تولید و فرآوری زعفران برای ورود به بازار یک طرف، فروش آن برای کشاورزان طرف دیگر.

نامه ۲۴ نماینده به رئیس‌جمهور برای پرداخت مطالبات زعفران‌کاران

هاشم رسائی‌فر/

 تولید و فرآوری زعفران برای ورود به بازار یک طرف، فروش آن برای کشاورزان طرف دیگر.

مسئله بازار زعفران هیچ وقت برای کشاورزان فعال در این عرصه حل شده نبوده و گویا هنوز هم نیست. متداول بوده که هر سال با برداشت محصول دلالان خریدار این محصول صادراتی کشورمان بودند و نرخ را همیشه آن‌ها مشخص می‌کردند و کم و زیادش کاملاً در اختیار آن‌ها بوده است. با این شرایط همیشه بازار برای کشاورزان روی بازی نداشته و به این جهت هر سال قیمت‌ها با نوسان‌های عجیبی مواجه بوده است. خریداران که بیشتر دلالان بودند حاشیه سودی کاملاً امن برای خودشان در نظر می‌گرفتند و این کشاورز بوده که باید خودش را با شرایطی که خریداران و دلالان برای زعفران مشخص می‌کردند همراه می‌ساخته است.

هیچ گاه به طور مشخص و پایدار سازمانی یا بنگاهی وابسته به دولت که شاخصه‌های بخش کشاورزی را داشته باشد پا پیش نگذاشته تا شرایط محصول زعفران را که به تنهایی ۹۰ درصد آن در ایران و مشخصاً در خراسان کشت می‌شود به سامان برساند تا اینکه با پیگیری برخی از نمایندگان مجلس در خراسان رضوی و همراهی برخی دیگر از نمایندگان استان‌هایی که تولید زعفران دارند موضوع خرید حمایتی و تضمینی زعفران برای محصول سال ۹۸ در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و در نهایت این داستان به اینجا ختم شد که با اعلام محمدباقر نوبخت؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه یک هزار میلیارد تومان برای خرید حمایتی زعفران از طریق تعاونی‌های روستایی تخصیص یافت. هشتم آبان ماه داستان خرید حمایتی و تضمینی با سازوکاری مشخص شده کلید خورد. قیمت‌هایی که برای رقم‌های مختلف زعفران در این خرید در نظر گرفته شده بود قیمت‌هایی به مراتب بهتر از قیمت دلالان و فعالان بازار بود این برای زعفران‌کاران بهترین اتفاق می‌توانست باشد اما خرید حمایتی یک بند داشت آن هم اینکه زعفران‌کاران نمی‌توانستند پول زعفرانشان را یکجا بگیرند نصف نقد و باقیمانده آن پس از دو ماه از فروش به تعاونی‌های روستا.

تا اینجای کار هم به نظر معامله خوبی می‌آمد تا اینکه موعد پرداخت دوماهه پول زعفران‌کارانی که در طرح حمایتی زعفرانشان را فروخته بودند فرا رسید. با وجود تضمین پرداخت دوماهه در زمان تحویل اما انگار این موضوع محقق نشده و جمعیتی ۲۰۰ هزار نفری از زعفران‌کاران درگیر پرداخت نشدن باقیمانده پول زعفرانشان شده‌اند و تاکنون این پول به آن‌ها پرداخت نشده است.

پس از این موضوع ۲۴ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور که فراکسیون حمایت از تولید، فرآوری و صادرات مجلس شورای اسلامی آن را تهیه و تنظیم کرده است از وی خواسته‌اند با مسببان موضوع نارضایتی زعفران‌کاران برخورد کند و با پرداخت زودهنگام مطالبات ۲۰۰ هزار زعفران‌کار شرایط را برای رضایت آن‌ها فراهم نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.