هواپیمایی که در منطقه غزنی افغانستان سقوط کرده یک فروند Bombardier E-11A متعلق به ارتش امریکا بوده و طالبان ادعا می کند که این هواپیما را ساقط کرده است.

آشنایی با هواپیمای ویژه ارتش آمریکا که در افغانستان ساقط شد

قدس آنلاین

ظهر امروز یک فروند هواپیمای ارتش آمریکا از مدل Bombardier E-11A در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرده که تصاویر منتشر شده از محل سقوط، نشان دهنده وجود آرم ارتش آمریکا بر روی بدنه این پرنده منهدم شده است. از طرف دیگر طالبان نیز ادعا کرده که این هواپیمای آمریکایی را هدف قرار داده و ساقط کرده است. نکته مهم درباره این پرنده در خدمت ارتش آمریکا این است که هواپیمای مورد نظر از جمله تجهیزات خاص ارتش آمریکا به حساب می آید.

بررسی ها نشان می دهد تنها کاربر این مدل از هواپیما در نیروهای مسلح آمریکا، اسکادران 430 جنگ الکترونیک نیروی هوایی آمریکا است و این هواپیما در این یگان در نقش ماموریت Battlefield Airborne Communications Node به کار می رود که وظیفه آن رله ارتباطی و ایجاد درگاه های ارتباطی بین واحد های عمل کننده بین یگان در میدان نبرد است. یکی از مشکلات بزرگ نیروهای آمریکایی خصوصا در بخش هوایی این است که بسیاری از هواپیماهای جنگی آمریکا توان ارتباط مستقیم با یکدیگر را ندارد.

برای نمونه یک فروند اف 15 نیروی هوایی آمریکا می تواند با اف 18 نیروی دریایی ارتباط برقرار کند اما اف 18 نیروی دریایی نمی تواند با بمب افکن های بی 52 یا بی 1 ارتباط داشته باشد. در عین حال جنگنده های اف 22 نیز برای ارتباط با دیگر پرنده های آمریکایی دچار مشکل هستند. در اینجاست که پرنده هایی مثل E-11A وارد شده و ارتباط را بین این پلتفرم ها امکان پذیر می کنند.

این هواپیما بر پایه جت تجاری  Bombardier Global Express ساخت کانادا توسعه پیدا کرده و تعداد محدودی از آن به نیروی هوایی ارتش آمریکا تا به امروز تحویل شده است. این هواپیمای ویژه در داخل و البته به صورت یک سری پاد در خارج از بدنه، به ابزار ویژه برای ایجاد ارتباطات بین واحد های رزمی مجهز شده و هواپیمای سقوط کرده در افغانستان دارای شماره سریال 9358_11  بوده و کد آن نیز AF 11 358 است. این مدل از هواپیماهای آمریکایی از سال 2009 میلادی در افغانستان فعال شده اند.

تطبیق تصویر لاشه پرنده سقوط کرده با تصویری از هواپیمای مدل E-11A

این هواپیما در حالت عادی و غیر نظامی می تواند بین 13 تا 17 نفر را حمل کرده و در مدل های نظامی تغییر یافته معمولا این تعداد که در نقش کاربران سامانه های نصب شده فعال می شوند کمتر می شود. این هواپیما از دو موتور جت بهره برده و می تواند به سرعت بیش از 900 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند و طبیعتا تعدادی از نیروهای ارتش امریکا نیز در این حمله احتمالی، جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.