وزیر خارجه ایران گفت: کشورهایی که برای مصون ماندن از تعرض ترامپ، به یکجانبه گرایی و قانون شکنی آن تن داده اند، زمینه را برای تعرض او به خودشان فراهم می کنند.

ظریف: کشورهایی که به یکجانبه گرایی ترامپ تن داده اند، زمینه را برای تعرض به خودشان فراهم می کنند

قدس آنلاین

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هم اندیشی پاسداری از حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهان که از سوی کمیسیون ملی یونسکو ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین مفاخر و سرمایه های فرهنگی و علمی ایران، از تمام دستگاه ها و افرادی که نسبت به حفظ میراث گذشتگان احساس مسئولیت کرده، قدردانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: برگزاری چنین نشست موقری برای پاسداشت حریم مراکز فرهنگی و غیرقابل تعرض بودن آنها ابتکار ارزنده ای است که امیدوارم به سهم خود بتواند بار دیگر تصویر شکوهمند و فاخر فرهنگ و تمدن و میراث تاریخی ایران را به جهان نشان دهد.

وی گفت: مکان ها و آثار فرهنگی، تمدنی شاید از لحاظ تاریخی و جغرافیایی متعلق به یک قوم و ملت باشد، اما از لحاظ نقشی که در بازشناسی هویت بشری و انباشت لایه های تاریخی معرفت دارند، متعلق به همگان و فارغ از جغرافیا و مکان هستند.

وزیر خارجه اضافه کرد: شایسته است از مفهوم میراث مشترک بشری برای توصیف این دستاوردهای بشری بهره جوییم. احترام به آثار فرهنگی و تمدنی، رعایت حرمت انسان و کرامت ذاتی انسان است و در مقابل حمله به اموال و میراث مشترک فرهنگی حمله به انسانیت، روح بشریت و تاریخ است.

ظریف گفت: در تلاش مشترک و هم افزایی بین المللی برای صیانت و حمایت از مراکز فرهنگی و مظاهر تمدن بشری و مقابله با تهدید و آسیب رساندن به آنها جامعه جهانی اسناد مهم و سازوکارهای قابل توجهی را تدوین کرده است. به عنوان مثال کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در خصوص حفاظت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه، آسیب به اموال فرهنگی هر ملتی را به منزله آسیب رساندن به میراث فرهنگی تمام بشریت و جرمی نابشخودنی در نظر گرفته است. این کنوانسیون هر نوع حمله و ایراد آسیب به اموال فرهنگی را ممنوع کرده و براساس پروتکل دوم ۱۹۹۹ آن حتی در زمان مخاصمات مسلحانه اموال فرهنگی، اموال غیرنظامی محسوب شده و نباید مورد حمله قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همچنین کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان، نیز همه کشورهای متعاهد را مکلف می دارد تا از هر گونه اقدام عمدی که مستقیم یا غیرمستقیم به میراث فرهنگی و طبیعی واقع در سرزمین سایر کشورهای عضو این کنوانسیون آسیب برساند، خودداری کنند. علاوه بر این، براساس پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون های چهارگانه ژنو هر نوع عمل خصمانه علیه بناهای تاریخی، آثار هنری یا اماکن مذهبی که به عنوان میراث فرهنگی یا معنوی مردم یک سرزمین شناخته می شود، ممنوع است. نه تنها حمله و تخریب بلکه استفاده از این اماکن برای پیشبرد اهداف نظامی نیز ممنوع بوده و عاملان و مرتکبان چنین جنایاتی به عنوان جنایتکاران جنگی شناخته می شوند. اسناد بین المللی متعددی از جمله قطعنامه های صادره از سوی ارکان مختلف ملل متحد و آرای متعدد صادره از سوی محاکم قضایی و کیفری بین المللی نیز بر این مهم و تعهدات عام الشمول اعضای جامعه بین المللی صحه گذاشته اند.

وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: افراطی گری رنگ و مذهب و نژاد نمی شناسد،   امروز در غرب با گسترش ناسیونالسیم افراطی و نژادپرستانه شاهد نقش آفرینی روزافزون عوام فریبانی هستیم که بر خلاف قواعد حقوقی و اخلاقی تمدن بشری را به سخره گرفته و به ارزش های دینی و باورهای مذهبی میلیاردها انسان بی احترامی کرده و کتاب مذهبی آنها را می سوزانند و در جنگ افروزی از هیچ گفتار و رفتاری فروگذار نمی کنند.

ظریف گفت: وقیح ترین اقدامات، اظهارات رئیس جمهور آمریکاست که مردم و فرهنگ ایرانی را تهدید کرده است و ضمن نقض قواعد و اصول بینادین حقوق بین الملل از جمله اصل منع تهدید یا توسل به زور، یاوه گویانه تهدید کرده است که ۵۲ نقطه در ایران را که برخی از اهمیت بالایی برای ایران و فرهنگ ایرانی برخوردار هستند، هدف قرار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای شناخت عقبه این طرز تفکر کافی است اندک نگاهی به تاریخ معاصر خود بیندازیم و اقداماتی که برخی گروه های جنگ طلب و تروریستی در تخریب میراث فرهنگی از خود به جای گذاشتند، بررسی کنیم.

