تصمیم ناگهانی هیئت اعزامی ایرانی به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و پذیرش شروط AFC مبنی بر بازی نمایندگان ایران در کشور ثالث در مرحله پلی آف رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان داد جایگاه دیپلماسی در ورزش ایران تا چه حدی دچار ضعف است.

۲ میزبانی دادیم، ۱۲میزبانی گرفتیم

قدس آنلاین:  تصمیم ناگهانی هیئت اعزامی ایرانی به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و پذیرش شروط AFC مبنی بر بازی نمایندگان ایران در کشور ثالث در مرحله پلی آف رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان داد جایگاه دیپلماسی در ورزش ایران تا چه حدی دچار ضعف است. مدیران ورزش و فوتبال ایران نزدیک به یک هفته با شوی رسانه‌ای مدعی بودند در دفاع از عزت ملی به هیچ وجه زیر بار تصمیم ظالمانه کنفدراسیون فوتبال آسیا نخواهند رفت اما پس از حضور در مالزی و ملاقات با دبیرکل کنفدراسیون فوتبال زیر صورتجلسه‌ای را امضا می‌کنند که با تمام ادعاهای اخیر آن‌ها مغایرت دارد.

با وجود اینکه اعضای هیئت ایرانی خود به خوبی می‌دانند چگونه و به چه شکل تصمیم خود در دفاع از منافع ملی را از یاد برده اند و خلاف تصور افکارعمومی رفتار کردند به جای عذرخواهی و پذیرش ضعف خود در این مقطع حساس در کمال ناباوری از این اتفاق به عنوان یک پیروزی بزرگ نام می‌برند تا مشخص شود فرار رو به جلو و پاک کردن صورت مسئله یک اصل مدیریتی در سطح مدیریت ورزش ایران است!

حال نکته مبهم این است که اگر قرار به پذیرش این شرایط بود چرا این تصمیم تأمل برانگیز همان روز نخست اتخاذ نشد تا نمایندگان ایران تکلیف خود را بدانند؟ مدیران ورزش و فوتبال ایران نه تنها تیم‌های ایرانی را از هر نظر با اخذ این تصمیم تضعیف کردند بلکه ناخواسته خدمت بزرگی به رقبای عربی آن‌ها کردند تا استقلال و شهرخودرو با خستگی ناشی از بلاتکلیفی و سفرهای طولانی به مصاف آن‌ها بروند.

واقعیت غیر قابل انکاری که پس از نمایش تأسف برانگیز برای افکارعمومی برملا شد این است که ورزش ما نه تنها از نظر کیفی و زیر ساختی دچار مشکلات متعدد و بی شمار است بلکه فاقد مدیریت کلان و اصولی است، مدیریتی که نه هنر درآمدزایی و جذب اسپانسر دارد نه توان مذاکره بلکه تنها به رفتارهای پوپولیستی اعتقاد دارد و با ایجاد هزینه‌های فراوان به پیکره ورزش لطمه وارد می‌کند تا ساختار نحیف و آسیب پذیر ورزش به واسطه تصمیمات غیر معقولانه و غیر عقلانی آن‌ها متحمل خسارت‌های بی اندازه شود.

محمد دادکان: AFC تره هم برایتان خرد نمی‌کند!

ورزش: رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با انتقاد از وزارت ورزش و مدیران باشگاه‌های ایرانی گفت: جلسه ما در کنفدراسیون آسیا هیچ دستاوردی نداشت؛ کدام پیروزی وقتی AFC برایتان تره هم خرد نمی‌کند!

محمد دادکان ادامه داد: مدیران ما تا دو روز پیش می‌گفتند شرافت و حیثیت ملی ولی امروز می‌گویند پیروز شدیم. در بحث میزبانی باشگاه‌های ایرانی مردم را چه فرض کرده‌اید؟ جلسه شما با دبیر کل AFC بوده است. من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جریان اخبارش قرار می‌گیرم. شما با دبیر کل کنفدراسیون آسیا جلسه داشتید.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران تأکید کرد: مگر دبیر کل می‌تواند کاری کند؟ مگر شما به عنوان مدیر باشگاه‌های مطرح هنوز وظایف دبیر کل را نمی‌دانید؟

علی نژاد :دو میزبانی دادیم و ۱۲ میزبانی گرفتیم

علی نژاد سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش گفت: این توافق بسیار مهم بود. با این توافق نشان دادیم حاضر نیستیم از حقمان بگذریم. حقمان بود در ایران میزبان باشــیم. این مهمترین دستاورد ماست.دو تا پلی آف دادیم و ۱۲ میزبانی برگرداندیم.

وی گفت: وقتی AFCمی‌گوید میزبانی باشگاه‌ها در ایران باشد یک جورهایی میزبانی تیم ملی را هم تضمین کردیم.

حالا کنفدراسیون آسیا پذیرفته و دیگر نمی‌شود بازی با هنگ کنگ و دیگر مسابقات را عوض کنند.

 سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش اظهار کرد: مطلب مهم دیگر جریمه‌ها و محرومیت‌هایی بود که جلو آن را گرفتیم. حاضر بودیم اگر میزبانی را ندهند پای آن جریمه و محرومیت بایستیم ولی وقتی اساس کار یعنی میزبانی گروهی را دادند جلو این جریمه را گرفتیم. به هر حال مذاکره با بیانیه دادن فرق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.