۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 689829

تظاهرات میلیونی و کم نظیر مردم عراق برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از و دفاع از حاکمیت ملی این کشور نمادی از جوشش خون حاج قاسم در قیام ملت عراق بود.

قدس آنلاین: تظاهرات میلیونی و کم نظیر مردم عراق برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از و دفاع از حاکمیت ملی این کشور نمادی از جوشش خون حاج قاسم در قیام ملت عراق بود. این راهپیمایی عظیم اگرچه به دعوت مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون - که بالاترین کرسی را در پارلمان عراق دارد- برگزار شد، اما هیچ نشانی از گروه‌ها و احزاب در آن نبود و مردم تحت پرچم ملی عراق مطالبات خود را یکپارچه و یکصدا فریاد کردند. پس از شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی «قهرمان بین‌المللی ضد تروریسم» در منطقه با اقدام تروریستی دولت آمریکا، پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکا به خاطر نقض حاکمیت ملی این کشور رأی داد. اگرچه پس از مصوبه پارلمان عراق، خبرگزاری فرانسه سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرده بااحترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد مقدمات تغییرات پیش رو و جابه‌جایی نیروهای خود را آغاز می‌کند، اما پس از خشم ترامپ از افشای این سند، وزیر دفاع آمریکا این نامه را غیردقیق خواند و یک سخنگوی وزارت دفاع عراق گفت تغییری در سیاست آمریکا در خصوص نظامیانش در عراق ایجاد نشده است. پس از آن بود که رئیس جمهور آمریکا، دولت بغداد را به تحریم‌های سخت تهدید کرد، اگرچه دراجلاس داووس در این مورد هم با تردید سخن گفت.

اظهارات اخیر ترامپ در دیدار با رئیس اقلیم کردستان نشان می‌دهد که اصولاً حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای مبارزه با داعش نبوده است و انگیزه کاخ سفید از حضور در عراق حفظ منابع نفتی منطقه است؛ منابعی که برخی از کشورهای عربی منطقه - که دونالد ترامپ آن‌ها را «گاو شیرده» نامید- از آن‌ها باج خواهی‌های رئیس جمهور آمریکا را تأمین می‌کنند. واقعیت آن است که آمریکا در نابودی داعش در عراق نقش پر اهمیتی را ایفا نکرد و مهم‌ترین سهم در مبارزه متعلق به ملت و ارتش عراق و مساعدت‌های مستشاری ایران به ویژه نقش بی نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است.

«قیام جمعه» مردم عراق نشان داد که مردم به این حقیقت آگاه هستند و برای قدرشناسی از مجاهدت‌های جاودانه حاج‌قاسم- که جان خویش را برای رهایی ملت‌های عراق و سوریه ازچنگال داعش و ایجاد امنیت در منطقه فدا کرد- و خونبهای این سردار رشید به کمتر از اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و منطقه قانع نیستند. دراین میان تهدید جانشین حاج قاسم- سردار قاآنی- به تروراز سوی آمریکا نشان داد که اکنون جامعه جهانی باید دولت آمریکا را نیز به فهرست «دولت‌های تروریست» پس از «رژیم صهیونیستی» بیفزاید و تهدید این دولت‌های تروریستی را علیه صلح وامنیت جهانی جدی بگیرد. پس از نمایش اراده قاطع مردم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی و برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا- به عنوان مراکز تروریسم دولتی در منطقه- اکنون نوبت دولت عراق است که تحت هدایت مرجعیت عالی شیعیان - که به تعبیر برهم صالح رئیس جمهور عراق عامل عبور و حرکت این کشور به ساحل امنیت است-  اجرای مصوبه پارلمان عراق را با پشتوانه حمایت یکپارچه مردم در دستور کار قرار دهد و لازمه آن تشکیل یک دولت مقتدر، قاطع ومستقل - پس از استعفای عادل عبدالمهدی- از طریق همگرایی ائتلاف‌های قدرتمند عراق بر محور منافع ملی این کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.