کیمیا علیزاده تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده است. این را خودش هم می‌داند. به همین خاطر در کنفرانس خبری تیم تکواندوی آلمان، به صراحت اعلام می‌کند قصد ندارد به ایران برگردد.

«آپ چاگی» به نمکدان وطن

محمد تربت‌زاده

کیمیا علیزاده تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده است. این را خودش هم می‌داند. به همین خاطر در کنفرانس خبری تیم تکواندوی آلمان، به صراحت اعلام می‌کند قصد ندارد به ایران برگردد. اما صدای لرزان، رنگِ پرده و تپق‌های پی در پی، چیز دیگری می‌گوید. به‌خصوص زمانی که «حامد معدنچی» -همسر علیزاده- با الفاظ زشت و عجیب و غریب، وسط صحبت‌های کیمیا علیزاده می‌پرد تا او را ساکت کند. تکواندوکار ۲۱ ساله ایرانی پس از تشر همسرش ساکت می‌شود و تریبون را به سایر شرکت‌کننده‌ها واگذار می‌کند. فیلم سکوت علیزاده پس از توهین همسرش به او اما آن‌قدر در فضای مجازی حاشیه‌ساز شده که حالا کاربران فضای مجازی با اطمینان بیشتری می‌گویند علیزاده، چوب ندانم‌کاری‌هایش را خورده و قربانی بازی‌های سیاسی پشت پرده همسرش شده است و به زودی پشیمان خواهد. ماجرایی که حتی اگر حقیقت هم داشته باشد، هیچ‌جوره نمی‌تواند آبِ رفته را به جوی برگرداند. این را می‌شود از نظرات کاربران فضای مجازی فهمید که دیگر کیمیا علیزاده را «قهرمان» خودشان نمی‌دانند و پشت بند نام او القابی مثل «وطن فروش»، «خائن» و... را ردیف کرده‌اند.

قرار بود برگردد

ماجرای مهاجرت کیمیا علیزاده از چند هفته پیش آغاز شد. هرچند همان روزهای اول چند رسانه‌ مجازی خبر مهاجرت تکواندوکار جوان ایرانی را منتشر کردند اما این موضع چندبار از سوی مسئولان ورزشی کشورمان تکذیب شد. مسئولان آن زمان اعلام کردند کیمیا علیزاده به آن‌ها گفته برای طی کردن فرایند درمانش راهی هلند شده و پس از کامل شدن مراحل درمان، دوباره به ایران برمی‌گردد تا تمریناتش را برای شرکت در المپیک از سر بگیرد.

حامد معدنچی، همسر والیبالیست علیزاده که سابقه بازی برای تیم ملی را هم در کارنامه‌اش دارد، اما فیلم‌هایی از حضور بدون حجاب کیمیا علیزاده در کشور هلند منتشر کرد تا به شایعه مهاجرت همسرش بیشتر از قبل دامن بزند. شایعات ولی زودتر از چیزی که خیلی‌ها فکرش را می‌کردند، به واقعیت تبدیل شد و رسانه‌ها چند ساعت پس از انتشار تصاویر بی‌حجاب علیزاده در صفحه مجازی همسرش، اعلام کردند ملی‌پوش تکواندوی کشورمان به هلند پناهنده شده و از این پس با پرچم این کشور در رقابت‌های بین‌المللی حاضر خواهد شد. خبر مهاجرت علیزاده اما هنوز از سوی خودش و مسئولان کشورمان به طور رسمی تأیید نشده بود.

حمله به «ساعی»

کیمیا علیزاده چند روز پس از اعلام خبر مهاجرتش از سوی رسانه‌های رسمی، با یک بیانیه تند و تیز اینستاگرامی، بالاخره این خبر را تأیید کرد. در بخشی از بیانیه اینستاگرامی علیزاده آمده بود: «هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم. هیچ‌کداممان برایشان مهم نیستیم، ما ابزاریم. فقط آن مدال‌های فلزی اهمیت دارد تا به هر قیمتی که خودشان نرخ گذاشتند از ما بخرند و بهره‌برداری سیاسی کنند».

