عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: دولت با طرح «پیگرد حقوقی جنایت‌های انگلستان» مکلف خواهد شد که تمامی مستندات جنایات دولت انگلیس و تحمیل خسارت‌های جبران ناپذیر آنرا جمع آوری کند و با استفاده از ظرفیت‌های حقوق بین الملل و حقوق داخلی به طرح دعوا علیه دولت انگلیس بپردازد و حقوق ملت ایران را از آنان دریافت کند. درواقع، این طرح حداقل کاری است که دولت پس از نهایی شدن قانون می‌تواند انجام دهد و در برابر دشمنی‌های انگلیس پاسخگویی عملی داشته باشد.

گامی عملی برای پاسخ به دخالت انگلیسی‌ها در ایران

قدس آنلاین: پس از آنکه خبر حضور راب مک ایر سفیر انگلیس در ناآرامی های اخیر تهران جنجال ساز شد و موج انتقادات به اقدام مداخلانه سفیر انگلیس افزایش یافت، تعدادی از نمایندگان درصدد برآمدند برای مقابله و پاسخگویی به اقدامات ضد ایرانی انگلیسی ها طرح «پیگیری حقوقی دریافت غرامت از انگلیس»  را مطرح کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر که طراح این طرح است، درباره ضرورت و جزئیات این طرح در جلسه دیروز مجلس اظهار داشت: با اشاره به ضرورت رسیدگی به این طرح گفت: این طرح بسیار دارای اهمیت بوده هرچند حدود یکصد سال از جنایت انگلستان علیه ملت ایران و نسل‌کشی ۹ میلیون نفری مردم ما می‌گذرد اما قطعاً این مسئله باید مورد بررسی قرار گرفته و غرامت این جنایات دریافت شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بخشی از مردم از جنایات انگلستان در مقطع ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ شمسی آگاه نیستند. نسل‌کشی ۹ میلیون نفری مردم ایران توسط انگلیس از نظر سطح جنایت کمتر از سطح نسل‌کشی در جنگ جهانی اول و دوم نیست.در جنایت انگلیس علیه مردم ایران، این دولت با ایجاد قحطی، دو پنجم جمعیت ایران را از بین برد از این رو ما در طرح مذکور به دنبال آن هستم تا از طریق مسیرهای حقوقی خون‌بهای این عزیزان را بگیریم.

تشکیل کارگروهی برای برآورد خسارات

بر اساس این طرح، دولت مکلف خواهد شد کارگروهی را با حضور مسئولانی چون وزیر امور خارجه، وزرای اطلاعات، کشور، اقتصاد، دفاع و دادگستری، روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی، برنامه و بودجه و چند تن از حقوقدانان برجسته کشور، به منظور جمع‌آوری اسناد، مدارک تکمیلی و برآورد خسارات انسانی و مادی و معنوی اتباع ایرانی تشکیل دهد.

سفیر انگلیس در ماجرای شهادت سردار سلیمانی موضع سکوت داشت و به محکومیت این جنایت نپرداخت، اما در تجمع اعتراضی مردم نزدیک دانشگاه امیر کبیر حاضر شد و به تهیه و انتشار کلیپ و تصاویر آن اقدام کرد. طبق مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین، حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف است. با این تفاسیر، می توان تبعات حضور غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس در تجمعات اعتراضی را برگ دیگری در اقدامات مداخله گرانه شان و همراهی با آمریکا دانست. 

این اقدام سفیر در حالی بود که پیش از این نیز اقدامات انگلیسی ها و همراهی آنان با آمریکا در اعمال پروژه فشار حداکثری به ایران را شاهد بودیم، چنانکه چندی پیش نیز محمد جواد جمالی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس درباره پشت پرده اهداف و اقدامات انگلیسی ها علیه ایران اظهار داشت: ما خبرهایی داریم مبنی بر اینکه پروژه «پنج چشم» توسط انگلیس و چهار کشور اروپایی دیگر برای مقابله با ایران کلید زده شده است. این پنج کشور اروپایی درصددند با استفاده از شرایط کشور و برخی نارضایتی‌های موجود به افزایش اعتراضات در داخل ایران دامن بزنند و همچنین برای تنش آفرینی بیشتر، اقدامات مستقیم و غیر مستقیمی را در حمایت از دامن زدن به ناآرامی ها و اعتراضات انجام دهند. همچنین بر اساس این طرح، قرار است روابط ایران با کشورهای اروپایی نیز به سمت تنش و التهاب روز افزون پیش برود.

سفارت انگلیس جای لانه جاسوسی آمریکا را گرفته است

با اینحال، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره طرح «پیگیری حقوقی دریافت غرامت از انگلیس» و لزوم مقابله با اقدامات انگلیسی ها، به قدس گفت: ارائه و اجرای این طرح در برابر اقداماتی که انگلستان انجام داده و درپی آن خسارت های بسیاری از لحاظ مادی، معنوی و قتل عام انسان های بیگناه بر کشور وارد شده، ضروری است. دخالت انگلیس در تنش آفرینی و همراهی با آمریکا برای اعمال فشارها به کشورمان همین الان نیز در حال وقوع است، به گونه ای که شاهد بودید بوریس جانسون صراحتاً از اقدام تروریستی ترامپ در شهادت سردار سلیمانی حمایت کرد و این موضوع در واقع نشان دهنده رفتار مداخله گرایانه انگلیسی هاست.

محمدعلی پورمختار تصریح کرد: دولت با این طرح مکلف خواهد شد که تمامی مستندات جنایات دولت انگلیس و تحمیل خسارت های جبران ناپذیر را جمع آوری کند و با استفاده از ظرفیت های حقوق بین الملل و حقوق داخلی به طرح دعوا علیه دولت انگلیس بپردازد و حقوق ملت ایران را از آنان دریافت کند. درواقع، این طرح حداقل کاری است که دولت پس از نهایی شدن قانون می تواند انجام دهد و در برابر دشمنی های انگلیس پاسخگویی عملی داشته باشد. وقتی که قانون به تصویب برسد قطعاً اجرای آن برای تمامی دستگاه های مربوطه الزام آور خواهد شد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: انگلیسی ها هولوکاست دروغین را راه انداختند و از طریق آن همچنان در حال گرفتن خسارت از آلمان، هلند و کشورهای همپیمان با آلمان هستند. جنگ جهانی که به وقوع پیوست و در خلال آن انگلیسی ها در ایران قحطی عامدانه ایجاد کرده و ۹ میلیون نفر را به کشتن دادند، هنوز مدارک و مستندات آن موجود است. طبیعتاً بر مبنای استانداردهای حقوق بین الملل این موضوع قابلیت پیگیری، محکومیت و اخذ خسارت را دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر سفارت انگلیس جای لانه جاسوسی آمریکا را گرفته است و به نوعی همان رفتارها و اقدامات سفارتخانه آمریکا را در جاسوسی، دخالت و تنش آفرینی ایفا می کند. همچنین ما برای برخورد با اقدام اخیر سفیر انگلیس نیز به موقع اقدام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.