همین منظور نیز طرح گردشگری از سوی شهرداری در حال تدوین است که تامین اعتبارات آن بر عهده میراث فرهنگی است.

وی بیان کرد: ثبت قنات قصبه گناباد در میراث جهانی فرصت مغتنمی برای گنابادی‌هاست و همه مسئولان اجرایی شهر، نهادهای دولتی، فعالان رسانه و مردم فرهنگ دوست گناباد باید در معرفی و حفظ این اثر تاریخی خود را مسئول بدانند و بار مسئولیت را فقط بر دوش میراث فرهنگی نیندازند.

به گزارش ایسنا، قنات «قصبه گناباد» بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان است. «قنات قصبه گاباد» در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین در اجلاس استانبول ترکیه در تیر ماه 1395 در فهرست قنات‌های ایرانی ثبت شده در یونسکو قرار گرفت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.