۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 689984

عدم فرهنگ سازی مناسب برای تبیین نقش مهم مردم در هوشمندسازی مشهد

محمدجواد رجاییان، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد

مفهوم هوشمندسازی شهر هوشمند مفهوم پروژه ای نیست که از یک نقطه آغاز و در نقطه ای به اتمام برسد، بلکه موضوعی ادامه دار و مستمر است، این در حالی بوده که از سال های گذشته در مشهد در حوزه هوشمندسازی شهر اقدامات مختلفی انجام شده است.

در حال حاضر با کمک پارک علم و فناوری خراسان رضوی برنامه عملیاتی شهر هوشمند مشهد با محورهای ۶ گانه در نظر گرفته شده که هر کدام از این محورها براساس استانداردهای بین المللی انتخاب شده و پروژه هایی که در قالب این برنامه می خواهند اجرا شوند برای افق ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

برای اینکه شهری بتواند در مسیر هوشمند شدن پیش برود، مردم و حکمرانان نقش مهمی در آن ایفا می کنند، به عنوان مثال اگر بخواهیم مردم در ترددهای  درون شهری به جای استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین که منجر به ترافیک می شود از قطارشهری استفاده کنند، باید با شهروندان ارتباط خوبی برقرار شود، اما وقتی شهروندان به این موضوع توجه می کنند که هزینه استفاده از اتوبوس و قطارشهری با هزینه خودروی شخصی آنها تفاوتی ندارد، بی تردید نمی توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مثال دیگر می تواند این باشد که در سال های اخیر بسیاری از کارها از جمله صدور مجوز و پروانه در شهرداری بدون حضور مردم انجام می شود، اما شهروندان بازهم برای این موضوع به دفاتر مختلف شهرداری مراجعه می کنند، بنابراین به نظر می رسد نتوانستیم با مردم ارتباط خوبی پیدا و برای فرهنگ سازی در شهر اقدام کنیم.

یکی از شروط مهم برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد زیرساخت های لازم است، پس از اجرای این موضوع نباید وضعیت موجود را ارزیابی کنیم، بلکه باید این نکته را که تا چه اندازه این زیرساخت ها و ایجاد شهر هوشمند در زندگی مردم تاثیرگذار بوده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

شهر هوشمند می خواهد زندگی سالم و راحت را برای مردم به ارمغان بیاورد، بنابراین، لازم است برای ایجاد و توسعه این شهر (هوشمند) نقش مهم مردم را به آنها تاکید کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.