قزوین- شهر الوند دومین شهر بزرگ استان قزوین و مرکز شهرستان البرز در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد لذا با توجه به استقرار این شهرک به لحاظ داشتن واحدهای صنعتی قدیمی و قرارگیری آن در نزدیکی شهر الوند همیشه پایش محیط‌زیست و ضرورت توجه به آن‌یکی از مطالبات مردم بوده است.

شهرک صنعتی الوند سلامت مردم را نشانه گرفته است/مردم خواستار دخالت دستگاه قضا هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه نبود زیرساخت و تصفیه‌خانه‌های مناسب در این شهرستان، بنا بر گفته برخی مسئولان ۱۰ نوع سرطان نوظهور به‌واسطه ۳۶ واحد صنعتی آلاینده، سلامت مردم را نشانه گرفته است و هنوز هم پساب‌های صنعتی و بوی نامطبوع آن مردم این منطقه را آزار می‌دهد.

بنا بر گفته برخی کارشناسان درحالی‌که مسئولان از تبعات زیان‌بار واحدهای آلوده‌کننده خبردارند اما اقدام محیط‌زیستی به صورت جدی انجام نگرفته و همیشه مشکلات زیست‌محیطی به صدور چند اخطار و یا جریمه منجر شده لذا بسیاری از مردم خواستار ورود دستگاه قضایی برای حل مشکلات این شهرک و بوی امطبوع پساب ها هستند.

 بروز سرطان‌های نوظهور

فرماندار شهرستان البرز در استان قزوین در همین رابطه  چندی پیش مدعی شد که بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی نزدیک به ۱۰ سرطان نوظهور، مردم الوند، حسن‌آباد و کمال‌آباد را تهدید می‌کند.

رضا گروسی در همین راستا بیان کرد:  از ۴۰ سال پیش تاکنون ۳۶ واحد آلاینده در شهرستان البرز شناسایی‌شده اما هیچ اقدامی برای مهار آن‌ها انجام‌نشده است لذا ضرورت دارد که همه این واحدهای آلاینده پیش‌تصفیه داشته باشند و در این خصوص با هیچ  شخصی تعارف نداریم.

وی در این راستا تأکید کرد: تمام مسئولان و اداراتی که در این رابطه دخیل هستند باید پاسخ‌گو باشند و محیط‌زیست ضروری است تا اعلام کند که تا امروز برای رفع آلایندگی چه‌کار کرده است و  آیا به‌غیراز اخطار کار دیگری صورت گرفته یا خیر؟

ناتوانی شهرداری برای حل مشکل 

 ازآنجاکه بخش عمده سهام شهر صنعتی الوند متعلق به شهرداری است لذا مردم توقع دارند که ‌این موضوع هر چه زودتر حل‌شده و سروسامان بگیرد این در حالی است که رئیس شورای شهر صنعتی الوند می‌گوید: رفع این مشکل به‌تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید.

مهتاب بهرامی اظهار می‌کند: متأسفانه در حال حاضر فاضلاب خانگی شهرهای «بیدستان» و «شریفیه» نیز به شبکه فاضلاب شهر صنعتی الوند منتقل می‌شود و لذا شبکه فاضلاب شهر صنعتی الوند علاوه بر تحمل پساب‌های صنعتی به محلی برای فاضلاب خانگی شهرهای اطراف تبدیل‌شده است.

وی عنوان می کند: در این شهر بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی و هزاران کارخانه کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنند که بر همین اساس باید نسبت به ایجاد شبکه فاضلاب متانسب با پساب ها اقدام کرد اما در حال حاضر وضعیت به این شکل نیست و فراهم‌سازی این زیرساخت نیز به‌تنهایی برای شهرداری مقدور نمی باشد.

وی اعتراض مردم را به دلیل متصاعد شدن بوی نامطبوع به‌حق دانسته و عنوان اظهار می کند: نبود زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی جریان پساب‌های شهر صنعتی الوند باعث شده است تا شهروندان در برخی از روزهای سال از بوی نامطبوع فاضلاب اظهار نارضایتی و گله‌مندی کنند.

وی در خصوص اینکه چه اقدامی باید انجام داد نیز می افزاید: چند سال پیش و زمانی که دلار به قیمت ۳۵۰۰ بود یک هیئت خارجی برآوردی به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد شبکه فاضلاب داشت که همین بودجه نیز تأمین نشد و لذا با افزایش قیمت‌ها تأمین هزینه چند برابری در حال حاضر از عهده شهرداری خارج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.