بازار تب‌دار خودرو در میانه فصل زمستان، با کولاک در قیمت‌ها، مشتریان را از گرانی تا ۴میلیون تومانی ایران‌خودرویی‌ها و ۷۰۰هزار تومانی خودروهای سایپا شگفت‌زده کرده است. پیشروی در قیمت‌ها در محصولات کرمان‌موتور با رکورد ۵میلیون تومان و محصولات مدیران‌خودرو با افزایش ۳میلیون تومان نیز اتفاق افتاده تا زنجیره افزایش نرخ‌ها در بازار تکمیل شود.

صندلی داغ بازار خودرو

زهرا طوسی/

 بازار تب‌دار خودرو در میانه فصل زمستان، با کولاک در قیمت‌ها، مشتریان را از گرانی تا ۴میلیون تومانی ایران‌خودرویی‌ها و ۷۰۰هزار تومانی خودروهای سایپا شگفت‌زده کرده است. پیشروی در قیمت‌ها در محصولات کرمان‌موتور با رکورد ۵میلیون تومان و محصولات مدیران‌خودرو با افزایش ۳میلیون تومان نیز اتفاق افتاده تا زنجیره افزایش نرخ‌ها در بازار تکمیل شود.

اما آنچه بیشتر اهمیت دارد قیمت پراید است که به عنوان پرفروش‌ترین خودرو ایرانی گوی گرانی را از دیگران ربوده و بیشترین افزایش قیمت را در بین خودروهای سایپا به نام خود ثبت کرده است. پراید هاچ‌بک نسبت به اول بهمن ۷۰۰هزار تومان گران شده و به ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو سایپا در یک قدمی کانال ۶۰ میلیون تومانی قرار دارد، کانالی که پیش از این توسط پرایدوانت فتح شده بود.

پرایدوانت نیز دیروز در ادامه روند افزایش قیمت روزهای گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان گران شده و به ۶۳ میلیون تومان رسید. پراید صندوقدار یا همان سایپا ۱۳۱ هم در بازار افزایش قیمت ۷۰۰هزار تومانی را پشت سر گذاشته و حدود ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

از خودروهای سایپا که روند افزایش قیمت در پیش گرفته‌اند می‌توان به کوئیک دنده‌ای اشاره کرد که با افزایش قیمت ۸۰۰هزار تومانی به نرخ ۸۰ میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است. ساینا در بازار ۴۰۰هزار تومان گران شده و تا ۷۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیشروی کرده است. فعالان بازار تیبا ۲ را ۶۰۰هزار تومان گران‌تر از دیروز قیمت‌گذاری می‌کنند و با نرخ ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

محصولات ایران‌خودرو نیز در ادامه روند افزایش قیمت روزهای گذشته تا ۴میلیون تومان گران شده‌اند. قیمت روز سمند LX با افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به مرز ۹۰ میلیون تومان رسیده و سمند EF۷ با افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی تا نرخ ۱۰۳ میلیون تومان پیشروی کرده است.

پژو ۴۰۵ GLX نیز با افزایش یک‌میلیون تومانی۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و خودرو پژو ۴۰۵ SLX با تجربه افزایش قیمت بیشتر و با افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

پژو ۲۰۶ صندوقدار با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و سهم پژو پارس از افزایش قیمت‌ها در محصولات ایران‌خودرو، گرانی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی است که موجب شده در بازار به ۱۰۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد. رانا هم از قاعده افزایش قیمت مستثنا نیست و یک میلیون تومان گران شده و ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

رکورد افزایش قیمت ایران‌خودرو در اختیار پژو ۲۰۰۸

رکورددار افزایش قیمت در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۰۸ است که حدود ۴میلیون تومان گران شده و به مرز ۴۰۰میلیون تومان رسیده است.  دنا پلاس توربو با ۲میلیون تومان افزایش به ۱۹۲ میلیون تومان و دنا پلاس نیز ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و ۱۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.

محصولات کرمان‌موتور از افزایش قیمت در بازار خودرو مستثنا نیستند. سرآمد آن‌ها جک S۳ است که در یک روز ۵میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده و به ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. کولاک قیمت‌ها در بازار خودرو، محصولات مدیران‌خودرو را نیز از خواب زمستانی بیدار کرده و پس از چند روز ثبات، شاهد افزایش قیمت در بین این محصولات هستیم. به طوری که MVM ۳۱۵ هاچ‌بک حدود ۲میلیون تومان گران شده و به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.

