یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

صادرات محصولات فرهنگی ایران به 450 میلیون دلار رسید

محصولات فرهنگی

مدیر ملی رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو گفت: صادرات محصولات فرهنگی در سال گذشته به 450 میلیون دلار رسید.

قدس آنلاین: محمد عبده ابطحی امروز در مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی گفت: حجم بازار صنعت فرهنگی جهان در سال 2013 رقمی بین 2500 تا 3600 میلیارد دلار بود که صادرات فرهنگی در دنیا 500 میلیارد دلار شامل کالاهای معماری، اسباب‌بازی و برندینگ بوده است.

وی افزود: 260 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات کالای فرهنگی کشورهای در حال توسعه بود که فناوری‌های نوین یک انقلاب صنعتی نوین به شمار می‌رود.

ابطحی همچنین گفت:‌ چهار فناوری کلیدی در فناوری‌های فرهنگی وجود دارد که شامل هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و بلاک‌چین است. 

نماینده یونیدو در این مراسم گفت: هوش مصنوعی ارزش تجاری از سال 2015 که رقم 2 میلیارد دلار بود، در سال 2025 این رقم به 127 میلیارد دلار می‌رسد. هوش مصنوعی در اکثر حوزه‌ها مشاغل را از بین می برد، اما در صنایع خلاق نه تنها مشاغل را از بین نمی‌برد، بلکه شغل هم ایجاد می‌کند.

وی همچنین در مورد بلاک‌چین گفت: این فناوری بحث مالکیت معنوی را حل می‌کند و به جای اینکه یک آلبوم کامل دارای چند قطعه موسیقی بیرون بیاید، می‌توان یک قطعه موسیقی ضبط کرده و به مصرف‌کننده بفروشیم.

به گفته ابطحی صادرات صنایع فرهنگی در سال گذشته 450 میلیون دلار بود که عمده آن فرش بوده و سهم ایران از صادرات فرهنگی دنیا باید 45 هزار میلیارد تومان برسد و آنچه اکنون در ایران محقق شده حدود 450 میلیون دلار معادل چهار هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی یک زیست‌بوم فرهنگی فراهم می‌کند و نقش هماهنگ‌کننده در فعالیت‌های فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.