در حالی که تظاهرات میلیونی روز جمعه مردم عراق علیه آمریکا و درخواست خروج نیروهای وابسته از خاک عراق، شرایط را برای اخراج اشغالگران آمریکایی فراهم کرده است اما منابع خبری شامگاه یکشنبه از شلیک چند راکت به منطقه سبز بغداد (سفارت آمریکا) خبر دادند. آمریکایی‌ها هم اخباری حاکی از زخمی شدن چند نفر در این حمله را منتشر کردند.

‏اشغالگران به دنبال بهانه برای ماندن

مهدی پناهی/

در حالی که تظاهرات میلیونی روز جمعه مردم عراق علیه آمریکا و درخواست خروج نیروهای وابسته از خاک عراق، شرایط را برای اخراج اشغالگران آمریکایی فراهم کرده است اما منابع خبری شامگاه یکشنبه از شلیک چند راکت به منطقه سبز بغداد (سفارت آمریکا) خبر دادند. آمریکایی‌ها هم اخباری حاکی از زخمی شدن چند نفر در این حمله را منتشر کردند.

نکته مهم در این ماجرا موج‌سواری آمریکایی‎‌هاست که تلفات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را مخفی نگه داشته‌اند اما در این ماجرا مدعی‌اند تعدادی از نظامیانشان زخمی شده‌اند.

این راکت‌ها پیش از این به محوطه باز سفارت خورده و تلفاتی نمی‌داد، اما این بار گویا چند فروند از این راکت‌ها به ساختمان سفارت اصابت کرده و یکی از آن‌ها نیز راه خود را به سمت سالن غذاخوری سفارت اشغالگران تروریست آمریکایی در بغداد باز کرده است!

بر اساس بیانیه‌هایی که پیش از این گروه‌های مقاومت عراقی صادر کرده بودند آن‌ها به هیچ عنوان پشت پرده چنین حملات هزینه‌زا قرار نداشته و ندارند. به گفته برخی تحلیلگران، خود آمریکایی‌ها پشت چنین حوادثی قرار دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند با بالا بردن مباحث امنیتی در بغداد و ناامن نشان دادن پایتخت عراق، علاوه بر وارد کردن فشار سیاسی و امنیتی به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق فضا را برای اقدامات خباثت‌آمیز خود فراهم کنند و به هر بهانه‌ای در خاک عراق باقی بمانند.

بعید نیست آمریکایی‌ها با سازماندهی حمله به سفارت خود می‌خواهند بهانه‌ای را برای حمله مجدد به پایگاه‌های حشدالشعبی پیدا کنند، موضوعی که برخی به آن اشاره دارند و می‌گویند آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در عملیاتی پیشدستانه، علاوه بر آنکه یک ضربه کاری به مراکز تجمع و اصلی حشدالشعبی وارد کنند، اعتبار از دست رفته خود را هم بازگردانند و به جوکرهایی که از شهرهای عراق جمع شدند اعتماد به نفس بیشتری دهند.

واکنش عراقی‌ها

در همین راستا «جواد الطلیباوی» سخنگوی نظامی «عصائب اهل‌الحق» با اعلام اینکه پیش از این تأکید شده گروه‌های مقاومت به مراکز دیپلماتیک تعرضی نمی‌کنند، اعلام کرد: حمله راکتی به «سفارت شرّ»‌ آمریکا، کار گروه‌های مقاومت نیست. الطلیباوی تأکید کرد: «پیش از این اعلام کرده بودیم پاسخ ما به ترور ابومهدی المهندس، در سطح پایین‌تر از پاسخ جمهوری اسلامی به ترور حاج قاسم سلیمانی نخواهد بود». او پیش از این گفته بود: «این شرم‌آور است که اینچنین پاسخ یا ضرباتی به گروه‌های مقاومت نسبت داده شود؛ گروه‌های مقاومت دیگر از راکت‌های کاتیوشا استفاده نمی‌کنند و این راکت‌ها حتی در ساده‌ترین عملیات‌ها هم به درد نمی‌خورد».

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و از رهبران حشدالشعبی در واکنش به حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، با صدور بیانیه‌ای از دولت عراق خواست جلوی این گونه حملات را بگیرد. به نوشته وبگاه السومریه نیوز، هادی العامری تأکید کرد: «حمله به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک خارجی در عراق را نمی‌پذیریم». او افزود: «این اقدامات خرابکارانه با هدف فتنه‌انگیزی و مانع‌تراشی در مسیر اعمال حاکمیت عراق و خروج نیروهای خارجی است که پارلمان آن را تصویب کرده است».

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشبرد امور عراق در مکاتبه با سفارت آمریکا در بغداد، حمله راکتی به ساختمان سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد را محکوم کرد. رئیس پارلمان عراق نیز گفت: حملات مکرر راکتی علیه سفارت آمریکا در مرکز بغداد پذیرفتنی نیست و رفتاری است که به وجهه عراق آسیب می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.