وزارت خارجه کوبا اعلام کرد دولت موقت بولیوی تحت فشارهای دولت واشنگتن روابط خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

کوبا: بولیوی تحت فشارهای دولت ترامپ روابط خود با هاوانا را تعلیق کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه کوبا اعلام کرد دولت موقت بولیوی تحت فشار دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در تلاش برای آسیب زدن به روابط دو جانبه با هاوانا است.

یک روز پس از آنکه بولیوی روابط دیپلماتیک خود با کوبا را به حالت تعلیق درآورد، هاوانا دولت ترامپ را به تحت فشار قرار دادن دولت موقت بولیوی برای قطع روابط با کوبا متهم کرد.

وزارت خارجه کوبا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات رسمی (بولیوی) اقدام به ایجاد یک کمپین خصمانه دروغین علیه کوبا بویژه بر ضد همکاری‌های پزشکی کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه کوبا تاکید شد مقامات آمریکا از زمان خروج مورالس از بولیوی، این کشور را برای بر هم زدن روابط با کوبا تحت فشار قرار داده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تاکنون واکنشی به بیانیه وزارت خارجه کوبا نشان نداده است.

کوبا از متحدان نزدیک اوو مورالس، رئیس جمهور مستعفی بولیوی بود. از سوی دیگر جنینه آنز، رئیس جمهور موقت بولیوی در تلاش است تا هر چه بیشتر کشورش را به آمریکا نزدیک کند.

کوبا براساس برنامه خدمات سلامتی خود بیش از ۵۰ هزار نیروی پزشکی بخش سلامت را به بیش از ۶۰ کشور اعزام کرده است. برخی منتقدان می‌گویند کوبا با این پزشکان به عنوان برده برخورد می‌کند و از آن‌ها برای ایجاد ناآرامی در خارج کشور بهره می‌گیرد.

وزارت خارجه بولیوی در ماه نوامبر اعلام کرد:  شهروندان کوبایی در اقدامات خصمانه در روزهای اخیر در کشور ما دست داشته‌اند. کوبا در واکنش به ماموریت درمانی خود در بولیوی پایان داد و اعلام کرد مقامات بولیوی خشونت را علیه ۷۰۰ پزشک کوبایی تقویت می‌کنند.

روز جمعه وزارت امور خارجه بولیوی در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری کوبا به حالت تعلیق درآورده است. در این بیانیه آمده است: «این تصمیم به دلیل بیانیه‌های اخیر و غیر قابل قبول برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا و خصومت بی پایان این کشور علیه دولت قانون اساسی بولیوی و روند دموکراتیک آن است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.