پس از جنایت بزدلانه آمریکا با دستور ترامپ در به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس تمامی مقامات جمهوری اسلامی از «انتقام سخت» سخن گفتند. انتقام سختی که با سیلی موشکی مقتدرانه سپاه به پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین الاسد آغاز شد و اکنون ما با موج مطالبه مردمی برای تحقق کامل «انتقام سخت» تا خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا مواجه هستیم.


علیرضا فقیهی‌راد/

پس از جنایت بزدلانه آمریکا با دستور ترامپ در به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس تمامی مقامات جمهوری اسلامی از «انتقام سخت» سخن گفتند. انتقام سختی که با سیلی موشکی مقتدرانه سپاه به پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین الاسد آغاز شد و اکنون ما با موج مطالبه مردمی برای تحقق کامل «انتقام سخت» تا خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا مواجه هستیم.

انتقام سختی که لزوماً منحصر در حوزه سخت نظامی نخواهد بود و باید در بقیه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، رسانه‌ای و دیپلماتیک این انتقام سخت معنای خود را بیابد و در عمل نیز محقق شود؛ بنابراین تمامی دستگاه‌های مسئول در جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف باید نقش خود را در تحقق به معنای واقعی انتقام سخت ایفا کنند.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حوزه‌هایی که باید نقش خود را در انتقام سخت ایفا کند، دستگاه سیاست خارجی کشور و وزارت امور خارجه است. وزارتخانه‌ای که متأسفانه در سال‌های اخیر با اعتمادهای بی‌جا و خسارت‌بار به آمریکا و اروپا در مذاکرات برجام و بعد از آن یکی از عوامل تشجیع آمریکا به اقدام این جنایت بوده است.

اما اکنون درحالی‌که شخص رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور شهید سلیمانی را می‌دهد و پس‌ازآن نیز مقامات آمریکایی رسماً سردار قاآنی، فرمانده جدید سپاه قدس را نیز تهدید به ترور می‌کنند و از طرفی مقام معظم رهبری صریحاً مذاکره با آمریکا را به‌طورقطع منتفی دانستند و در خطبه‌های نماز جمعه تهران فرمودند:‌ ‌ «ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت» و حتی بالاتر از این مذاکره‌کنندگان غربی را همان تروریست‌های فرودگاه بغداد خواندند و فرمودند:‌ «این کسانی که پشت میز مذاکره ظاهر می‌شوند، آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند، این‌ها همان‌ها هستند؛ تفاوتی نمی‌کنند؛ لباس عوض می‌کنند.» جواد ظریف، وزیر امور خارجه باردیگر در اظهاراتی عجیب پالس آشکار برای مذاکره با آمریکا می‌دهد که با واکنش گستاخانه ترامپ مواجه می‌شود.

دستگاه دیپلماسی کشور و جناب ظریف باید از تجربه ناکام این سال‌ها در اعتماد به غرب درس بگیرد و در این شرایط که رسماً در برابر آمریکا در شرایط جنگی قرار داریم، ایشان و وزارت خارجه نیز آرایش جنگی بگیرند و سهم خود را در انتقام سخت از آمریکای جنایتکار ایفا کند. دستگاه دیپلماسی کشور اقدامات متعددی را می‌تواند در برابر آمریکا انجام دهد که برای نمونه بعضی از موارد پیشنهادی را ذکر می‌کنیم:

۱. شناسایی و معرفی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که دستور ترور شهید سلیمانی را داده به‌عنوان تروریست و طرح شکایت حقوقی و قضایی در دادگاه‌های بین‌المللی

۲. ایجاد باشگاه تحریمی‌ها که متشکل از کشورهای تحریم شده توسط آمریکاست یکی از اقدامات مهم و روی زمین‌مانده است که تأثیرات مهمی در فضای تقابلی ایران و آمریکا خواهد داشت. امروز بیش از ۲۵ کشور و جمعیتی افزون بر ۳ میلیارد نفر تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستند که ایران می‌تواند به‌عنوان محور این کشورها و ایجاد یک اجتماع بین‌المللی هم به تحریم متقابل آمریکا و محصولات آمریکایی توسط این بازار گسترده ۳ میلیاردی اقدام کند و هم به‌عنوان یک قطب جدید در نظام بین‌الملل در برابر سیاست‌های زورگویانه آمریکا بایستد و درنهایت با تعاملات اقتصادی درون این باشگاه، مسائل و مشکلات اقتصادی خود ناشی از تحریم‌ها را نیز حل‌وفصل کند.

۳. خاتمه دادن و عدم پیوستن به‌تمامی توافقات و رژیم‌های بین‌المللی چون برجام، NPT، FATF، CTBT، پیمان پاریس، WTO، سند ۲۰۳۰ و... که زمینه نفوذ و تسلط آمریکا را فراهم می‌کنند و بعضاً در نقش جاسوس‌خانه‌های آمریکا هستند را به سرعت اعلام کند.

۴. پیگیری دیپلماتیک از احضار سفیر تا کاهش روابط و فشار سیاسی به کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامیان تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا هستند و حاضر به اخراج نیروهای نظامی آمریکایی نمی‌شوند.

۵. بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی و استفاده از تریبون‌های بین‌المللی و ظرفیت‌هایی چون جنبش عدم تعهد علیه آمریکا به‌عنوان تروریسم دولتی و...

وزارت امور خارجه باید از موضع انفعال خارج شود و در برابر آمریکا بر اساس اختیارات و حوزه عمل خود آرایش جنگی بگیرد و سهم خود را از انتقام سخت خون شهید حاج قاسم سلیمانی از آمریکا ایفا کند. وگرنه اظهارات رسانه‌ای و عرض ارادت‌ها که صرفاً مصرف داخلی دارند، ارزش خاصی نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.