ناصر الکنانی گفت: مردم عراق روز گذشته در نهایت وحدت و اتحاد سخنی واحد را سر دادند و یک صدا اعلام کردند که اخراج نیروهای آمریکایی از کشور یک وظیفه ملی میهنی مقدس است.

اخراج نیروهای آمریکایی، صدای واحد تظاهرات میلیونی بود/ هدف از طرح تشکیل اقلیم سنی، تجزیۀ عراق است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، دیروز جمعه مردم عراق در پاسخ به فراخوان‌های صادر شده از سوی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف، دست به برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی زدند.

همانطور که پیش بینی می‌شد، میلیون‌ها عراقی در تظاهرات روز گذشته شرکت کردند و با سر دادن شعارهای گوناگون علیه ایالات متحده آمریکا و اقدامات تروریستی این کشور، خروج فوری تروریست‌های آمریکایی از خاک خود را خواستار شدند. تظاهرات میلیونی در عراق در واقع به مثابه یک رفراندوم برای جویا شدن دیدگاه شهروندان عراقی در خصوص تداوم یا عدم تداوم حضور تروریست‌های آمریکایی در کشورشان بود.

دکتر ناصر الکنانی کارشناس امور اقتصادی و سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل قدس آنلاین، در تحلیل و ارزیابی تظاهرات میلیونی روز جمعه مردم عراق برای اخراج نیروهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: تظاهرات میلیونی روز جمعه بسیار عالی و در تاریخ عراق بی‌سابقه بود. ملت عراق روز گذشته در نهایت وحدت و اتحاد سخنی واحد را سر داد.

ناصرالکنانی افزود: عراقی ها یک صدا اعلام کردند که اخراج نیروهای آمریکایی از کشور یک وظیفه ملی میهنی مقدس است و آمریکایی‌ها یا باید از راه‌های دیپلماتیک و به صورت مسالمت آمیز کشور ما را ترک کند و یا آنکه مردم تصمیم خواهند گرفت که آنها را چگونه بیرون کنند.

این کارشناس عراقی تأکید کرد که درخواست‌های مردمی در سرعت بخشیدن به روند اخراج نیروهای آمریکایی اثرگذاری بسیار بالایی دارد و صدای مردم فصل الخطاب این موضوع است که در همه عرصه های سیاسی، نظامی و اجتماعی و نیز در سطح بین المللی و داخلی اهمیت دارد.

وی در ارتباط با مکانیزم حقوقی و قانونی عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشور توضیح داد: ما توافقنامه‌ای را در سال ۲۰۱۱ امضا کردیم که به موجب آن نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک می‌کردند اما به بهانه‌های واهی و ساختگی دوباره به کشور ما بازگشتند و حاکمیت عراق را نقض کردند و توافقنامه مذکور را زیرپاگذاشتند. افزون بر این اکنون پارلمان عراق با اکثریت آرا قانون خروج نیروهای آمریکایی را تصویب کرد و این قانون لازم الاجراست. مردم هم که به عنوان سرمایه اصلی کشور و عامل تعیین کننده خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستند بنابراین هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ مطالبه عمومی مکانیزم اجرای آن وجود دارد.

ناصرالکنانی در ادامه با تأکید براینکه جز گروه کوچکی از کُردها، طرف سیاسی دیگری با اخراج نیروهای آمریکایی از کشور مخالفتی ندارد، در مورد توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا هم گفت: مدت این توافقنامه به سرآمده و آنها باید مدت‌ها پیش عراق را ترک می کرند اما به بهانه مبارزه با داعشی که خودشان ایجاد کردند دوباره برگشتند و با هدف غارت نفت عراق، پایگاه‌های نظامی خود را گسترش دادند.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی عراق تهدیدهای آمریکا مبنی برتحریم عراق و بلوکه کردن دارایی آن در آمریکا در صورت اصرار بر اخراج نیروهای آمریکایی را محکوم کرد و افزود: به موجب قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل آمریکا نمی‌تواند و حق ندارد عراق را تحریم کند. این تحریم‌ها یکجانبه و نه جمعی است، از این رو بدان اهمیت داده نخواهد شد.

الکنانی در پایان به توطئه اخیر آمریکا و برخی طرف های داخلی و منطقه‌ای برای تشکیل یک اقلیم جدید سنی در عراق پرداخت و تصریح کرد: این طرح توطئه آمیز محقق نخواهد شد، چراکه در طرف مقابل افرادی عاقل هستند که اجازه آن را نخواهند داد. هر آدم عاقلی می‌داند که اجرای این طرح به مفهوم تجزیه عراق است و هیچ فرد میهن پرستی نمی‌پذیرد که کشورش تجزیه شود، حتی مردم کُرد هم از این طرح حمایت نمی‌کنند بلکه تنها برخی از سیاسیون آنها حامی این طرح هستند.

وی هدف آمریکا، عربستان و امارات از حمایت این طرح را اقتصادی دانست و تأکید کرد: آنها می‌خواهند با این کار و تجزیه عراق بر اقتصاد و ثروت های آنها تسلط یابند. آنها اگر عراق متحد و یکپارجه باشد نمی‌توانند نفت این کشور را غارت کنند. ما امروز یک توافق اقتصادی با چین امضا کردیم و این توافق، توافق بزرگ و مهمی است ودست آمریکا را از منابع عراق قطع کرده است، از این رو آن را برنتافته، در صدد تجزیه عراق اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.