نشست رسانه‌ای معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با خبرنگاران کلی آمار و ارقام داشت. شاید نیمی بیشتر از صحبت‌های محمدصادق براتی به اطلاعات و آمار حوزه خدمات‌رسانی به زائران در خراسان رضوی مرتبط می‌شد آماری که برای ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۸ بود و برخی از آن‌ها جالب توجه.

از آمارهای جالب توجه سفر زائران تا داستان ادامه‌دار بودجه زیارت

هاشم رسائی‌فر/

 نشست رسانه‌ای معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با خبرنگاران کلی آمار و ارقام داشت. شاید نیمی بیشتر از صحبت‌های محمدصادق براتی به اطلاعات و آمار حوزه خدمات‌رسانی به زائران در خراسان رضوی مرتبط می‌شد آماری که برای ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۸ بود و برخی از آن‌ها جالب توجه.

تهرانی‌ها بیشترین زائران امام هشتم(ع)

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اینکه خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های دولتی و غیره به زائران امام هشتم(ع) را از دیدگاه خیلی‌ها مثبت اعلام کرد اما این را هم گفت که با وجود این هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

براتی در لابه‌لای صحبت‌هایش به پیگیری‌های استاندار برای برگزاری هشتمین جلسه کارگروه ملی زیارت اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از اقدامات شاخص در زمینه ساماندهی امور زائران یاد کرد در کنار پیوستن خراسان رضوی به عنوان چهارمین استان در برگزاری مراسم اربعین.

او با اشاره به حضور ۳۵ میلیون زائر ایرانی در مشهد گفت: بالاترین آمار در بین زائران به تهرانی‌ها با ۲۰ درصد تعلق دارد که زائران استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران و کرمان در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار دارند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین آماری از تشرف مجاوران به حرم مطهر امام هشتم(ع) داد و اظهار کرد: ۳۴درصد از مجاوران هفته‌ای یک بار به زیارت مشرف می‌شوند و ۲۸درصد به صورت ماهانه که به طور میانگین هر تشرف مجاوران ۶۲ دقیقه حضور در حرم است. ۴۲درصد مجاوران از اتوبوس برای رسیدن به حرم استفاده می‌کنند، ۲۸ درصد پیاده و ۲۳ درصد با خودرو شخصی.

۵ روز اقامت زائران در مشهد

وی در ادامه در خصوص سفر زائران به مشهد افزود: ۴۱ درصد از زائران سالی یک بار به مشهد سفر می‌کنند، ۱۹ درصد هر چند سال یک بار، ۹درصد هر دو سال، ۱۴درصد سالی دو بار  و ۶ درصد نیز زائراولی هستند. در مجموع ۸۹ درصد زائران با خانواده به مشهد آمدند و مدت حضورشان در حرم مطهر به طور میانگین ۱۰۷ دقیقه بوده است. درصد رضایتمندی زوار از خدمات ارائه شده حدود ۸۷ درصد بوده که این میزان برای مجاوران ۸۱درصد عنوان شده است.

براتی در آماری از میزان خرید زائران از بازار مشهد نیز بیان کرد: ۲۱ درصد از زوار به طور کلی چیزی خرید نمی‌کنند، ۷۹ درصد حتماً خرید می‌کنند که در سبد خرید آن‌ها زعفران، شیرینی‌جات، نخود و کشمش بیشترین سهم را دارند. نکته‌ای که هست اینکه ۶۲ درصد زائران خریدشان فقط کالای ایرانی بوده است و در کل برآورد حضور زائران در مشهد ۲/۵ روز بوده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در واکنش به موضعی که عنوان شد تعداد سفر زوار خارجی کاهش پیدا کرده است، گفت: به هیچ عنوان درست نیست فقط سفر زوار خارجی به مشهد از راه هوایی یک درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است در حالی که در همین ۹ ماه گذشته که نسبت به سال ۹۷ که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر خارجی بود به بالای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تاکنون رسیده است.

کمبود پارکینگ و بودجه زیارت دغدغه مسئولان

محمدصادق براتی در واکنش به موضوع مشکل ترافیک در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی به قدس آنلاین گفت: به صراحت باید اعلام کرد که ترافیک و کمبود پارکینگ در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی به شدت احساس می‌شود و جزو پنج دغدغه اساسی زائران در نتایج فعالیت‌های پژوهشی مربوط به زائران است.

وی با بیان اینکه تولیت آستان قدس رضوی نیز بر رفع این مسئله تأکید ویژه دارد، ادامه داد: اگرچه از زمان حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تغییراتی در آزادسازی برخی فضاهای اطراف حرم مطهر برای سهولت تردد زائران رخ داده اما مشکل ترافیک همچنان در این منطقه وجود دارد که یکی از دلایل آن کمبود پارکینگ است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در بررسی‌های کارشناسی که در حال انجام است مواردی نظیر ساخت و تقویت پارکینگ در مبادی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و تردد زائران با استفاده از خودروهای برقی در فواصل نزدیک به این بارگاه منور مطرح است.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌هایی ایجاد شده است تا بخش خصوصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت پارکینگ در این منطقه دارد، همکاری و مشارکت کنند و برای آن‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

براتی همچنین در مورد عدم تخصیص بودجه زیارت در دو سال گذشته و همچنین حذف این ردیف در بودجه سال آینده نیز اظهار کرد: پیگیر احیای این ردیف در بودجه سال آینده با هر عدد و رقمی هستیم و استاندار خراسان رضوی نیز با جدیت پیگیر این موضوع است، از طرفی در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم با وجود عدم پرداخت بودجه زیارت که البته مبلغ ناچیزی است و باید بین سه استان خراسان رضوی، قم و فارس توزیع شود اما مسائل و موارد مرتبط با حوزه زیارت و زائران را از طریق دستگاه‌های متولی و فرمانداری‌های هر شهرستان و اعتبارات استانی و ملی هر حوزه پیگیری و بودجه آن را در دو سال گذشته تأمین کنیم. از طرفی در کارگروه ملی زیارت که در آذر ماه در مشهد برگزار شد به صراحت اعلام کردیم که اگر ردیف بودجه‌ای در حوزه زیارت در نظر گرفته می‌شود برای پرداخت آن نیز تخصیص ۱۰۰درصدی منظور شود و این طور نباشد که همانند سال گذشته و جاری این بودجه پرداخت نشود.  

۱۸ طرحی که در کارگروه ملی زیارت مصوب شد

معاون استاندار خراسان رضوی در پاسخ به پرسش قدس در خصوص مصوبات کارگروه ملی زیارت که نیمه دوم آذر ماه گذشته هشتمین جلسه آن در مشهد برگزار شد، گفت: در کارگروه ملی زیارت ۱۸ مصوبه شامل آمارگیری دقیق حوزه زیارت توسط مرکز ملی آمار ایران، فراهم‌آوری زائرسراهای ارزان‌قیمت و امکان اسکان راحت برای تمام اقشار جامعه، ارتقای سرانه بهداشت و درمان استان به جهت جایگاه ویژه استان در گردشگری سلامت، قابل شنود شدن رادیو زیارت در کل کشور، افتتاح شبکه تلویزیونی زیارت، اعلام نمایندگان تام‌الاختیار کارگروه زیارت و تنظیم منشور عملیاتی و شیوه‌نامه اجرایی کارگروه‌ها به تصویب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.