تهران- شهرستان پردیس با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد و به‌بیان‌دیگر بخشی از سرریز جمعیت تهران را در خود جای‌داده است اما این جمعیت در حالی در این نقطه متمرکزشده است که فاضلاب آن بدون هیچ ملاحظه زیست‌محیطی وارد رودخانه سیاه رود و درنهایت وارد سد ماملو می‌شود.

ضرب‌الاجل دادستان پردیس به پایان رسید/تکلیف فاضلاب شهرک طلائیه روشن نشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند که تصور این موضوع بسیار ناممکن است ولی بنا بر ادعای رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس فاضلاب فاز ۸ مسکن مهر پردیس به‌صورت خام و از طریق بندها و کانال‌ها وارد رودخانه می‌شود.

فاضلاب فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس نیز به سمت روستای باغکمش جاری است، فاضلاب خام و صنعتی روستای کرشت، فاضلاب روستای باغکمش و بخشی از فاضلاب دماوند و شمیرانات نیز پشت سد می‌ریزند و فاضلاب خام شهرک بهار طلائیه بومهن نیز رودخانه سیاه رود را تا سد ماملو همراهی می‌کند!

زندگی بدون زیرساخت

آپارتمان‌های بد قد و قواره در حالی در شرق تهران برای خراشیدن  آسمان کنار هم قد کشیدند که بنا بر اظهارات رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس برای زندگی هزاران انسان در این منطقه زیرساختی متناسب با نیازهای آن‌ها تعبیه نشده است!

عزیز  میکائیلی هم که ظاهراً دستورالعمل‌ها و اخطاریه‌های سازمان متبوعش راه به‌جایی نبرده است در این راستا به رسانه‌ها متوسل شده است و لذا به خبرنگاران می‌گوید: شهرستان پردیس ظرفیت بارگذاری صنعتی و جمعیتی امروز را ندارد و این افزایش جمعیت بدون توجه به زیرساخت‌های زیست‌محیطی لازم برای تصفیه فاضلاب و پسماند اتفاق افتاده است.

وی می‌گوید: سد ماملو به‌عنوان تأمین کنند آب شرب منطقه و رودخانه‌های «کمرد» و «سیاه سنگ» و «جاجرود» در معرض خطرآلودگی فاضلاب این شهرستان قرارگرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس با اشاره به سایر کانون‌های آلاینده نیز اظهار می‌کند: فاضلاب فاز ۸ مسکن مهر پردیس به‌صورت خام و از طریق بندها و کانال‌ها وارد رودخانه می‌شود.

وی ابراز می‌کند:  فاضلاب فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس نیز به سمت روستای باغکمش جاری است و فاضلاب خام و صنعتی روستای کرشت، فاضلاب روستای باغکمش و بخشی از فاضلاب دماوند و شمیرانات نیز پشت سد می‌ریزند.

وی می‌گوید: علاوه بر موارد ذکرشده هم‌چنین فاضلاب خام شهرک بهار طلائیه بومهن به رودخانه سیاه رود وارد می‌شود که تمامی این فاضلاب تهدیدی برای محیط‌زیست است.

برنامه‌ریزی ناکارآمد

معاون فرماندار شهرستان پردیس نیز در پاسخ به این سؤال که آیا هم‌زمان با احداث شهر جدید پردیس آیا سیستم دفع فاضلاب دیده‌شده یا خیر اظهار می‌کند: تصفیه‌خانه‌های موقت برای جمعیت محدود در فازهای ۸ و ۱۱ از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس تأمین‌شده بودند اما پس از بارگذاری بالای جمعیتی در فازهای یادشده در حال حاضر سپتیک‌های موجود پاسخگوی تصفیه کامل فاضلاب تولیدی نیستند.

حسن بابایی بابیان اینکه ۱۱ کانون آلاینده صنفی، صنعتی، روستایی و شهری سلامت آب سد ماملو را تهدید می‌کنند.افزود:  

مشکل فاضلاب فازهای ۸ و ۱۱ مسکن مهر پردیس به‌زودی برطرف خواهند شد زیرا شرایط و مقدمات برای توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب فازهای یادشده انجام‌شده و به‌زودی در مدار تصفیه قرار می‌گیرند.  اما فاضلاب روستایی طی دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

 معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس بابیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی، در کوتاه‌ترین زمان با به‌کارگیری راهکارهای قانونی و یا سلبی ورود آب‌های آلاینده به حوزه آبریز قطع خواهد شد ادامه می‌دهد: مشکل فاضلاب شهرک طلائیه شهر بومهن به دلیل کوتاهی و قصور پیمانکار است.

رد پای دستگاه قضا

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس در این رابطه می‌گوید: ورود فاضلاب به رودخانه سیاه رود خطری جدی برای سد ماملو است.

عزیز میکائیلی  عنوان می‌کند: پیش‌ازاین دادستان پردیس برای رفع این مشکل ضرب‌الاجل تعیین کرده بود که در حال حاضر این فرصت یک‌ماهه به اتمام رسیده است لذا شرکت آبفا در صورت ندادن توضیحات لازم به محاکم قضایی معرفی خواهد شد.

وی اذعان می‌کند: اجرایی نشدن سیستم تصفیه‌خانه در بومهن و انتشار بوی نامطبوع و ورود فاضلاب به رودخانه سیاه رود خطری جدی برای سد ماملو است و ازآنجاکه فاضلاب تصفیه نشده شهرک طلائیه بومهن با بار میکروبی بالا به رودخانه سیاه رود می‌ریزد لذا این آلودگی را باید جدی گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس، استان تهران در همین رابطه می‌افزاید: مدت ۵ سال از صدور مجوز تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری ‌فاضلاب در بومهن و پردیس می‌گذرد اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی انجام‌نشده است.

وی یادآورمی شود: متأسفانه گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که ساخت تصفیه‌خانه با روند بسیار ‌کندی پیش می‌رود و پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.