قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند

به گزارش قدس آنلاین، کاظم فرهمند، امروز ۶ بهمن در نشست خبری که در خصوص هفته ملی سرطان در مرکز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پویش ملی سرطان از یکم تا هفتم بهمن ماه  درکشور در حال اجراست. هدف کلی از این پویش‌ها این است که مردم و  سیاستگذاران را نسبت به این موضوع حساس کنیم و  حمایت آنان را داشته باشیم. شعار ما «سرطان قابل پیشگیری است؛ با خود مراقبتی و امید» است.

وی افزود: درحوزه سلامت در سرطان، پیشگیری ارجحیت دارد.  این امر سبب می‌شود ۱۰ دلار در درمان صرفه‌جویی داشته باشیم.   تاکید ما براین است که باید سبک زندگی‌ای در پیش بگیریم که ما را از سرطان حفظ کند. حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص توصیه‌های لازم برای جلوگیری از سرطان گفت: توصیه‌های لازم برای پیشگیری از جمله ترک دخانیات، عدم مصرف الکل، داشتن فعالیت فیزیکی به صورت منظم در حدود ۳۰ دقیقه، جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، رعایت مصرف چربی و گوشت قرمز، کنترل عفونت‌ها مانند هپاتیت ‌ B و... و. ، انجام واکسیناسیون به موقع، داشتن زندگی معنوی و اجتماعی سالم و به دور از استرس است.

فرهمند بیان کرد: باید علائم هشداردهنده سرطان را جدی بگیریم و با مشاهده و احساس آن به پزشک متخصص مراجعه کنیم، البته تمامی این علائم دال بر سرطان نیست، اما با مشاهد آن باید به پزشک مراجعه کنیم.   علائمی چون خال‌های پوستی  که دچار خونریزی شده‌اند، زخم‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کند، توده در هر جایی از بدن، سرفه‌ و گرفتگی صدا به مدت طولانی، اختلال در بلع طولانی و سوء هاضمه غیر قابل هضم، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خونریزی غیر طبیعی از مجاری بدن، بی‌اشتهایی وکاهش وزن بی‌دلیل را جدی بگیریم.

 وی ادامه داد: در سرطان دو واژه غربالگری و تشخیص زود هنگام وجود دارد.  غربالگری برای افرادی است که  از نظر سن و جنس در معرض سرطان  هستند و هیچ علائم خطری در آن‌ها دیده نمی‌شود. با غربالگری نوع سرطان تشخیص داده می‌شود. هنگامی‌که علائم خطر را می‌بینیم باید به پزشک مراجعه می‌کنیم. اگر سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود قابل درمان است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.