رئیس مجلس گفت: بیاید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی از سیاه نمایی پرهیز کنیم.

لاریجانی:تهدید و تخریب مجلس ظلم به مردم سالاری است/ به خاطر عظمت انقلاب، از سیاه‌نمایی پرهیز کنیم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. آن بزرگوار در خطبه عمیق خود که در واقع فریاد غربت بود با طرح موضوعات مهم توحیدی و اسرار دیانت مردم را ارشاد کرد و در فرازی فرمود خداوند اطاعت از عترت پیامبر را برای نظام و هماهنگی ملت مقرر نمود و امامت ما را امان از تفرقه و پراکندگی ملت قرار داد.

او افزود: ملت ایران در انقلاب پیروزمندانه خویش تابلوی قیام خود را این اندیشه قرار داد یعنی پیشوایی و امامت پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان و احیای جهاد که این دو عامل ستون‌های مدرسه فاطمی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چند سال اخیر سیاست آمریکا مقابله همه جانبه با ملت ایران شده و یکی از هدف‌های خود را ایجاد یأس و اختلاف و جدایی بین ملت و بدبین کردن مردم از مسئولان قرار داده است و این مطلب را علنا اظهار می‌کند و آنقدر در این کار وقیحانه عمل می‌کند که حتی بعد از ترور شهید سلیمانی رئیس جمهور آمریکا توییت کرد که مردم عراق و ایران خوشحالی کرده‌اند گرچه بلافاصله هم ملت رشید عراق و هم ملت بزرگ ایران پاسخی دندان شکن به او دادند، اما هدف آنها را ملاحظه کنید که به دنبال اضطراب و ناامید کردن مردم نسبت به مسئولان خدوم است.

لاریجانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با پیشوایی امام خمینی (ره) بر پایه وحدت امت و اعتماد عمومی شکل گرفت و از واژه‌هایی که امام(ره) از هر موضوع دیگری بیشتر آن را به کار برد وحدت در بین ملت و مسلمانان بود این کلید پیروزی انقلاب و استمرار آن است. متأسفانه عده‌ای به هر بهانه‌ای می‌خواهند صفوف ملت را متفرق کنند، انقلاب واقعی کسی است که وفاق ملی را در کشور پیگیری کند. تا قدرت ملت بر مکر دشمن فائق آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به تحرکات آمریکا توجه اجمالی شود، می‌بینید که برنامه بزرگتری برای مسلمانان تدارک دیده‌اند، تا در غالب طرح قلابی قرن همه مسلمانان را تحقیر کنند.

لاریجانی تصریح کرد: این جسارت نتیجه تفرقه کشورهای اسلامی است که به رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه این تبهکاری را داده است، اما به زودی نتیجه این اقدام را درک می‌کنند و تجمیع آن در قیام ملت عراق علیه آمریکا در روزهای اخیر بود.

او با تأکید بر اینکه آمریکا با دست خود این حرکت را در همه کشورهای اسلامی فراگیر خواهد کرد، تصریح کرد: روزهای آینده هم سالگرد پیروزی انقلاب و هم ایام انتخابات مجلس است، بیاید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی از سیاه نمایی پرهیز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی عامل عزت ملت ایران، باعث استقلال کشور و حرکتی نو در جهان اسلام بود و اکنون نیز هست، باید قدر آن را بدانیم. آمارها در توسعه کشور نشان می‌دهد دولت‌هایی پس از انقلاب علی‌رغم جنگ تحمیلی و شیطنت‌های مستمر آمریکا و غرب در جهت رفع محرومیت تلاش‌های ارزشمندی داشتند.

لاریجانی بیان کرد: استقرار قوای سه‌گانه مبتنی بر رای مردم و ایجاد نظام مردم‌سالاری دینی دستاورد بسیار ارزشمندی بود که با انقلاب حاصل شد. چرا باید با هیجانات سیاسی و هدف‌های نازل سیاسی ارکان مردم‌سالاری را تخریب کرد؟ تعجب آور است که عده‌ای فکر کردند با تخریب مجلس شورای اسلامی و سخنان ناصواب حرکتی احیاناگرایانه را تعقیب می‌کنند. مجلس مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری در کشور است هرگونه محدودیت و تخریب مستقیما اراده ملت را هدف‌گیری کرده است و یک عمل غیرانقلابی است.