جهش قیمت همزمان با افزایش تیراژ

نگاهی به تولید ماهیانه ایران‌خودرو در آذر ماه ۹۸ نشان می‌دهد که تولیدات این شرکت از مرز ۷/۴۸ هزار دستگاه گذشته که نسبت به ماه گذشته، جهشی در حدود ۱۰ هزار دستگاه داشته است. خانواده پژو با بیش از ۳۵ هزار دستگاه و خانواده سمند با بیش از ۷هزار دستگاه، پرتیراژترین محصولات داخلی ایران‌خودرو در آذرماه ۹۸ بودند. سایپایی‌ها نیز بدون کمک شرکت‌های تابعه خود توانستند به تولید ۳/۲۷هزار دستگاهی در آذر ماه ۹۸ برسند. خانواده X۱۰۰ (پراید)، خانواده Q۲۰۰ (کوئیک) و خانواده S۲۰۰ (ساینا) به ترتیب بیشترین تیراژ تولید را در آذر ماه داشته‌اند. با این حال چنانچه حسن کریمی، کارشناس بازار خودرو نیز گفته است این روزها با اینکه روند عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز از حالت قطره‌چکانی فراتر رفته، اما کماکان میزان تقاضای خودرو در کشور از عرضه بیشتر است. در واقع علت اصلی اختلاف قیمت کارخانه و بازار دقیقاً به اختلاف میزان عرضه خودرو در مقایسه با تقاضا برمی‌گردد.

به گفته سنجری میزان تقاضای واقعی بازار به خودرو دست‌کم ۵/۱ میلیون دستگاه در سال است. در حالی که عرضه خودرو به بازار در سال جاری به کمتر از یک‌میلیون دستگاه رسیده و خواهد رسید. این بدان معناست که بیش از ۳۰ درصد تقاضا در بازار به دلیل کاستی در عرضه اصطلاحاً سرکوب می‌شوند.

افزایش گام به گام قیمت‌ها ادامه دارد

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: پیش‌بینی می‌شد قیمت خودرو در ماه‌های اخیر ۳ تا ۴درصد افزایش پیدا کند. در حال حاضر خودروسازها یکباره با افزایش هزینه تولید و تأمین قطعات مواجه شده‌اند و باید امور خود را با ارز نیمایی و گاهی ارز آزاد مدیریت کنند و این موارد موجب می‌شوند تا خودروساز مجبور شود قدم به قدم قیمت تولیدات خود را افزایش دهد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه نتیجه بی‌ثبات اقتصادی و نوسان در بازارها این است که هزینه‌های صنعت خودروسازی را هر روز افزایش می‌دهد و خودروسازان نیز این هزینه‌ها را روی قیمت نهایی محصول خود اعمال می‌کنند، تأکید می‌کند: متأسفانه برخی افراد با مطرح کردن بحث‌های غیرکارشناسی نظیر اینکه «قیمت خودرو را می‌خواهیم ارزان کنیم» یا «مردم خودرو نخرند ارزان می‌شود» بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی این‌طور به مردم القا می‌کنند که قرار است خودرو ارزان شود، در صورتی که نگاهی به هزینه‌های تولید در این صنعت که با قیمت ارز و تورم صعودی شده و ادامه حیات این شرکت‌ها را سخت کرده، نشان می‌دهد قیمت خودرو در روزهای آینده افزایشی خواهد بود. باید توجه داشت بالارفتن و پایین آمدن قیمت خودرو امری فرمایشی و دستوری نیست که مطابق با میل افراد تغییر کند، بلکه بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی که روی این صنعت تأثیرگذار است، تعیین می‌شود.

سرمایه‌های سرگردان در بازار خودرو می‌چرخد

صدرایی می‌افزاید: در بازار آزاد بحث عرضه و تقاضا مطرح است و اینکه چه محصولی آماده تحویل است. اگر یک محصول دارای یک تقاضای ذهنی و انباشت شده‌ای باشد، به تبع قیمت بازارش بالاتر خواهد رفت و به عکس اگر محصول دارای شرایط فروش و اقساطی باشد و مشکلی در تحویل نباشد حتی ممکن است قیمت در بازار این محصول فروکش نیز بکند. بحث دیگری که وجود دارد هنوز مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های سرگردان خود را وارد بازار کالاهای مصرفی و در دسترسی مثل بازار خودرو کنند، در نتیجه بازار از این ناحیه هم متأثر می‌شود.

صدرایی در پاسخ به اینکه آیا تقاضای شب عید موجب گرانی خودروها شده، می‌گوید: در حال حاضر شرایط با سال‌های قبل فرق دارد و خودروسازان آن‌قدر مشکلات دارند که مسئله شب‌عید و غیرعید برایشان مطرح نیست، در حالی که این قضیه هم منتفی نیست و سیگنال افزایش تقاضا از این جانب هم وجود دارد، ولی نمی‌توان گفت این عامل موجب افزایش قیمت می‌شود. در حقیقت عامل اصلی هزینه‌های غیرقابل کنترل و روزافزون خودروهاست که قیمت کارخانه را بالا برده و بازار هم به پیروی از آن نرخ‌ها را تغییر می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.