مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: منطقه مرزی باجگیران دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی بوده که طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از اسفندماه نیز ۱۰۰ هکتار دیگر برای این حوزه زیرکشت می‌رود.

کشت گیاهان دارویی در ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه مرزی باجگیران

به گزارش قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی قوچان  با اشاره به شرایط آب و هوایی این شهرستان، گفت: قوچان یکی از مستعدترین مناطق برای کشت گیاهان دارویی با دارا بودن مراتعی غنی محسوب می‌شود و منطقه مرزی باجگیران نیز از شرایط ویژه‌تری به دلیل رشد خود روی گیاهان در این زمینه برخوردار است.

احمد کنعانی با یادآوری اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۷ تقریباً برای کشت گیاهان دارویی در این شهرستان توفیقی حاصل نشده و میزان آن حدود نیم تا یک هکتار بوده است، افزود: با توجه به اهمیت کشت این نوع از گیاهان، برنامه‌ریزی برای سال زراعی جدید انجام و قرار شد به‌صورت قراردادی با کشاورزان کشت این گیاهان آغاز شود و در حال حاضر کشت سیاه‌دانه در ۱۰ هکتار از اراضی قوچان از اسفندماه شروع می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که از پتانسیل معین‌های اقتصادی در این زمینه بهره گرفته‌ شده و برای ترویج، بازاریابی و آموزش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌ شده است، بیان کرد: منطقه مرزی باجگیران دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی بوده که طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کشت گیاهان دارویی در ۳۵ هکتار با کمک سازمان منابع طبیعی آغاز شده است و از اسفندماه نیز ۱۰۰ هکتار دیگر برای این حوزه زیرکشت می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان ادامه داد: مجوزی برای فرآوری زعفران در شهرک صنعتی شماره ۲ صادر شده و یک واحد دیگر نیز از گذشته کار فرآوری را انجام می‌داد اما فرآوری دیگر محصولات گیاهی نیز در سطح شهرستان در دستورکار قرار دارد.

کنعانی با اشاره به کشت سنجد در این شهرستان و برنامه‌ریزی‌های به‌منظور فرآوری این محصول در قوچان، تصریح کرد: سیاه‌دانه، انغوزه، کاکوتی و برخی دیگر از گیاهان بومی منطقه به‌عنوان گیاهان دارویی به‌شمار می‌آیند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.