او تصریح کرد: شهید مطهری می‌فرمود که عده‌ای با فرصت‌طلبی تحت پوشش شعارهای داغ و افراطی خود را در زمره انقلابی‌ها قرار می‌دهند، تا انقلابی‌های واقعی را از میدان به در کنند. آیا این مجلس که برآمده از ملت است اقدامات مهمی انجام نداده است؟ آیا غیر از مجلس جایی بود که برای نجات روستاها قانون توسعه روستا و اشتغال پایدار را با حمایت رهبری و اذن ایشان تصویب کرد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آیا مجلس نبود که قانون رفع موانع تولید را تصویب کرد؟ آیا این مجلس نبود که در قانون ارزش افزوده سهم قابل توجهی را برای روستاها و شهرها در نظر گرفت؟ آیا با تصویب مجلس شورای اسلامی نبود که گازرسانی و آسفالت روستاها به انجام رسید؟ آیا این مجلس نبود که با کار کارشناسی در مخالفت با تصمیم دولت در یکسان‌سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی استدلال کرد و آن را در مسیر صحیح قرار داد؟ آیا این مجلس نبود که در جهت رفع مشکلات و خسارات مالی میلیون‌ها نفر قدم‌های موثری برداشت؟

لاریجانی با اشاره به دستاوردهای این دوره از مجلس در حوزه تقنین و نظارت اظهار کرد: قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک، قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، قانون جامعه حدنگار کشور، قانون حفاظت احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، میعانات گازی و نفت خام، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون نظام جامع آموزش تقویت فنی حرفه‌ای و مهارتی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی، قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون اصلاح مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، بخش‌هایی از قانون تجارت که برخوردهای بدی هم با آن شد. قانون مناطق آزاد و ویژه، قانون سامان مودیان و پایانه فروش، قانون ارزش افزوده، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، قانون موافقت‌نامه همکاری درباره پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر، قانون اصلاح، تشکیلات و وظایف انتخاباتی شوراهای شهر اسلامی و انتخاب شهرداران، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی، قانون سه‌فوریتی تروریستی اعلام کردن ارتش آمریکا و ده‌ها قانون دیگر که از فعالیت‌های تقنینی این دوره از مجلس بود. در مجموع ۱۷۵ قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

او بیان کرد: در بعد نظارت گاه مطالبی مطرح می‌کنند در حالی که در مجلس اقدامات زیادی انجام شد، تحقیق و تفحص و سوال از وزرا در موارد مختلف، ۶ تحقیق و تفحص نهایی و نتیجه آن در مجلس قرائت شد، بررسی نحوه برخورد با کارگران در تکاپ، بررسی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان بررسی شده و به قوه قضاییه ارسال شد که در حال بررسی است، بررسی عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران، بررسی عملکرد شرکت کشت و صنعت کارون و طرح توسعه آن، تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی، بررسی و شناسایی افراد دوتابعیتی و بررسی خلأ‌های قانونی آن که برای رسیدگی به قوه قضایی ارجاع شد، البته موارد دیگری از تحقیق و تفحص‌ها در جریان رسیدگی قرار دارد و از طرف دیگری در بعد نظارت ۱۷۸ سوال نمایندگان از وزرا در مجلس مطرح شد و ۲۹ مورد آن منجر به اخطار به وزرا شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر استیضاح ۶ مورد وزرا مورد استیضاح قرار گرفتند و وزیر در نتیجه آن رأی عدم اعتماد گرفت.

او گفت: مجلس در جهت نظارت بر امور کشور ۵۵ جلسه علنی و غیرعلنی برای موضوعات مهم کشور اختصاص داد و آنها را بررسی نمود که عبارتند از اقتصاد مقاومتی و چالش‌های آن، وضعیت صنعت، وضعیت آب، وضعیت بخش کشاورزی و چالش‌های آن، رکود در بخش صنعت و اقتصاد مقاومتی، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت بازار نفت و گاز، عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشکل ریزگردها و آلودگی هوا، بررسی حادثه پلاسکو، بررسی قراردادهای نفتی، بررسی وضعیت بازار ارز، بررسی وضعیت بارندگی و سیل، بررسی زلزله در استان‌های غربی، وضعیت آسیب‌های اجتماعی، بررسی فضای مجازی و ابعاد مختلف آن، بررسی وضعیت یارانه‌ها، بررسی حوادث مختلف مانند حادثه قطار و سقوط هواپیما و نظایر آن که با حضور مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار گرفتند.