علیزاده در بخشی از بیانیه‌اش به «هادی ساعی» پرافتخارترین ورزشکار المپیکی کشورمان هم تاخته بود و خطاب به او نوشته بود: «حالا که نیستم می‌گویند تن به ذلت داده‌ام. آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید بخشی از رفتارهای شما، بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به این‌ها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم. در ذهن‌های مردسالار و زن‌ستیزتان، همیشه فکر می‌کردید کیمیا زن است و زبان ندارد! روح آزرده من در کانال‌های آلوده اقتصادی و لابی‌های تنگ سیاسی شما نمی‌گنجد. من جز تکواندو، امنیت و زندگی شاد و سالم درخواست دیگری از دنیا ندارم. مردم نازنین و داغدار ایران، من نمی‌خواستم از پله‌های ترقی که بر پایه فساد و دروغ بنا شده بالا بروم. کسی به اروپا دعوتم نکرده و در باغ سبز به رویم باز نشده. اما رنج و سختی غربت را به جان می‌خرم چون نمی‌خواستم پای سفره ریاکاری، دروغ، بی‌عدالتی و چاپلوسی بنشینم».

ساعی همان زمان که شایعه‌هایی درباره مهاجرت علیزاده مطرح شده بود، درباره او گفته بود: «هر ورزشکاری باید اعتقاد داشته باشد که به پرچم کشورش وفادار بماند. این نکته اهمیت زیادی دارد که قهرمانان ما در ایران و در این شرایط رشد کردند و نمی‌دانم چرا یکمرتبه یادشان می‌آید مهاجرت کنند و لذت آنجا بیشتر از عزت ایران برای آن‌ها اهمیت می‌یابد. در حالی که به نظر من پناهندگی یک ذلت بزرگ برای هر شخص محسوب می‌شود. اعتقاد دارم کیمیا علیزاده هر کجای دنیا که باشد، به اندازه‌ای که ایران به او توجه کرد، مورد توجه نخواهد بود. آنچه مسلم است در کشورمان توجه بیش از حدی به علیزاده هم شده و حتی می‌دانم تکواندوی هیچ کجای دنیا شرایط ایران را ندارد و به خصوص توجهی که در این مدت به علیزاده شده به هیچ تکواندوکاری در دنیا نمی‌شود».

نمی‌تواند پست اینستاگرامش را از رو بخواند!

بیانیه تند و تیز کیمیا علیزاده از سوی مسئولان کشورمان بی پاسخ نماند. محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو دراین‌باره گفت: «مطلبی را که کیمیا منتشر کرده خودش ننوشته است. کیمیا نمی‌تواند آن را از رو بخواند. دروغ‌های زیادی در این متن است. نتایج تیم دختران ایران را با سایر کشورها مقایسه کنید تا مشخص شود که چه کارهایی برای بانوان ایران انجام داده‌ایم. هیچ‌کس نمی‌تواند حداقل درباره خانم علیزاده مدعی شود که به او بی‌مهری یا بی‌توجهی شده، چون شرایط او در ایران به گونه‌ای است که بیش از اینکه مسئولان به او توجه کنند مورد محبت و حمایت همیشگی مردم قرار دارد. حتی زمانی که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود ازدحام اقشار مردم و مسئولان برای عیادت از او به حدی بود که مسئولان بیمارستان و سایر بیماران دچار مشکل شده بودند. همصدا شدن بعضی افراد با صدای بیگانه در کم توجهی به ایشان پیش از اینکه بی‌انصافی نسبت به مسئولان ورزش کشور باشد، ظلم فاحش در حق مردم و نظام اسلامی است. در مقابل این همه محبت و قدرشناسی چگونه می‌توان مدعی بی توجهی شد».

بازیچه سیاست

مدتی بعد اما ماجرای پناهندگی علیزاده به هلند به طور کلی کنسل شد و تکواندوکار سابق کشورمان یکباره سر از آلمان درآورد و با حضور در یک کنفرانس خبری، اعلام کرد قصد دارد از این پس زیر پرچم این کشور در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شود! در همین کنفرانس خبری هم بود که معدنچی، با فحاشی به همسرش، صحبت‌های او را قطع کرد تا شایعات درباره پناهندگی کیمیا به آلمان، وارد فاز جدیدی شود.

کاربران فضای مجازی حالا معتقدند علیزاده که فقط ۲۱ سال دارد، مورد سوءاستفاده همسرش قرار گرفته و معدنچی برای دریافت اقامت آلمان، از او سوءاستفاده کرده است. یکی از کاربران دراین‌باره نوشته است: «پسره زیر لب بهش فحش ناجور می‌ده و کیمیا ساکت میشه. این همون چیزیه که دنبالش بودی کیمیا خانوم؟ یک روز قهرمان یک کشور بودی و حالا شدی مجوز اقامت یک والیبالیست متوسط».

سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما هم دراین‌باره نوشته است: «کیمیا علیزاده به اسیری برده شده، وقتی اظهارنظر می‌کند که می‌خواهد قهرمان شود، جوابی می‌شنود که سکوت غم‌انگیزی می‌کند! جوابی که حتی رسانه‌ای مثل رادیو فردا هم آن‌ را منتشر کرد».

پای شهین خانم در میان است!

پس از این ماجرا، چند خبرگزاری معتبر در کشورمان به نقل از چندین تن از دوستان و فامیل‌های کیمیا علیزاده، اعلام کردند تکواندوکار سابق ایران، در تماس اینترنتی با آن‌ها اعلام کرده همسرش او را مجبور به مهاجرت کرده است! در ادامه بخشی از صحبت‌های علیزاده را که این خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند می‌خوانید: «شوهرم من رو ابزاری برای خودش می‌داند. متن بیانیه من رو هم شوهرم به من داد تا منتشر کنم و می‌دانم کار افرادی است که می‌خواهند کارهای مهاجرت من را انجام دهند. اگر من نتوانم اینجا موفق شوم قطعاً متارکه می‌کنم و همه چیز رو به مردم خواهم گفت. چون شوهرم من را مجبور به ترک ایران کرده و حالا می‌فهمم هدف از نزدیک شدن و ازدواج با من ساختن آینده‌ خودش بوده است!» کیمیا در ادامه از زنی ثروتمند به نام شهین نام رونمایی می‌کند که در قبال پرداخت پول از او خواسته بود در انتخابات اسفند ۹۸ از لیست انتخاباتی که معرفی می‌کند، دفاع کند! بر اساس ادعای این خبرگزاری‌ها، کیمیا علیزاده گفته است، شهین به او قول پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان را داده و گفته سال ۹۴ مبلغ ۵۰ میلیون به مهناز افشار برای حمایت از لیست امید پرداخت کرده است!

این صحبت‌ها البته بعدها توسط پدر کیمیا علیزاده تکذیب شد، ولی بخشی از کاربران فضای مجازی همچنان به صحت این ادعاها باور دارند!

هاله‌ای‌ از ابهام

گذشته از تمام این حواشی، بزرگ‌ترین علامت‌سؤالی که این روزها درباره زندگی حرفه‌ای علیزاده مطرح می‌شو، د این است که آیا کیمیا می‌تواند برای آلمان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ به میدان برود؟ ایرانی‌ها و در رأس آن، رئیس فدراسیون تکواندو می‌گویند چنین چیزی غیرممکن است، چون به لحاظ کارهای اداری و قانونی، یک ورزشکار باید حداقل سه سال در کشور مقصد حاضر باشد تا بتواند برای آن کشور در بازی‌های المپیک به میدان برود. خود علیزاده هم دراین‌باره گفته است: «حالا این المپیک نشد مهم نیست؛ از المپیک بعدی و المپیک‌های بعدی تلاشم را برای رسیدن به مدال می‌کنم، چون هنوز ۲۱ ساله هستم».

با وجود این اما نایب‌رئیس فدراسیون تکواندوی آلمان، آینده حرفه‌ای علیزاده را بیشتر از این حرف‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. موسی چیچک گفته است: «واقعیت این است که هیچ تضمینی نمی‌شود درباره حضور کیمیا برای المپیک پیش‌رو داد. اگر کارهای تابعیت او تا دو هفته دیگر صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود، در غیر این صورت نه، شدنی نیست. البته خود کیمیا خیلی خوب می‌داند برای رسیدن به ترکیب و حضور در تیم آلمان باید به سختی مبارزه و تلاش کند و قرار نیست چیزی به او هدیه شود». این یعنی مشکل کیمیا علیزاده فقط عدم حضورش در المپیک پیش رو نیست و درحالی که ویزای اروپای او فقط یک هفته دیگر مهلت دارد، کارهای اقامتش هنوز درست نشده و احتمال دارد همان‌طور که هلندی‌ها دست رد به سینه علیزاده زدند، آلمانی‌ها هم دست او را توی پوست گردو بگذارند. علاوه بر این‌ها، برخلاف تصور کیمیا، قرار نیست فدراسیون تکواندوی آلمان خیلی راحت به او شانس حضور در ترکیب اصلی تیم ملی‌اش را بدهد، چون رسانه‌های آلمانی هم کمی تا قسمتی با حضور او در المپیک مخالف‌اند و از فدراسیون خواسته‌اند فرصت حضور در المپیک را به ورزشکاران آلمانی بدهد نه یک پناهنده ایرانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.