اهواز- هنوز دو ماه از جلسه مدیران دست‌اندرکار تأمین سوخت که در آن اعلام شد نیاز عشایر ذخیره‌شده و هیچ جای کمبود و یا نگرانی نیست نمی گذرد که حالا از زبان مدیرکل بحران خوزستان می‌شنویم کمبود سوخت به بحران تبدیل‌شده است!

«جنگل‌های زاگرس» چوب کمبود سوخت را می‌خورند

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرهای شمالی استان خوزستان و یا به‌اصطلاح زاگرس نشین همه‌ساله با یک مشکل مشترک به نام تأمین سوخت روبرو هستند.

گفتنی است حدود ۲۵ درصد عشایر در فصل زمستان از استان‌هایی چون لرستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌هایی از اصفهان به خوزستان کوچ می‌کنند بنابراین در فصل زمستان جمعیت بیشتری از عشایر در این استان اسکان پیدا می‌کنند و نیاز به تأمین سوخت برای پخت‌وپز و هم‌چنین تأمین گرما بیش از همیشه در این فصل محسوس است.

باوجوداینکه همه‌ساله هم‌زمان و در آستانه فرارسیدن زمستان جلسات مختلفی برای تأمین سوخت موردنیاز برگزار می‌شود اما با فرارسیدن زمستان نقیصه کمبود سوخت خودنمایی کرده و متأسفانه نبود سوخت عشایر را وادار می‌سازد تا با قطع درختان جنگلی برای تأمین نیازهای خود به چوب سوزی روی بیاورند.

عشایر این استان که مانند تمام افراد سهمیه بگیر باید از طریق سامانه الکترونیکی نسبت به ثبت نام اقدام کنند به دلایل مختلف از جمله نبود دسترسی به اینترنت و یا مهارت ثبت نام و هم چنین نبود جاده های دسترسی مناسب برای انتقال مواد سوختی لذا عطای دریافت مواد سوختی را به لقایش بخشیده و به قطع درختان روی می آورند.

کوتاهی پذیرفتنی نیست

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در همین راستا بابیان اینکه دستگاه‌های بزرگی برای خدمت‌رسانی به مردم تشکیل‌شده، اظهار می‌کند: چگونه است که این دستگاه‌های عریض و طویل نمی‌توانند چند شهر شمالی و زاگرس نشین در خوزستان را که به مدت ۳ یا ۴ ماه در سال با سرمای شدید روبه‌رو هستند گازرسانی کنند؟

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اینکه عدم سوخت‌رسانی به عشایر از سوی هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست اذعان می‌کند:  در شهرهایی مانند «اندیکا» که با مشکل سوخت مواجه هستند و شهر و روستای آن گاز کشی نیست، باید هرچه سریع‌تر عملیات سوخت‌رسانی صورت گیرد.

حاجی‌زاده تأکید کرد: با توجه به بارش برف در مناطق شمالی خوزستان و ارتفاعات، همه دستگاه‌ها باید برای آسایش مردم در این مناطق تلاش کنند و هرگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بابیان اینکه سوخت‌رسانی به عشایر و روستاییان روند نامطلوبی دارد، گفت: جلوگیری از قاچاق سوخت کار درستی است اما باید سخت‌گیری‌ها برای یک روستایی و یا عشایری که نیازمند انرژی است تا مال و جان خود را از سرما حفظ کند، کمتر شوند.

وی یادآور می‌شود: سامانه تجارت آسان مشکلاتی را برای روستاییان به وجود آورده که باید هرچه سریع‌تر ایرادات آن برطرف شوند.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه عدم گازرسانی به شهر اندیکا زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: اندیکا با ۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز یک علمک گاز در آن موجود نیست و این در حالی است که فقط ۳۰ کیلومتر با بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان فاصله دارد.

صیانت از جنگل!

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یادآور می‌شود: حدود ۲۵ درصد عشایر در فصل زمستان از استان‌هایی چون لرستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌هایی از اصفهان به خوزستان کوچ می‌کنند بنابراین در فصل زمستان جمعیت بیشتری از عشایر را در استان داریم.  

وی با اشاره به این موضوع که تسهیل در سوخت‌رسانی زمینه صیانت از جنگل‌های زاگرس را فراهم می‌کند می‌افزاید:

ازیک‌طرف میلیاردها تومان در حوزه نهال‌کاری برای مقابله با ریز گردها هزینه می‌کنیم اما از آن از طرف  به دلیل کمبود سوخت جنگل‌های زاگرس را با تبر نابود می‌کنیم.

وی اعلام می‌کند: خوشبختانه حوزه پخش فرآورده‌های نفتی به‌ویژه در بحران‌ها پای‌کار بودند و اقدامات خوبی داشتند اما واقعیت این است که در برخی مناطق استان در حوزه سوخت‌رسانی و گاز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.  

حاجی‌زاده تأکید می‌کند: بخشنامه‌های وزارت نفت مبنی بر نبود هیچ‌گونه سوخت رایگان برای دستگاه‌های دولتی مربوط به شرایط عادی هستند و در قانون مدیریت بحران بر اساس قانون جدید حتی بخش خصوصی موظف است پای‌کار بیاید ازاین‌رو از تمامی اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران می‌خواهیم قانون جدید مدیریت بحران را با دقت مطالعه کنند.  

ارتباط مستقیم سوخت با قطع درختان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول تأمین سوخت عشایر را با تخریب جنگل‌ها دارای ارتباط مستقیم می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه تأمین سوخت مناطق عشایری و سخت گذر دزفول از طریق ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شود و افراد بسیاری با این موضوع مشکل‌دارند، پیگیری‌های زیادی برای تأمین سوخت موردنیاز این مناطق در سال گذشته انجام شد.

فتح الهی ادامه می‌دهد: متأسفانه سال گذشته عشایر به دلیل نبود نفت مجبور به چوب سوزی شدند و در مواردی که نتوانستند چوب خشک تهیه کنند اقدام به قطع درختان کردند که همین موضوع موجب شد تا میزان خسارت به جنگل‌ها افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال برسد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر این رقم به دلیل تأمین نشدن سوخت مناطق کوهستانی و عشایر به یک هزار میلیارد ریال رسیده است ادامه می‌دهد: عشایر برای حمام، گرم کردن و پخت‌وپز نیاز به نفت یا گازدارند که در صورت تأمین نشدن، تخریب جنگل ادامه خواهد داشت لذا اگر اعتبار موردنیاز برای تأمین کپسول گاز و انجام جریان پخت نان انجام شود، تخریب جنگل و چوب سوزی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.