ظریف افزود: طالبان در ۲۰۰۱ مجسمه های بودا در بامیان را منفجر کردند. تروریست های افراطی داعش میراث فرهنگی مشترک بشری در عراق و سوریه در موصل و نینوا و پالمیرا و دیگر نقاط این دو سرزمین را در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از بین بردند و امروز ترامپ نه تنها با نقض فاحش منشور ملل متحد، ایران را به حمله مسلحانه تهدید می کند، بلکه به طور علنی از حمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران سخن به میان می آورد. این در حالی است که توافق جامعه جهانی برای حفاظت از میراث و اماکن فرهنگی، چه در شرایط صلح و حتی در شرایط جنگ، خود یک میراث ناملموس بزرگ و مشترک جهانی است.

وی گفت: تهدید رئیس جمهور آمریکا برای نابودی مراکز فرهنگی و تمدنی ایران، مصداق بارز تروریسم فرهنگی بین المللی است و ادامه قانون شکنی رژیم آمریکا برای شکستن مقاومت مردم بزرگ ایران است که از یک سو با تروریسم اقتصادی با صراحت منابع تامین غذا و داروی مردم دلاور ایران را نشانه گرفته و وزیر نادان خارجه اش در یک اقدام مجرمانه که مصداق توطئه برای نسل کشی و جنایت علیه بشریت است، اعلام می کند اگر ایران می خواهد مردمش غذا داشته باشند باید از ما تبعیت کند و از سوی دیگر در قالب تروریسم دولتی دست به ترور یکی از محبوب ترین شخصیت های ایران و منطقه می زند و در کمال وقاحت به ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی افتخار می کند. بزرگ مردی که منطقه و جهان وامدار مبارزه صادقانه آن با جریان ها و گروهای تروریستی و افراطی است.

وی گفت: تهدیدات ترامپ تبلور تنفر ناشی از حقارت است. نه فقط تنفر از ایران و فرهنگ غنی ایرانی، بلکه تنفر از فرهنگ، تمدن و هر چیزی که بیانگر صلح و ثبات است. رژیم ترامپ با اقدامات نامتعارف و غیرعقلانی سعی در پر رنگ کردن نقشی ناخوشایند و منفی در تاریخ دارد. حتی اگر به بهای نابودی بخش های زیبایی از تاریخ و هویت بشریت تمام شود. این رژیم قبلا نشان داده به قوانین و تعهدات دولت خود پایبند نیست. خروج از یونسکو، معاهده آب و هوایی پاریس، منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد، در کنار خروج یکجانبه از برجام، انکار حقوق بین الملل و به واقع قانون ستیزی رژیم ترامپ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: زمانی که ترامپ با مشی نژادپرستانه ملت متمدن و با فرهنگ ایران را تروریست می نامد، با وقاحت به دنیا اعلام می کند که رژیم آن هیچ تعهدی به رعایت اصول و خطوط قرمز حقوق بین الملل و اصل منع نژادپرستی، اصل منع تبعیض و اصل مسئولیت بین المللی در قبال تعهدات عام و تعهدات خاص ندارد.

وزیر خارجه افزود: دولت ترامپ علیرغم ادعاهای خود بارها نشان داده که اعتقادی به مذاکره و پایبندی به تعهدات قبلی و فعلی ندارد. دشمنی با فرهنگ حتی خصومت با یک ملت نیست، بلکه مخامصه با ارزش های مشترک فرهنگی و دستاوردهای تمدنی تمامی ملل جهان است.

به گزارش فارس، ظریف گفت: یکجانبه گرایی و قانون گریزی همانقدر خطرناک است که تحمل آن توسط دیگران، متاسفانه مواضع منفعلانه کشورها و سازمان های بین المللی در مقابل قانون شکنی و یکجانبه گرایی ترامپ، وی را در پیگیری مشی قلدری جهانی جری تر کرده است.

وزیر خارجه یکجانبه گرایی انفعالی را مشوق یکجانبه گرایی فعال خواند.

وی افزود: کشورهایی که برای مصون ماندن از تعرض ترامپ، به یکجانبه گرایی و قانون شکنی آن تن داده اند در نهایت زمینه را برای تعرض وی به خودشان فراهم می کنند. تهدید پروژه نورث استریم، تهدید به افزایش تعرفه خودروهای اروپایی و تهدید اخیر به افزایش سایر تعرفه ها علیه اروپا نتیجه و دستمزد طبیعی برخورد انفعالی اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام و خوش خدمتی آنها در استفاده غیر مجاز و نژادپرستانه از ماده ۳۶ برجام است. چرا که بر این توهم استوار است که فقط چشم آبی ها می توانند از مقررات حقوق بین الملل استفاده کنند و ایران در برابر نقض های مکرر آمریکا و اروپا حق استفاده از ماده ۳۶ را که بارها به استحضار مقامات اروپایی رسیده، را ندارد.  

ظریف افزود: میراث فرهنگی نقش بسزایی در تقویت عناصر معنوی و مادی تحقق صلح و توسعه پایدار دارد. آثار تاریخی، میراث گذشتگان و امانت آیندگان است و آنچه امروزه تحت عنوان تمدن بشری شناخته می شود، بر شالوده ای از همین میراث بنا نهاده شده است.

وی گفت: ایران به عنوان وارث یکی از تمدن های کهن همواره منادی تعامل و همکاری فرهنگ ها و گفتگوی تمدن ها بوده است تا نسل های آینده از بالندگی، پویایی و تعامل فرهنگی برخوردار باشند و نسل کنونی از بلای افراط، ترور و خشونت رها شود و در نهایت آثار و میراث فرهنگی به جا مانده گواهی است بر تاریخ و تمدن کهن و استقامت و ماندگاری مردم دلاور ایران در برابر امواج موقتی غارتگران و فرهنگ ستیزانی همچون ترامپ.

در این نشست جمعی از سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم تهران نیز حضور دارند.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.