ویروس کرونای چینی، اقتصاد این کشور و جهان را در نخستین ماه سال ۲۰۲۰ با تلاطم‌هایی روبه‌رو کرده و روزهای ناآرامی را مقابل بازارهای مختلف در سال جاری قرار داده است.

واردات در امان است!

قدس آنلاین: با شیوع ویروس کرونا برخی مناطق چین که ۲۰ میلیون نفر را در خود جای داده قرنطینه شده است، اما این کنترل سفت و سخت برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس، مانع از افت حدوداً ۳ درصدی ارزش سهام در چین نشده است. گفته می‌شود بازار جهانی طلا هم حدود ۲ درصد افت ارزش داشته و بازار ارز دیجیتال بیت‌کوین هم به همین میزان ریزش داشته است.

در همین حال پیش‌بینی شده اگر کرونای مرموز به اندازه سارس در ۱۷ سال پیش، شیوع پیدا کند بازار جهانی نفت هم در معرض آسیب خواهد بود  به نحوی که ممکن است ۲۶۰ هزار بشکه در روز تقاضای جهانی نفت را در سال جاری میلادی و قیمت جهانی هر بشکه نفت را ۹۰/۲ درصد کاهش دهد.

بلومبرگ نوشت: بر اساس آمارهای اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی، درثبت پروازها به سمت منطقه آسیایی ۸درصد کاهش وجود داشت، اما مسافرت‌ها به دیگر نقاط تأثیر بسیار کمتری داشته است.

تسنیم هم در گزارشی آورده: بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند. تقاضای نفت مهم‌ترین عامل تغییر قیمت آن در ۲۰۱۹ بود. تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان حتی از خطرات ژئوپلتیکی مثل حمله به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر و توقف تولید نفت لیبی تأثیر بیشتری دارد.

 کرونا بر واردات از چین بی‌اثر است

تلاطم‌های اقتصاد جهانی در پی شیوع کرونا در حالی است که به باور فعالان اقتصادی، روند صادرات کالا از این کشور به ایران از گزند این ویروس در امان است، چرا که اولاً شیوع این ویروس از حیوان به حیوان و یا انسان به انسان مقدور است و نه از طریق کالا و ثانیاً سهم عمده کالاهای وارداتی از چین به ایران، ماشین‌آلات و واسطه‌ای است و نه مصرفی.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به خبرنگار ما می‌گوید: این ویروس بر روابط تجاری ما با چین از بعد واردات تأثیری ندارد، چرا که ما از چین خوراکی و موادغذایی وارد نمی‌کنیم که خطر شیوع ویروس کشور را تهدید کند و حتی اگر موادغذایی هم وارد می‌کردیم، نمی‌توانست عامل انتقال بیماری باشد.

به گفته مجیدرضا حریری عمده واردات ایران از چین، ماشین‌آلات، قطعات‌صنعتی و موادخام است که مستقیماً از مبادی گمرکی به خطوط تولید منتقل می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر واردات  یک‌هزار و  ۴۰۰قلم کالا از چین و دیگر کشورها ممنوع است و پیش از این ممنوعیت هم فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات کشور، مصرفی بوده و بالای ۸۰ درصد را کالاهای واسطه‌ای و مرتبط با خطوط تولید تشکیل می‌دادند.

 قاچاق؛ تهدیدی بزرگ‌تر از کرونا

رئیس پیشین مجمع عالی واردات هم به خبرنگار ما می‌گوید: شیوع ویروس کرونا تنها در مناطق محدودی از چین دیده شده و این اتفاق برای هر کشوری ممکن است رخ دهد، اما در همین شرایط کالایی که صادر می‌شود، قطعاً مورد بازرسی فنی قرار می‌گیرد تا اطمینان از سلامت کالا حاصل شود.

علیرضا مناقبی ادامه می‌دهد: با ممنوعیت واردات موادغذایی از دیگر کشورها، نگرانی بابت انتشار ویروس از طریق غذا که البته ثابت نشده است، وجود ندارد. امروز واردات موادغذایی تنها توسط از مابهتران و به صورت قاچاق انجام می‌گیرد و به دلیل تنگ‌نظری عده‌ای، اجازه واردات به افراد شناسنامه‌دار داده نمی‌شود تا بدین‌وسیله مسیر برای قاچاق و تحقق خواسته‌های رانت‌خوارانی هموار شود که کسی آنان را نمی‌شناسد.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی از ۲۷ فروردین ۹۷ واردات کالاهای متعدد ممنوع شده و  باید وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم، کالای خارجی ممنوعه رؤیت نکنیم، اما چون قرار نیست جلو قاچاق را بگیرند، قفسه‌های فروشگاه‌ها مملو از کالاهای قاچاق خوراکی است.

وی با اشاره به حجم فعلی قاچاق به کشور مطابق با آمار دولتی، ۲۰ میلیارد دلار خاطرنشان می‌سازد: چگونه وقتی اراده می‌شود هر فردی را حتی در شرایط سخت به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند، اما امکان برخورد با قاچاقچی را ندارند؟ اگر مسئولان کور هستند و مشکلات را نمی‌بینند پس به درد مدیریت نمی‌خورند.

وی با رد وجود تهدید از ناحیه ویروس کرونا تأکید می‌کند: تهدید اصلی برای تجارت و اقتصاد ایران دولتی‌بودن ۸۵ درصد اقتصاد است که راه‌های مناسب و متنوعی را برای قاچاقچیان باز گذاشته  است.

مسافران چینی، مشکل‌ساز و هزینه‌بردار هستند

دبیرکل خانه اقتصاد ایران هم به خبرنگار ما می‌گوید: قطعاً ویروس کرونا از طریق ماشین‌آلات و قطعات خطوط تولید منتقل نمی‌شود و بر همین اساس واردات ایران از چین از این ویروس متأثر نخواهد شد.

مسعود دانشمند معتقد است خطر بزرگ برای اقتصاد ایران هواپیمایی است که هر روز از چین به ایران می‌آید و حامل افرادی است که قطعاً به چک و قرنطینه شدید نیاز دارند.

وی ادامه می‌دهد: هر چه سریع‌تر باید  سالن قرنطینه ایجاد شود تا مسافران از مبدأ چین به عنوان نیروی انسانی که می‌توانند حامل ویروس باشند و برای اقتصاد و جامعه ایران در شرایط تحریم، مشکل‌ساز و هزینه‌زا شوند، کنترل شوند.

 چین؛ نخستین مبدأ واردات به ایران

شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر واردات ایران از چین در حالی از سوی فعالان اقتصادی تقریباً غیرممکن ارزیابی می‌شود که در ۶ ماه اول امسال، چین نخستین مبدأ واردات ایران بوده و مقایسه مقاصد عمده صادراتی ایران در نیمه نخست سال ۹۷ و ۹۸ نشان می‌دهد واردات ایران از چین در هفت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، حدود ۴/۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین آمار کلی از تجارت خارجی در ۱۲ ماه سال ۹۷ حاکی از آن است که مجموع صادرات و واردات کشور در طول سال گذشته ۸۷ میلیارد دلار به ثبت رسیده که سهم صادرات ۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و واردات ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده و در نهایت تراز تجاری مثبت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای اقتصاد کشور رقم خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.