یک کارشناس مسائل منطقه در مورد سفرهای پرشمار وزیر خارجه عمان به تهران با اشاره به اینکه تهدید ایران به خروج از "ان‌پی‌تی" موجب نگرانی غربی‌ها شده می‌گوید: پس از شینزو آبه، عمران خان و امیر قطر، یوسف بن علوی آخرین امید امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران است.

سفرهای بن علوی امتداد ماموریت‌های شینزو آبه، عمران خان و امیر قطر است

قدس آنلاین: جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفتگو با خبرنگار ما درباره حضور مجدد یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در تهران و دیدار های مکرر او با همتای ایرانی‌اش در هفته‌ها و و ماه‌های اخیر و گمانه زنی‌ها در مورد ماموریت ویژه او برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا با بیان اینکه آنچه که آمریکایی‌ها در قضیه برجام صورت دادند و از توافق هسته‌ای خارج شدند از آن زمان به بعد سیاست فشار حداکثری را  آقای ترامپ علیه ایران اعلام کرد، اظهار داشت:  نشانه های مختلفی وجود دارد که او از ادامه این سیاست ناامید و به نوعی منصرف شده است اما باید راهی آبرومندانه برای بازگشت پیدا کند.

وی افزود:دولت آمریکا با تشدید فشارها منتظر یک تابستان دغ در ایران بود که با اعتراضات و ناآرامی‌های خیابانی و فروپاشی اقتصادی ایران همراه باشد اما این اتفاق رخ نداد. یعنی نه ناآرامی شکل گرفت و نه اقتصاد ایران دچار فروپاشی شد بلکه برعکس به شکل قابل توجهی پایدار نشان داد و کشور توانست ظرف چند ماه اوضاع را مدیریت کند.

قناد باشی خاطرنشان کرد: بعد از آن بود که ترامپ عملا  متزلزل شد و عملا شماره تلفن داد و گفت که منتظر تماس مقامات ایران است. او انتظار داشت که دولت ایران به این پیام پاسخ مثبت دهد و  به هر شکل تماسی برقرار شود و مذاکره دیگری شکل بگیرد که توافقی بنام ترامپ ثبت شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه از آن زمان به بعد او مکرر برای تهران پیام فرستاد و واسطه و میانجی به تهران اعزام کرد که از ان جمله می‌توان به سفر "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن یا سفر "عمران خان" رئیس جمهور پاکستان و آخرین مورد سفر امیر قطر به تهران اشاره کرد، تصریح کرد:  در مقطعی حتی صحبت از پیام ترامپ از کانال نخست وزیر عراق به تهران هم به میان آمد.البته این پیام ها و نامه ها با پاسخ قاطع و منفی رهبر معظم انقلاب روبرو شد و ترامپ در حسرت عکس یادگاری با رئیس جمهور ایران باقی ماند.

وی افزود: الان بحران به مرحله خطرناکی رسیده و برجام ممکن است شکست بخورد. بر خلاف ادعا و شعار آمریکایی‌ها، بر هم خوردن برجام و خروج ایران از این توافق خواست واشنگتن نیست و همواره در برابر گام های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود شاهد واکنش منفی آمریکا و تاکید آنها بر لزوم ماندن ایران در این توافق بوده‌ایم. 

حالا اما برجام در وضعیت شکننده و بحرانی است و ممکن است از بین برود. ایران پنج گام اساسی در کاهش تعهدات خود برداشته و تقریبا در بخش فنی به شرایط قبل از برجام بازگشته و اروپایی ها در یک خطای راهبردی به سمت مکانیزم ماشه حرکت کردند تا تهران را زی فشار بگذارند اما ایران اعلام کرده در این صورت ممکن است  از  "ان‌پی‌تی" خارج شود. این یک تهدید جدی و نگران کننده برای کشورهای غربی و آمریکایی‌هاست. لذا اینکه از سوی آنها فرستاده های متعددی به تهران بیایند طبیعی است از اینرو آقای بن علوی کاملا محتمل است که دیدارهایش در همین چارچوب صورت بگیرد.

قناد باشی تصریح کرد: در واقع باید گفت پس از شینزو آبه، عمران خان و امیر قطر، یوسف بن علوی آخرین امید امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران است. اگرچه از محتوا و جزئیات مذاکرات آقای بن علوی اطلاع دقیقی در دست نیست اما موضوعات متعددی در دستور کار گفتگوهای او و آقای ظریف وجود دارد که از آن جمله می‌توان در کنار بحث برجام، روابط میان ایران و آمریکا و حل چالش جدید بین تهران و تروئیکای اروپایی به مسئله تنش در تنگه هرمز و چالش در روابط بین ایران و عربستان و موضوعاتی چون جنگ یمن و طرح صلح هرمز هم اشاره کرد.

وی درباره چشم انداز موفقیت بن علوی کارکشته در میانجیگری گفت: بحران بین ایران و آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی بسیار پیچیده تر شده و وزیر خارجه عمان ماموریت بسیار مشکل و شاید ناممکنی را  دریافت کرده است. نباید در این ماجرا به مصاحبه آقای ظریف با اشپیگل که جنجال بپا کرده و این جمله او که مذاکره با آمریکا نامحتمل نیست، نگاه کرد. موضع و راهبرد اساسی را رهبری نظام اعلام کرده اند و جمهوری اسلامی ایران به ضعف‌ها و خطاهای آمریکایی‌ها واقف است و تا زمانی که مطالبات و خواسته‌های  ایران محقق نشود دیپلماسی میانجیگری به نتیجه نمی‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.