زاهدان- استان سیستان و بلوچستان به رغم اینکه مسئولانش دوست ندارند از واژه محرومیت برای آن استفاده کنند اما چه بخواهیم و یا قبول نکنیم به دلیل نبود بسیاری از زیر ساخت ها این واژه را سال هاست که در تمامی حوزه ها یدک می کشد.

زخمه سیل برامکانات بهداشتی سیستان و بلوچستان/نقش آفرینی تراکتورها در قالب آمبولانس

قدس آنلاین-گروه استان ها: امکانات بهداشتی به ویژه در جنوب سیستان و بوچستان و کمبود ها به گونه ای است که برخی از مسئولان از واژه بحرانی برای توصیف آن یاد می کنند.

در همین راستا علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم زاهدان با گلایه از وضعیت بحرانی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه کمبود پزشک می گوید: کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان بسیار شدید است. نزدیک ۱۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله نیکشهر، چابهار، سراوان، کنارک و سرباز از نداشتن نیروی پزشک متخصص، به مشکلات فراوانی برخورده‌اند و روستاهای استان نیز در وضعیت به مراتب نامناسب‌تری قرار دارند.

زخمه سیل

سیل در استانی هم چون سیستان و بلوچستان با زیرساخت‌های ضعیف به‌طور حتم مشکلاتی فراوان به همراه دارد چنان که در طول دو هفته گذشته مشکلات ریزودرشتی برای ساکنان آن به همراه داشته است.

لاشه‌های مردار دام‌ها و حیوانات تلف‌شده در میان برکه‌های آب؛ گل‌آلود شدن آب چاه‌ها، تخریب بسیاری از سرویس‌های بهداشتی تنها بخشی از مشکلات بهداشتی است که سعی می‌شود تا توسط مسئولان بهداشتی مدیریت شود.

متأسفانه در سیل اخیر همان اندک خانه‌هایی که در قالب خانه بهداشت در ین استان مادران باردار و کودکان را همراهی می‌کرد دستخوش تخریب شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در همین رابطه می‌گوید: در سیلاب اخیر ۱۸۰ مرکز بهداشت و درمانی، ۳۳ پایگاه اورژانس و سه دستگاه آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دچار آسیب شدند.

دکتر مهران امینی فرد بیشترین خسارات وارده سیلاب را در چابهار و کنارک عنوان کرده و می‌افزاید: متأسفانه افزون بر  ۲۰۰ میلیارد ریال به حوزه بهداشت و درمان این دانشگاه خسارت واردشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی ایرانشهر می‌گوید: با توجه به‌شدت سیلاب اخیر هزار و ۱۰۰ بیمار در این مدت توسط نیروهای اورژانس این دانشگاه به مراکز درمانی منتقل شدند که ۶۲ نفر از این افراد را زنان باردار تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۴۳ بیمار نیز در جریان سیلاب اخیر از طریق بالگرد هوایی این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی گناباد که در منطقه مستقر هستند به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب و صعب‌العبور بودن بیشتر راه‌های مناطق روستایی در زمان بحران وسایلی همچون سوله مخصوص بحران، آزمایشگاه سیار، ژنراتور برق، موبایل ماهواره‌ای یا بی‌سیم با دکل سیار، کانکس استقرار موقت، دستگاه‌های مه پاش و خودروهای کمک دار در سطح حوزه موردنیاز است.

نقش‌آفرینی تراکتورها

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیل اخیر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است  و باوجود فروکش کردن آب اما هنوز امکان تردد با خودروهای معمولی درراه‌های روستایی این استان وجود ندارد.

راه‌های روستایی در کاجو قصرقند، پایین‌دست کاجو و محدوده روستای حمیری تا عزیزآباد درمجموع بیش از ۷۰ روستای طول مسیر رودخانه کاجو از بالادست پیرسهراب تا مشکنت آهوران، روستاهای توتان و مهمدان و سفید کوه با بیش از ۴۰ روستا، حوزه داروکان و سبز و مکی بالا، گرگان مهبان و حوزه کوچینک و نسپوران و آبگاه، برخی راه‌های شنی و گل آلود روستاهای حوزه دشتیاری، پلان، پیرسهراب، زرآباد و کنارک نیز همچنان برای تردد خودروهای سبک سخت و تنها امکان خدمات‌رسانی با تراکتور، لودر، کامیون و خودروهای شاسی‌بلند و کمک دار امکان‌پذیر است.

بسته بودن راه‌ها خطرات را برای انتقال بیماران کمی سخت کرده است و لذا تسریع در ایجاد راه‌های ارتباطی و بازگشایی آن‌ها بیش از هر زمان احساس می‌شود.

جنوب سیستان و بلوچستان مملو از راه‌های صعب‌العبوری است که حال سیل هم مشکلات آن را مضاعف کرده است.

متأسفانه به دلیل جاری شدن سیلاب در طی چند روز گذشته آمار عقرب و مارگزیدگی  افزایش داشته است و لذا این موضوع در برخی مناطق صعب‌العبور رساندن بیماران را با سختی مواجه کرده است به‌گونه‌ای که مردم برای بیماران مجبور به استفاده از تراکتور، کامیون و خودروهای شاسی‌بلند هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار با اشاره به درمان پنج مورد عقرب و ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان می‌گوید: بازگشایی راه‌های مواصلاتی و تردد آسان خودروهای سبک در کاهش بیماری‌ها و رسیدن سریع بیماران می‌تواند به‌سلامت مردم کمک کند.

دکتر محمود حسین بر اظهار می‌کند: با همکاری مردم و کارکنان بهداشت و درمان ۳۸ تیم بهداشت و درمان، سه تیم واکنش سریع از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سه تیم از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و چهار تیم از معاونت‌های بهداشتی درمانی همراه با ۲ بالگرد به سیل‌زدگان خدمات‌رسانی می‌کنند و خوشبختانه تاکنون شاهد هیچ‌گونه بیماری واگیردار  و مسمومیت غذایی نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.