۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 690062

یادداشت/

حاج قاسم و الگوی کار با جوانان

سعدالله زارعی، کارشناس منطقه

اگر حاج قاسمی نبود، اتفاقات ناگوار در حال وقوع در منطقه و جنایت و تجاوز به‌ حداعلا رسیده و گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق ممکن بود که امنیت ایران را هم مختل کند، اما سردار سلیمانی به قول یک روزنامه آلمانی به عنوان استراتژیست مبارزه با داعش وارد عرصه شد و اجازه پیشروی را از آن‌ها گرفت.

اگر حاج قاسمی نبود، اتفاقات ناگوار در حال وقوع در منطقه و جنایت و تجاوز به‌ حداعلا رسیده و گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق ممکن بود که امنیت ایران را هم مختل کند، اما سردار سلیمانی به قول یک روزنامه آلمانی به عنوان استراتژیست مبارزه با داعش وارد عرصه شد و اجازه پیشروی را از آن‌ها گرفت.

سردار سلیمانی ویژگی‌های شخصیتی بارزی داشت و همین امر سبب شده بود که شجاعانه به دل دشمن بزند. برای همین استکبار جهانی چنان از این شخصیت واهمه داشت که مدام در حال رصد وی برای دستیابی به هدف شوم ترورش بود.

اگر بخواهیم از ابعاد شخصیتی سپهبد شهید سلیمانی بگوییم، باید به این مهم اشاره داشته باشیم که ایشان از دوران جوانی پا در عرصه جهاد گذاشت و تا زمان شهادت یعنی در طول حدود ۴۰ سال میدان جهاد را ترک نکرد و مزد آن را با شهادت در راه خدا دریافت کرد.

شهید سلیمانی چند ویژگی اساسی داشت. یکی از آن‌ها ایمان بالای او به دین اسلام و به تشیع و معارف اهل‌بیت (ع) بود و در این دوران به عنوان یک پیرو صادق به دنبال انجام وظایف خود به نحو احسن بود و واقعاً در طول دوران مبارزه، جلوه‌های بسیاری از ایمان به اسلام، شریعت و معارف ائمه نشان داد و تلاش کرد تمام آنچه خداوند متعال از یک بنده می‌خواهد را به نحو مطلوب و به‌گونه‌ای که مورد رضایت خدا باشد، انجام دهد.

شاید اعتقاد به جهاد و مبارزه را باید در رده مهم‌ترین خصوصیات سپهبد شهید سلیمانی دانست، به خصوص اینکه یک انسان مؤمن باید تمام عمرش در جهاد در راه خدا باشد و آنچه در مرتبه ایمان دریافت کرده، در صحنه عمل به اجرا بگذارد و گره‌های جامعه را به همین سبب باز کند.

جهاد سردار سلیمانی و حضور مستمر در میدان جهاد تحولات بسیار بزرگی را رقم زد که امروز نه‌تنها ایران، بلکه کل جهان اسلام و مستضعفان از آن بهره‌مند هستند. خصوصیات دیگر سردار درایت، تدبیر و مدیریت بالای ایشان بود که آن را تبدیل به یک مکتب کرد و در واقع راه سردار سلیمانی راه شناخته‌شده‌ای است که هر کس آن را پی بگیرد، به رستگاری می‌رسد و هر امتی آن را پیگیری کند، به پیروزی نائل می‌شود.

حکمت، دقت و ریزبینی سردار در مسائل، خصوصیت بارز دیگر ایشان بود که به سبب آن در طول ۴۰ سال جهاد در راه خدا و مبارزه، کم‌اشتباه‌ترین فرمانده میدان محسوب می‌شود؛ چنانچه اگر زندگی‌نامه حاج قاسم مرور شود سراسر از موفقیت است. این نشأت گرفته از ریزبینی ایشان است.

مردمداری هم یکی از بارزترین ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی است که جلوه بارز آن را در مراسم حیرت‌آور تشییع ایشان در عراق و ایران شاهد بودیم؛ مراسمی که در تاریخ ایران و منطقه بی‌سابقه و استثنایی بود و چنان میلیونی و پرشور بود که به گفته رسانه‌های غربی سبب وحشت ترامپ و دوستانش شد.

سردار سلیمانی در زمینه مردمداری در تمام حوادثی که برای ملت ایران پیش آمد پابه‌رکاب بود و جان خود و همه توان خود را مصروف کرد. در واقع یک سرباز تمام‌عیار ملت بود، برای همین وصیت کرد که روی سنگ مزارش هم از عبارت‌های تجلیل آمیز پرهیز و به عبارت ساده سرباز مردم اکتفا شود.

ولایت‌مداری یکی دیگر از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی بود و اعتقاد بسیار عمیقی به امام راحل و پس از امام(ره) هم اعتقاد راسخی به رهبر معظم انقلاب داشت و با تمام وجود در جهت پیاده کردن منویات این دو رهبر الهی تلاش می‌کرد. حاج قاسم به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به‌عنوان حکمت نگاه می‌کرد و رهبر معظم انقلاب را حکیم می‌دانست و بارها در سخنان خود این را تکرار می‌کرد.

این اعتقادهای راسخ به رهبر و امام(ره) از ایشان یک فرد شاخص در میدان ولایت‌ مداری ساخته بود.

توجه به جوانان از دیگر ویژگی‌های سردار سلیمانی بود، ایشان توانست در مدت مبارزه در کل منطقه از لبنان و فلسطین تا افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه جوانان زیادی را آماده کند، آموزش دهد و وارد میدان مبارزه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.