در آستانه آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، هزینه ثبت‌نام در این‌رویداد بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش ۵۰درصدی هزینه‌ ثبت‌نام نمایشگاه کتاب

قدس آنلاین: به گزارش خبرنگار مهر، ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اواخر هفته گذشته آئین‌نامه حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران را منتشر کرد؛ آئین‌نامه‌ای که پس از پایان نمایشگاه سی و دوم قائم مقام نمایشگاه وعده اعمال اصلاحتی را در آن داده بود و مدتی هم گفته می‌شد این‌آئین‌نامه در سال جاری به‌شکل قابل توجهی اصلاح خواهد شد. در نهایت نیز سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد که این آئین‌نامه باوجود مهیاشدن برای اجرا، به نمایشگاه سی و چهارم موکول شده و در سال پیش‌رو نمایشگاه با آئین‌نامه پیشین برگزار می‌شود.

در یکی از مهمترین بندهای آئین‌نامه اجرایی این نمایشگاه در سال جاری، هزینه‌های حضور و اجاره غرفه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده که حاکی از افزایش قیمت اجاره غرفه نسبت به سال‌های پیش است و این مساله در بسیاری از بخش‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید.

جدول مقایسه هزینه اجازه غرفه در نمایشگاه کتاب ۳۲ و ۳۳

(قیمت‌ها به ازای هر متر مربع به تومان است)

ردیف شرح هزینه اجازه غرفه به ازای هر متر مربع قیمت سال ۱۳۹۸ قیمت سال ۱۳۹۹ درصد افزایش
۱ تا ۹ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۴۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰ ۵۰
۲ از ۱۰ مترمربع تا ۲۴ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۶۰۰۰۰ ۹۰۰۰۰ ۵۰
۳ از ۲۵ مترمربع تا ۴۸ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۹۵۰۰۰ ۱۴۲۵۰۰ ۵۳
۴ از ۴۹ مترمربع تا ۱۰۰ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۱۳۵۰۰۰ ۲۰۲۵۰۰ ۵۰
۵ از ۱۰۱ مترمربع تا ۲۰۰ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۱۷۵۰۰۰ ۲۶۲۵۰۰ ۵۰
۶ از ۲۰۱ مترمربع تا ۲۵۰ مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی ۲۲۵۰۰۰ ۳۳۷۵۰۰ ۵۰
۷ تا ۹ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۷۵۰۰۰ ۱۱۲۵۰۰ ۳۷.۵
۸ از ۱۰ مترمربع تا ۲۴ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۱۰۵۰۰۰ ۱۵۷۵۰۰ ۵۵
۹ از ۲۵ مترمربع تا ۴۸ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۱۵۵۰۰۰ ۲۳۲۵۰۰ ۵۰
۱۰ از ۴۹ مترمربع تا ۱۰۰ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۱۸۵۰۰۰ ۲۷۷۵۰۰ ۵۰
۱۱ از ۱۰۱ مترمربع تا ۲۰۰ مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۲۵۰۰۰۰ ۳۷۵۰۰۰ ۵۰
۱۲ از ۲۰۱ مترمربع تا ۲۵۰ مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی ۳۱۰۰۰۰ ۴۶۵۰۰۰ ۵۰

این‌اتفاق در حالی رخ داده که تغییری در قیمت اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران در بخش لاتین و عربی رخ نداده و برای میهمانان خارجی نمایشگاه، کماکان غرفه با دو گزینه ۸۰ یورو به ازای هر متر مربع برای ارائه‌کنندگان آثار لاتین و سایر زبان‌ها؛ و ۵۰ یورو به ازای هر مترمربع برای ارائه‌کنندگان آثار در بخش کتب عربی در نظر گرفته شده که با سال پیش تفاوتی ندارد.

این موضوع در واقع نشان می‌دهد بخش اعظم افزایش هزینه‌های ناشی از تورم یا کاهش بودجه دولتی احتمالی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را، ناشران داخلی باید تقبل کنند.

نگاهی به هزینه‌های اجمالی نمایشگاه کتاب تهران

بخش اعظم هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران به اجاره مصلی و نیز آماده کردن شهرک نمایشگاه کتاب در آن، از نظر زیرساخت و فضا سازی اختصاص دارد. بر این‌اساس، هزینه ایجاد غرفه و تأمین زیرساخت‌های ارتباطی در تمام بخش‌های نمایشگاه و نیز تأمین نیازهای جاری اعم از سرمایش، برق، مخابرات، اینترنت، مواد غذایی، حمل و نقل و.... در زمره مهمترین هزینه‌های نمایشگاه کتاب است و در مقابل اجاره بهای غرفه‌ها و نیز تبلیغات مهمترین محل تأمین درآمد برای نمایشگاه به شمار می‌رود. با وجود ساماندهی تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران در سال پیش که البته خالی از برخی شائبه‌ها نبوده، از هزینه اجاره‌بهای مصلی در سال جاری تاکنون خبری منتشر نشده است. اما در روی دیگر سکه می‌توان به افزایش شدید هزینه‌های تولید کتاب توسط ناشران اشاره کرد و درنتیجه خواب سرمایه آنها برای انتشار کتاب در طول سال جاری و آینده و حالا به این‌هزینه‌ها باید افزایش هزینه حضور در نمایشگاه کتاب را هم افزود.

در واقع نکته اصلی اینجاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب، نیز همانند بسیاری از بخش‌های دولتی در سال آینده تصمیم گرفته‌اند تا هزینه‌های افزون‌شده برگزاری نمایشگاه کتاب را از محل ناشران تأمین کنند و احتمالاً امیدی به افزایش درآمد از محل تبلیغات و نیز افزایش تأمین مالی نمایشگاه از محل دریافت اجاره بهای ارزی حضور در نمایشگاه نبسته‌اند.

با این حساب ناشران ایرانی جدا از رکود حاکم بر بازار کار خود و کاهش چشمگیر شمارگان و مشتری‌هایشان باید برای حضور در رویداد نمایشگاه کتاب تهران ۵۰ درصد بر هزینه‌های معمول برای ثبت نام بیافزایند و البته این، جدا از سایر هزینه‌هایی است که با تورم حاکم بر کشور، بر گرده آنها سنگینی می‌کند.

این افزایش هزینه‌های حضور در نمایشگاه کتاب تهران به احتمال زیاد موجی از افزایش قیمت آثار حاضر در این‌نمایشگاه، کاهش خرید کتاب ازسوی مردم و در نهایت ضرر دوباره تولیدکنندگان را در بر خواهد داشت و این اتفاقی است که سیستم تأمین مالی نمایشگاه کتاب تهران تاکنون پاسخی به آن نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.