اهواز- آن‌قدر درباره پس‌زدگی فاضلاب شهر اهواز گزارش نوشتیم و دادوفریاد کردیم که هر وقت دست‌به‌قلم می‌شویم سردبیر هم فریادش از این سوژه تکراری بلند می‌شود.

فاضلاب اهواز سوژه‌ای که نخ‌نما شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: ظاهراً به‌قدری که من و همکارانم به‌واسطه پس‌زدگی فاضلاب خیابان‌های اهواز حساسیت نشان می‌دهیم اما شهروندان کمتر واکنش نشان می‌دهند زیرابه قول خودشان با بوی نامطبوع فاضلاب و بیماری کنار آمده و از وعده‌های آبکی خسته شده‌اند.

هرچند که باران در زمره رحمت‌های الهی است اما با هر بارش در شهر اهواز به دلیل سوء مدیریت و بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهری جز زحمت سود دیگری برای شهروندان ندارد.

با بارش باران یا گیاه «کنوکارپوس» دست به قیام می‌زند و نفس مردم را می‌گیرد یا خانه‌های مردم را آب می‌برد و یا مثل این روزها دوباره فاضلاب به میانه خیابان‌ها سرازیر می‌شود بدون آن‌که قدمی برای رفع این مشکل برداشته شود.

پاس‌کاری ادارات

ازآنجاکه قانون برای مدیریت شهر و تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شرح وظایف قانونی تعیین و مشخص کرده است اما ظاهراً همین موضوع ساده هم در این شهر محلی از اعراب ندارد برای اینکه مدیران شهرداری به نبود شبکه دفع آب‌های سطحی اشاره می‌کنند و معتقدند سیستم دفع فاضلاب به دلیل فرسودگی نمی‌تواند این حجم از آب باران را دفع کند از سویی دیگر مدیران آبفا به قانون شهرداری‌ها استناد می‌کنند که مطابق آن شهرداری وظیفه دفع آب‌های سطحی را بر عهده دارد.

البته در جریان سیل آذرماه دادستان مرکز استان خوزستان هرچند اظهار کرد که دفع آب‌های سطحی طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری با شهرداری است و هیچ اقدام مؤثری از شهرداری مشاهده نشده است اما به این نکته هم اشاره کرد که علاوه بر شهرداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز باید در زمینه پاسخ‌گو باشد.

عباس حسینی پویا اذعان کرد که هفتم دی امسال، احضاریه برای این دستگاه‌ها ارسال شد و باید در مدت قانونی تعیین‌شده حضور پیداکرده و پاسخگو باشند.

بحران فاضلاب در آذرماه امسال به‌گونه‌ای بود که حتی صدای حجت‌الاسلام صادق مرادی رئیس دادگستری خوزستان را هم درآورد تا آنجا که پس از حضور در بین آسیب دیدگان اذعان کرد: برای مردم، این سؤال وجود دارد که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز استان خوزستان باوجود منابع عظیم نفت، گاز، آب و برق باید در شرایطی باشد که به‌هیچ‌وجه زیبنده مردم نیست!

 مردم در انتظار پاسخ

حال به مدد آب‌گرفتگی و بحران‌زایی در شهر اهواز کمیته جدیدی به نام کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز شکل‌گرفته است.

این روزها رسانه‌ها غرق‌شده‌اند از میزگردها و خبرهایی که حکایت از آمادگی مدیران و هم‌چنین خدمت صادقانه آن‌ها دارد.

اگرچه مردم تریبون چندانی برای پاسخ به مدیران در اختیار ندارند اما همان بس که بارش‌های آذرماه امسال و آب‌گرفتگی چندهفته‌ای منازل و خسارت وارده به بیش از چهار هزار منزل مسکونی به‌خوبی عملکرد مدیران رستم نشان را در ترازوی سنجش قرارداد.

مردم اهواز برای حل مشکلات زیست‌محیطی هزار راه نرفته را هم رفته‌اند و در این راستا از جمع شدن عده‌ای از اساتید دانشگاه تا دست به نامه شدن برای دفتر مقام معظم رهبری  و نامه‌نگاری برای رئیس‌جمهور و حتی اقامه نماز توسط امام‌جمعه در جوار خیابان‌های مملو از آب‌های سطحی بخشی از اقدامات آن‌ها برای جلب نظر مسئولان بوده است.

مردم اهواز حال در انتظار پاسخ دستگاه قضا نشستند تا ببینند که احضاریه و اخطاریه مسئولان قضایی و توضیح خواستن آن‌ها از مسئولان شهرداری و آب و فاضلاب نتیجه‌ای دارد و یا همین سوژه تکراری آب‌گرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب ادامه خواهد داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.