لاریجانی بیان کرد: همچنین سوال از رئیس جمهور در دستور کار قرار داشت و نمایندگان محترم در طول این دوره با حضور در کمیسیون‌های تخصصی ۲ هزار و ۵۴۲ جلسه نظارت با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار کردند که منجر به ۳۸ گزارش عملکرد دستگاه‌ها و برخی تخلفات شد و ۳۴ مورد گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت شد؛ علاوه بر این ۱۲ گزارش نظارتی مطابق ماده ۲۳۴ کمیسیون‌های تخصصی نقض و استنکاف از قانون بود که در مجلس قرائت شد و نتیجه آن به قوه قضاییه ابلاغ گردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مانند گزارش کمیسیون انرژی درباره عدم تهیه سند ملی انرژی کشور، گزارش کمیسیون عمران درباره ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی، گزارش کمیسیون اقتصاد درباره عدم نظارت بر موسسات مالی و اعتباری، گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، گزارش کمیسیون ویژه درباره عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، گزارش کمیسیون انرژی درباره عدم اجرای بند «ه» قانون بودجه درباره تخصیص و پرداخت عوارض برق و این مواردی گه گفتم قسمت‌هایی از گزارش‌هایی بود که تهیه شده‌اند.

او افزود: کمیسیون اصل نود بر اساس شکایات ۵ هزار و ۴۷۹ گزارش را رسیدگی کرد و ۱۲ فقره گزارش را فقط به مجلس ارائه کرد و ۳ مورد از تخلفات کشف شده را به قوه قضاییه ارجاع داد.

لاریجانی اظهار کرد: علاوه بر این ۱۴۰ نماینده محترم در ۷۶ مجمع، هیئت و شورای ملی به عنوان ناظر حضور یافتند و در طول سال در جلسات شرکت کردند و گزارش ارائه دادند، همچنین ۲۷۹ نماینده در ۱۸۶ هیئت و کمیته استانی به عنوان ناظر فعال بودند و انتخابات شوراها با نظارت مجلس انجام شده است که بسیار سنگین بود، علاوه بر این مجلس از طریق دیوان محاسبات مستمرا بر عملکرد مالی کشور نظارت دارد و مجموعا دیوان محاسبات ۴ هزار و ۷۲ گزارش به حسابرسی ملی و استانی مجلس به دیوان محاسبات ارائه کرد و تعداد ۳ هزار و ۶۷۷ پرونده در دادسرای دیوان محاسبات کشور مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۸ هزار میلیارد ریال اخذ و به حساب خزانه کشور واریز شد، در تنقیح قوانین همواره مجلس گام‌های مهمی برداشته است و با بررسی کارشناسی معاونت قوانین و تصویب در کمیسیون مربوطه و نهایتا تصویب در مجلس در سه مرحله هزار و ۵۰۰ قانون بررسی شد و ۶ طرح تنقیحی مربوط به حوزه انتخابات، معدن، محیط زیست، ورزش، احزاب سیاسی، شوراها و شهرداری‌ها به نتیجه رسید و در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفت و در طرح‌های تنقیحی در کمیسیون‌ها ۳ طرح در حال بررسی است که شامل حوزه صنعت، تجارت و مسائل مالی می‌شود.

او بیان کرد: ۲ طرح تنقیحی در دست بررسی در معاونت قوانین در حوزه سلامت و حوزه رفاه و تأمین اجتماعی است که این اقدام اولین بار در تاریخ قانون گذاری کشور انجام شده است، با تحقیقات کارشناسان و محققان مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مراکز محل اتکا در تصمیم گیری کشور است و رهبری معظم در دیدار با نمایندگان پژوهش‌های این مرکز را ستایش کردند، علاوه بر همکاری با کمیسیون‌ها و برجسته طرح‌ها گزارش‌های نظارتی دقیقی را در حوزه اقتصاد ارائه کرده است و در این دوره مجلس هر ساله با ارائه کتاب سال اقتصاد ایران تصویری روشن از وضعیت اقتصادی کشور را مدون کرده است.

