عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: پروژه تجاری سازی نشان طیب به عنوان یکی از طرح های کلان ملی است که به تصویب معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری رسیده و این همکاری راهبردی سرعت تحقق پروژه را افزایش خواهد داد.

آستان قدس رضوی سال ۹۹ محصولات طیب را درکشور عرضه میکند، سال ۱۴۰۰ دربازارهای جهانی

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: غذای حلال در جهان امروز بازار فراوان و جاذبه بسیار دارد و افرادی که به دنبال سلامت غذا هستند مشتری غذای حلال به عنوان سالم ترین غذا می باشند و به همین سبب گردشگری حلال به عنوان برند ویژه و نوین در عرصه جهانی مورد توجه همه کشورها قرار دارد. در این راستا کشور مالزی به عنوان مبتکر طراحی و اعطای نشان حلال جایگاه خود را در بازار غذای حلال جهان تثبیت کرده است اما دولتمردان کشورهایی نظیر ترکیه، امارات و حتی چین نیز در اعطای برند حلال ورود پیدا کرده و خود را در این زمینه ذی حق می دانند.

سهم یک درصدی جمهوری اسلامی ایران از تجارت چهار هزار میلیارد دلاری غذای حلال در دنیا، به رغم انطباق ۹۸ درصدی غذاهای تولید شده کشور با استانداردهای حلال، گویای این حقیقت است که ایران غایب بزرگ این تجارت در بازار سودآور جهانی است. در این خصوص با دکتر حسین زمانی عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی  گفت و گو کرده ایم که میخوانید:

قدس آنلاین: این که میگویید غذای طیب یعنی چه؟ این غذای طیب چه ویژگی های دارد؟

زمانی: غذایی که هم حلال باشد و هم سالم و هم برای مصرف کننده بیشترین تأثیر غذایی را داشته باشد را غذای طیب می گوییم. در اینجا علاوه بر حلال و سالم بودن که استانداردهای شناخته شده دارند بر روی بیشترین تأثیری بر مصرف کننده تأکید شده است که در این رابطه لازم است تولید کننده در قالب راهنمای مصرف دستورالعمل های استفاده بهینه را تدوین و عرضه و نماید و مصرف کننده نیز با شناختی که نسبت به نیازهای غذایی خود دارد باید آنها را رعایت کند. اگر این شرایط رعایت شود مصرف غذا بیشترین سهم را در تندرستی افراد جامعه ایفا خواهد نمود.

قدس آنلاین: چه تفاوتی بین غذای طیب و حلال هست؟

زمانی: نشان حلال حداقل معیارهای برگرفته از اسلام را مطرح می کند که در مواد غذایی باید رعایت شود مانند حرمت خوردن گوشت خوک، مردار و یا خوردن شراب و سایر مست کننده ها یا شرایطی را برای فرآوری مطرح نموده است مانند رو به قبله بودن، مسلمان بودن ذبح کننده و ... در نشان طیب اینها را به عنوان معیارهای لازم ولی حداقلی در نظر گرفته ایم.

قدس آنلاین: چقدر درصد از غذاهایی که در حال حاضر در رستوران ها خصوص استفاده میشود طیب و حلال است؟

زمانی: طبیعتا با توجه به اینکه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی رعایت الزامات حلال در چرخه غذایی الزامی است و همچنین نهادهای بهداشتی نیز بر وضعیت بهداشتی و سلامتی مراکز عرضه خدمات غذایی نظارت دارند رعایت الزامات سلامتی و حلیت صورت می گیرد. مگر موارد استثنایی که گاهی در رسانه ها هم منعکس می شود. ولی برای نشان طیب ما هنوز فرایند استقرار نشان طیب را بر روی رستوران ها شروع نکرده ایم که البته به زودی این فرایند آغاز خواهد شد.

 در این زمینه به عنوان گام نخست اقدام به برگزاری یک جشنواره کرده ایم با عنوان جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب که هدف آن شناسایی و شبکه سازی از مراکزی است که هم محصولات طیب و هم خدمات طیب را عرضه می کنند این جشنواره به تدریج مراکز با مختصات طیب را شناسایی و معرفی می کند و آنها را به عنوان اولین دارندگان نشان طیب به جامعه معرفی خواهد کرد.

