ساری- تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان است که افزون بر یک‌میلیون بال پرندگان وحشی مهاجر و بومی را در چهارفصل سال در خود پناه می‌دهد اما خبرهای منتشره از روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر فوت بسیاری از پرندگان تا امروز نشان می‌دهد که ظاهراً این پناهگاه دیگر برای ساکنانش امنیت ندارد!

«تالاب میانکاله» پناهگاهی که بی پناه مانده است/مرگ دسته جمعی پرندگان در هاله ای از ابهام

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه طبق اعلام سازمان محیط‌زیست از روز چهارشنبه تاکنون تعداد یک هزار و ۸۰۰ پرنده در این تالاب تلف شدند که هنوز علت مرگ این تعداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اگرچه مرگ دسته‌جمعی پرندگان در این تالاب یک‌بار دیگر در اواخر دهه ۸۰ نیز به وقوع پیوسته است اما برای بسیاری از دوستداران محیط‌زیست مرگ این تعداد میهمان در تالاب غیرقابل‌پذیرش است.

میانکاله، خلیج گرگان و تالاب‌های اطراف آن، سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همان سال درجه حفاظتی آن به «پناهگاه حیات‌وحش» ارتقا داده شد و یک سال بعد نیز یونسکو آن را به‌عنوان «ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره» اعلام کرد. این مقدار از اهمیت باید باعث شود مدیران با حساسیت بالایی مراقب وضعیت این منطقه مهم در کشورمان باشند، اما اتفاقاتی که پی‌درپی در سال‌های گذشته به وقوع پیوسته نشان می‌دهد هنوز در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و نظارت جدی بر محیط‌زیست نیست.

تعرض قاچاقچیان

این اولین باری نیست که بی‌توجهی به میانکاله جان ساکنانش را می‌گیرد.

تالاب میانکاله در طی سال‌های گذشته به طرق مختلف دستخوش تعرض قرارگرفته تا آنجا که خردادماه سال ۱۳۹۶ برخی از قاچاقچیانی که در بخش‌هایی از این منطقه گیاه«گراس» کشت کرده بودند به دلیل بروز اختلاف درونی دست به آتش زدن محوطه کشت‌شده زدند که درنتیجه آن به درختان «اناز» و پوشش گیاهی «سازیل» نیز سرایت کرد.

متأسفانه در این حادثه طبق آمار محیط‌زیست مازندران در پنج مرحله آتش‌سوزی  دستکم ۱۴ هکتار از اراضی جنگلی شامل درخت اناز و سازیل که جان‌پناه پرندگان مهاجر برای تخم‌ریزی است، از بین رفت.

زهر در کام تالاب

متأسفانه بحث زباله  و نبود مدیریت برای ساماندهی زباله‌ها در مازندران سال‌هاست که مخاطره‌آمیز شده است تا آنجا که همه‌ساله شاهد مسمومیت‌های بی‌شمار اهالی روستاها و یا جانداران دیگر هستیم.

متأسفانه مدیریت ضعیف پسماند و کوتاهی مسئولان محیط‌زیست در خاتمه بخشیدن به این معضل موجب شده تا عناصر سنگین و مواد تجزیه‌ناپذیر وارد آب‌وخاک زیرزمینی شده و بهداشت مردمان این سرزمین را تهدید کند.

مرگ پرندگان در هاله‌ای از ابهام

نخستین گمانه‌زنی‌ها برای مرگ پرندگان میانکاله بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان است اما بررسی اولیه از لاشه پرندگان توسط دامپزشکی استان مازندران نشان می دهد مرگ این پرندگان مهاجر که عمده آن‌ها از گونه «چنگر» هستندناشی از بیماری‌های  آنفلوانزا حاد پرندگان و نیوکاسل  نیست.

گفتنی است در همین راستا گمانه‌زنی اداره کل دامپزشکی و محیط‌زیست مازندران برای  احتمال مرگ این پرندگان به سمت  مسمومیت ناشی از جلبک و یا پلانکتون (جانوران گیاهی دریایی) و یا سوءاستفاده شکارچیان و صیادان غیرمجاز در منطقه می‌رود که صحت این گمانه‌زنی نیز پس از اعلام نتایج نمونه‌گیری از لاشه پرندگان در روزهای آینده مشخص می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش تاکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ بال پرنده وحشی در روزهای اخیر در تالاب بین‌المللی میانکاله به دلیل نامعلومی تلف شدند و پیش‌بینی می‌شود تعداد این تلفات به بیش از چهار هزار بال نیز برسد.

ممنوعیت شکار تا اطلاع ثانوی 

در همین راستا رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران اعلام کرد: برای تأمین سلامت شهروندان ، شکار در شرق استان مازندران شامل شهرستان‌های نکاء، بهشهر و گلوگاه تا اطلاع ثانونی برای تمام شکارچیان دارای پروانه ممنوع است و در صورت مشاهده با آن‌ها برخورد می‌شود.

ربیعی افزود: تاکنون لاشه بیش از یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار بال از پرندگان وحشی جمع‌آوری و در حال دفن بهداشتی از سوی نیروهای محیط‌بانی مستقر در منطقه است و پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات این پرندگان به بیش از چهار هزار بال برسد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.