طالبان افغانستان مسئولیت سقوط هواپیما در ولایت غزنی را بر عهده گرفته و مدعی شده است که هواپیمای نیروی هوایی آمریکا را سرنگون کرده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد ضربه سنگینی به حیثیت نیروهایامریکایی در افغانستان وارد امده است با این حال و علی‌رغم شواهد تصویری از آمریکایی بودن این هواپیما ارتش این کشور هنوز از تأیید و پذیرش مالکیت آن خودداری می‌کند.

سقوط هواپیمای آمریکایی در غزنی/ کشته شدن ده‌ها افسر نظامی و مأمور سیا/ طالبان: کار ما بود

قدس آنلاین: در حالی که مقامات محلی در جنوب‌شرق افغانستان از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در ولایت «غزنی» خبر  داده‌اند تصاویر اولیه که با موبایل مردم محلی از نقطه سقوط منتشر شده به وضوح نشان می‌دهد هواپیمایی سانحه دیده متعلق به نیروی هوایی آمریکا است.

این در حالیست که در ابتدا مقامات دولت افغانستان اعلام کرده بودند هواپیمای بوئینگ متعلق به هواپیمایی آریانا این کشور سقوط کرده و منفجر شده است. اما اندکی پس از انتشار خبر سقوط ، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آریانا، در گفتگو با رویترز با بیان اینکه دو پرواز این خط هوایی امروز هرات به کابل و دهلی پرواز کرده و به مقصد رسیده‌اند سقوط یا مفقود شدن هواپیمای این شرکت را تکذیب کرد تا بر ابهامات ماجرا افزوده شود به ویژه آنکه «خالق‌داد اکبری» از اعضای شورای ولایتی «غزنی» تایید کرد که این هواپیما در نزدیکی روستای «سدوزی» سقوط کرده است و این منطقه تحت کنترل طالبان قرار دارد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الوقت، منابع محلی گفته‌اند که نیروهای محلی طالبان در سوختن  این هواپیما پس از سقوط نقش داشته‌اند و انرا اتش زده‌اند. در نتیجه دولت افغانستان تصمیم به اعزام نیروهای ویژه برای بررسی ماجرا گرفت و ساعات پس از ان بود که گزارشها تایید کردند هواپیمایی سقوط کرده در منطقه متعلق به نیروهای آمریکایی بوده و پس از سقوط در آتش سوخته است.

گزارش‌های اولیه و ضد و نقیض مقامات محلی در ابتدا حاکی از ان بود که  شماری از مسافران این پرواز زنده مانده‌اند، در نتیجه شورای ولایتی غزنی  از دولت خواست تا هرچه زودتر برای نجات آنها بکوشد.

کشور افغانستان ,

طالبان هواپیما آمریکایی، بود ما زدیم

در همین حال برخی منابع خبری گفته‌اند که طالبان افغانستان مسئولیت سقوط هواپیمای مذکور را بر عهده گرفته و اعلام کرده است که آن را ساقط کرده‌ایم. 

 الجزیره گزارش داد ، طالبان امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمایی که ساعاتی پیش در ولایت غزنی سقوط کرد متعلق به نظامیان تروریست‌ آمریکایی بوده و توسط این گروه ساقط شده است.

این در حالیست که برخی منابع رسانه‌ای به نقل از طالبان اعلام کرده اند که هواپیمای «گلف استریم» آمریکایی حامل افسران اطلاعاتی آمریکا بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ساعتی بعد به نقل از مقام‌های محلی در استان غزنی افغانستان اعلام کردند که نزدیک به ۱۰۰ جسد در محل سقوط هواپیما پیدا شده است.

ان بی سی به نقل از مقامات افغانستان اعلام کرد تمامی ۱۰۰ مسافر هواپیمای سازمان سیا کشته شده‌اند.

Mystery Plane Crashes in Afghanistan’s Ghazni

سرگرد « بت رایوردان » سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با اعلام اینکه ارتش در حال بررسی گزارش‌های منتشر شده در مورد سقوط هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است،‌ گفت: مشخص نیست هواپیمای چه کسی دچار سانحه شده است.
وی از اظهارنظر بیشتر در این مورد خودداری کرد.
آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: این در حالی است که تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، لاشه‌ هواپیمای بمباردیر (Bombardier E-۱۱A) را نشان می‌دهد که ارتش آمریکا برای عملیات تجسسی الکترونیکی بر فراز افغانستان استفاده می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.