لاریجانی گفت: در زمینه‌های مهم اقتصادی چالش‌های آن و نیازهای آن را مستمرا رصد و گزارش علمی ارائه کرده است، مطالبی که عرض کردم به دیلیل محدودیت زمانی بخشی از خدمات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بود، اینها جدایی از خدماتی است که نمایندگان در پایان هر چند هفته و هفته سرکشی ارائه می‌دهند، نمایندگان وضع مردم را در مناطق خود رصد کرده و به آن رسیدگی می‌کنند، دغدغه‌ای که نمایندگان در آبادانی مناطق خود دارند علی رغم مشکلات اقتصادی کشور تلاش می‌کنند وضعیت اقتصادی مناطق خود را آباد کنند که این امر بسیار ستودنی و ارزشمند است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنده، چون محل رجوع همکاران هستم عرض می‌کنم چه هریک از نمایندگان و چه مجمع استانی آن‌ها پیگیری مسائلی که منجر به آبادانی و رفع مشکلات مردم باشد را اصرار زائدالوصفی در این زمینه دارند که قابل تحسین است اگرچه ممکن است گفته شود که وصلی اصلی نمایندگان تنقیح قوانین و نظارت است، ولی ارتباط مستقیم با مردم و رفع حوائج آنها مخصوصا در این شرایط سخت بسیار مهم است و نمایندگان بخشی از وقت زندگی شخصی خود را صرف امور مناطق می‌کنند.

او گفت: بنده به کرات مشاهده کرده‌ام که هر مسئله مهمی که در کشور نیاز به مداخله مجلس داشته است نمایندگان با دغدغه ملی و اصرار می‌خواستند که در مورد آن بحث کرده و نتایج آن پیگیری شود که این ارزشمند است به هیچ وجه صلاح کشور نیست که برای انتخابات جریان‌های سیاسی تمام رکن مردم سالاری در کشور را تباه جلوه دهند چرا که دشمنان به اندازه کافی در این زمینه تلاش می‌کنند پس لزومی ندارد که عده‌ای به این امر دامن بزنند، این گفته مرحوم مدرس را به یاد آورید که فرمود مجلس نقطه ثقل و قضا و قدر مملکت ایران است و هیچ وطن پرستی و آزادی خواهی مرکز قضا و قدر کشور را تخریب نمی‌کند. بنده خیرخواهانه می‌گویم تحقیر، تخریب، ظلم به مردم سالاری و انقلاب است و کسانی که چنین کنند بدعاقبتی پیدا می‌کنند مانند بنی صدر که کارش تخریب مجلس بود و دیدید که چه سرنوشتی پیدا کرد.

لاریجانی گفت: یک نکته روشی هم وجود دارد که باید به آن پرداخت عده‌ای تصور می‌کنند که هرچه در کاستی‌ها مبالغه کنند و آن را به سیاه نمایی بزرگ تبدیل کنند برای جریان سیاسی خود امید پیروزی خلق می‌کنند که در واقع این روش فرصت طلبانه برای بی هنران کارکرد دارد، اما هنر حکم رانی در این است که با ایجاد فضای امیدواری و ایجاد انتظارات معقول و دست یافتنی پیشرفت کشور را گام به گام جلو ببرند چرا که توسعه کشور به عزم عمومی نیاز دارد و عزم عمومی در یک مسیر امیدوار کننده به سوی هدفی مشخص حاصل می‌شود نه در فضای یأس و این رفتارها ظلم به نظام و افراد خدمت کننده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: سخن خود را با فراز دیگری از فریاد غربت حضرت زهرا(س) خاتمه می‌دهم که در خطبه خویش فرمود عدل برای پیشرفت و همگرایی و توفیق ملت در گرو رفتار عادلانه و ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. امیدواریم ایام دهه فجر که یادآور مجاهدت‌های شهدای گرانقدر نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است مبنای وفاق و همدلی بیشتر آحاد ملت قرار گیرد و همین امر پشتوانه انتخاباتی ارزشمند است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.