قدس آنلاین: تا کنون چه کارهایی برای برند سازی و معرفی بیشتر غذای طیب انجام شده است؟

زمانی: انجام تحقیق در زمینه تدوین استاندارد طیب در حدود ۱۵ موضوع با همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، ایجاد مؤسسه کیفیت رضوی در آستان قدس رضوی به عنوان متولی نشان طیب و اشاعه دهنده آن در سطح ملی و بین المللی و هماهنگی با نهادهای قانونی ملی برای کسب مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می باشد.

قدس آنلاین:  این برند غذایی چه تاثیری بر رفتار اجتماعی افراد دارد؟

زمانی: بر اساس مبانی اسلامی غذای انسان نقش کلیدی بر رفتار، افکار و اخلاق انسان دارد به تعبیر بهتر غذای انسان سرنوشت ساز است. هم چنین در کیفیت غذا علاوه بر شرایط فیزیکی تولید، شرایط انسانی و مؤلفه های انسانی هم مؤثرند لذا نشان طیب یک راهبرد جامع برای اصلاح همه مؤلفه های درگیر در فرایند تولید و یا هر کسب و کاری است.

قدس آنلاین:از کجا باید برای فرهنگ سازی این غذا شروع کنیم؟

زمانی: ما در مؤسسه کیفیت رضوی در این زمینه یک سلسله برنامه هایی را طراحی کرده ایم که در حال اجراست و به مرور رسانه ای هم خواهد شد. یکی از آنها جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب می باشد که هدف آن شناسایی، شبکه سازی، استانداردسازی و الگوسازی از تولید کنندگان محصولات و خدمات طیب می باشد و به تدریج منجر به شکل گیری زیست بوم طیب خواهد شد. در کار جشنواره فرایندهای دیگری هم در جریان است که به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.

قدس آنلاین: این میان استان قدس چه حمایت ها و چه کارهایی برای این برند انجام داده است؟

زمانی: ایده اولیه این طرح در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شکل گرفت و آستان قدس رضوی برای تجاری سازی آن با موسسه مشارکت کرد .بر این اساس موسسه کیفیت رضوی در سازمان اقتصادی آستان قدس تشکیل شد .در رویکرد جدید سازمان اقتصادی رضوی که از دو سال پیش شروع شده، بخش قابل توجهی از ظرفیت سازمان اقتصادی در این مسیر قرار گرفته و هر کدام از آنها نقشی در راستا ایفا خواهند کرد.

 برای مثال اخیرا پروژه ایجاد زنجیره نمونه نان طیب در هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی راه اندازی شده است که از بذر تا تولید و عرضه نان در آن پیش بینی شده است.

یکی دیگر از شرکت های جدید سازمان اقتصادی رضوی شرکت کسب و کار رضوی است که از طریق سامانه پیشه یک دالان کسب و کار مجموعه خدمات مورد نیاز برای توسعه کسب و کارها را در اختیارها آنها قرار می دهد یا شرکت شبکه بازار رضوی که هدف اصلی آن تأمین نیازهای خانواده ها در زمینه محصولات و خدمات متناسب با سبک زندگی اسلامی است.

قدس آنلاین: آیا برنامه ای برای معرفی و صادر کردن این برند غذایی به کشورهای دیگر دارید؟

زمانی: مأموریت مؤسسه کیفیت رضوی تجاری سازی نشان طیب در فضای ملی و بین المللی است، انشاءالله بعد از طراحی اولیه فرایندها، مدل های اجرایی و ایجاد زنجیره های نمونه، فعالیت های تجاری سازی در سطح کشورهای منطقه و بین الملل انجام خواهد شد البته در این زمینه یک سری امکان سنجی هایی هم انجام شده است که حاکی از موافقت و همراهی کلی بازار بین المللی با نشان طیب می باشد

قدس آنلاین:  آیا کارخانه یا کارگاه خاصی جهت تهیه این مواد غذایی ندارم دیده شده است؟

زمانی: در حال حاضر پایلوت محصولات طیب در سطح تعدادی از محصولات تولیدی در حال اجراست که به زودی به همراه تبلیغات مناسب معرفی خواهد شد

قدس آنلاین: این طرح و برنامه در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

زمانی: ما تا پایان سال ۱۳۹۹ تجاری سازی نشان طیب، با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی را در سطح ملی انجام خواهیم داد و از سال ۱۴۰۰ بر روی تجاری سازی آن در سطح بین المللی متمرکز خواهیم شد.

پروژه تجاری سازی نشان طیب به عنوان یکی از طرح های کلان ملی به تصویب معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری رسیده است که این همکاری راهبردی سرعت تحقق این موضوع را افزایش خواهد داد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.