خراسان شمالی- مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سال زراعی گذشته ۱۹ هکتار از کشتزارهای استان به کشت کینوا اختصاص یافت که از این سطح حدود ۳۳ تن محصول برداشت شد.

۱۹ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی به کشت کینوا اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهندس محمدنقی کاظمیان با اشاره به کاهش سطح زیر کشت دانه روغنی کینوا در کشتزارهای استان، علت آن را نبود صنایع فراوری و بازار فروش دانست و اظهار داشت: حتی عملکرد تولید محصول در سال جاری در مقایسه با پارسال کاهش یافته زیراکه کینواکاران انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند.

وی با بیان اینکه محصول کینوا باید به صورت تضمینی خریداری شود افزود: در سال جاری محصول تولیدی کشاورزان بر روی دست آنها باقی مانده بود این در حالی است که کینوا محصولی فساد پذیر است و نیاز به انبارهای خاص دارد.

وی افزود: همچنین باید شرکت هایی برای خرید محصول کینوا به کشاورزان معرفی و دانه روغنی کلزا با قیمت مناسب خریداری شود زیراکه برخی از شرکت ها محصول را با قیمت های بسیار پایین تحویل می گیرند در صورتی که بعد از فراوری یا پوست گیری با قیمت بالا به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه کینوا به صورت پاییزه و بهاره در کشتزار ها قابلیت کشت دارد افزود: برداشت آن از  اواخر آذرماه آغاز و تا دی ماه ادامه می یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سه سال اخیر دانه روغنی کینوا که به عنوان مادر غلات و از خانواده گیاهان دارویی است در کشتزارهای این استان کشت شده است.

سهمیه کشت این گیاه در سطح کشتزارهای این استان ۲۰ هکتار است که این میزان براساس یک بازه زمانی پنج ساله باید به ۱۰۰ هکتار افزایش یابد اما، استقبال کشاورزان تاکنون از کشت این محصول خیلی کم بوده است.

وی اظهار داشت: گیاه کینوا به عنوان یک محصول کم آب طلب است که شرایط آب و هوایی چهار تا ۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند و بهترین زمان کشت آن در استان خراسان شمالی ۱۵ مردادماه و برداشت آن نیز اواسط آبان ماه است.
مهندس کاظمیان با بیان اینکه قیمت کینوا سه تا چهار برابر قیمت گندم است افزود: این محصول اقتصادی است اما به دلیل اینکه صنایع فراوری آن در استان وجود ندارد سایر شرکت ها با قیمت ارزان از کشاورزان خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه هستیم اظهار داشت: برنج ۳۳ هزار متر مربع آب مصرف می کند این در حالی است که گیاه کینوا ۵ هزار متر مربع آب مصرفی آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.