«شب تئاتر» در بیست و پنجمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 5 بهمن، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع « چالش های تبلیغات تئاتر در ایران» میزبان عباس غفاری، منتقد و کارگردان تئاتر و محمد عمروآبادی، مدیر سایت فروش تئاتر بود.

شورای شهر تصویب کرد زیباسازی برای بنر پول نگیرد، زیباسازی شروع به پول گرفتن کرد!






به گزارش قدس آنلاین در ابتدا غفاری که سالها در روابط عمومی مجموعه های مختلف همکاری داشته است به تشریح مشکلات تبلیغات تئاتر پرداخت: ما سالهاست که به لحاظ تبلیغات در تئاتر مشکل داریم. این قضیه شاید از زمانی شروع شد که شهرداری تصمیم گرفت هیچ تبلیغ تئاتری در شهر تهران نباشد. از یک زمانی تمام پوسترها در سطح شهر جمع آوری شدند و بیلبورد و بنر جای آن را گرفت و متاسفانه از همان موقع به بعد تبلیغات تئاتر دچار مشکل شد. سینما به دلیل داشتن حمایت بخش خصوصی وضعیت بهتری دارد اما تئاتر این توانایی را ندارد. از تعداد بیشماری نمایش که در این سالها روی صحنه رفته اند تنها 2 نمایش توانسته اند تیزر تبلیغاتی در تلویزیون داشته باشند. سازمان زیباسازی تا سال قبل پول کمی را بابت بنرهای خیابانی از گروه های تئاتری می‌گرفت. اما از امسال، از هنگامی که شورای شهر یک طرح مبنی بر اینکه سازمان زیبا سازی دیگر بابت بنرهای شهری پول نگیرد را تصویب کرد، متاسفانه از آن زمان سازمان زیباسازی از گروه های تئاتری پول می‌گیرد! گویا آن تصویبیه ضمانت اجرایی نداشته است.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا برنامه شب تئاتر بابت عدم اجرای تصویبیه مذکور شورای شهر از مسئولین شهرداری برای پاسخگویی دعوت نماید.
عمروآبادی گفت: همه ما یعنی بخش خصوصی، دولت، مردم، والدین، آموزش و پرورش و دانشگاه باید به این باور برسیم که تئاتر یک فرآیند و رویداد مفید و ضروری برای جامعه است، اصل موضوع اینجاست. اگر این مسئله روشن شود می توان پیرامون چنین مسائلی با خیلیها صحبت کرد.
غفاری در مورد حمایت نهادهای دولتی از تئاتر گفت: متاسفانه دوستان آموزش و پرورش خودشان را از تئاتر کنار کشیده اند. دولت از یک جایی حمایت های خودش را برید که در هیچ جای دنیا این قضیه سابقه ندارد. حمایت فقط مالی نیست. در انگلیس تئاتر جزو سبد خانواده است و بچه ها از ابتدایی با نمایشنامه و اشعار شکسپیر آشنا می شوند. در دبستان های اروپایی و آمریکایی بچه ها موظفند در پایان هر دوره تئاتر اجرا کنند. این اهمیت تئاتر را نشان می‌دهد.

دانش تبلیغات رشد نکرده است
عمروآبادی در مورد اینکه تبلیغات کجای سبد فکری کارگردان ها قرار می گیرد گفت: تبلیغات فقط بنر و پوستر نیست بلکه یک چرخه است. کارگردان ها در دوره ای به دلایل خاصی به مسئله تبلیغات کم توجهی می کردند. این اتفاق خوبی است که ما الان در کمیت تئاتر با افزایش روبرو هستیم که البته این افزایش تاوان دارد و ما در دوره گذار هستیم که ممکن است کمی باعث کاهش کیفیت شود. کارگردانها بعد از این افزایش تعداد تئاتر ها متوجه اهمیت تبلیغات شدند اما دانش تبلیغات به اندازه کافی رشد نکرده است. متاسفانه برای تبلیغات شیوه های سطحی پی گرفته می شوند که نتیجه سطحی هم خواهند داشت. ما باید با روش های عمیق تر کار کنیم. روش عمیق تر یعنی چرخه‌ای که از دولت و بخش خصوصی و برندها استفاده می کند تا این حلقه ها شکل بگیرند. پوستر، بنر و تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای در کنار هم و در کنار یک حلقه مکمل که تبلیغات سینه به سینه است به نتیجه می رسد.
غفاری درباره تبلیغات سینه به سینه اظهار داشت: متاسفانه ما در زمینه تبلیغات به 50 سال پیش برگشتیم. شاید ابزار تبلیغات سینه به سینه مدرن شده و الان با فضای مجازی این اتفاق میافتد اما روش همانی است که 50 سال پیش استفاده می‌شد.

تولید اثر با کیفیت، تعیین کننده ترین عامل در تبلیغات
عمروآبادی در دفاع از تبلیغات سینه به سینه گفت: اینکه ما در مورد توانمندی تبلیغ سینه به سینه صحبت می کنیم اسمش بازگشت به عقب نیست بلکه این شناخت قدرت این محور است که به شکل مدرن اجرا شده است و همه دنیا در حال آمدن به همین سمت هستند. الان دوره ای است که مخاطب انتخاب می کند و انتخاب با شناخت به دست می آید. در تبلیغات سه محور اصلی داریم، اول تولید محتوای خوب و شرح خلاصه داستان. دوم اطلاع رسانی که بسیار کلیدی است و چرخه آن با دولت و آموزش پرورش شروع می شود. سوم که تعیین کننده ترین عامل است، تولید اثر با کیفیت است.
غفاری در ادامه بحث حمایت‌های دولتی از تئاتر گفت: تئاتر یک امر فرهنگی است و برگرداندن گیشه به آن نباید موجب نزول کیفیت شود. حمایت دولت از تئاتر صرفا نباید مالی باشد. مثلا در کشورهای صاحب تئاتر برندهای بزرگ تجاری سالن تئاتر می‌سازند تا ژست فرهنگی داشته باشند و دولت برای آنها سوبسید قائل می‌شود. در ایران دولت به عنوان مثال می‌تواند بگوید فلان شرکت خودروسازی یا صنعتی اگر از تئاتر حمایت کنید مبلغی از مالیاتت کسر می‌شود.
عمروآبادی در ادامه گفت: دو چیز رغبت برندها را در این چرخه هنری تئاتر پر رنگ می کند. یکی امتیازاتی است که به واسطه حضور و اسپانسرینگشان به دست می‌آورند. دیگری این است که جامعه آنقدر هنر را دوست داشته باشد که وقتی برندی اسم خودش را کنار اثری قرار می‌دهد برند خودش را دلنشین‌تر کرده باشد.
وی در مورد فضای مجازی گفت: ما امروز با یک توانایی و امکان بسیار بزرگ در دنیای امروز روبرو هستیم و آن فضای مجازی است. این یک جواهر است که آمده هزینه ها را کاهش داده و دسترسی را آسان کرده است.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.