شیوع ویروس جدید کرونا احتمالاً اقتصاد شکننده جهانی را آسیب پذیر تر می کند. اگر دولت چین نتواند به سرعت جلوی انتشار این ویروس را بگیرد، کمر اقتصاد جهان شکسته خواهد شد.

ویروس کرونا کمر اقتصاد جهان را می‌شکند؟

قدس آنلاین؛ به نقل از سی سی ان، وقتی چین عطسه می کند دنیا سرما میخورد. اگر این ویروس کشنده کرونا بیش از این گسترش یابد، این سرماخوردگی بسیار شدید تر خواهد بود. این ویروس تا حالا جان ۱۰۰ نفر را گرفته و طبق گفته یکی از بهترین ویروس شناسان چین، فرصت برای جلوگیری از انتشار این ویروس از دست رفته است.

 یک رکورد جهانی در راه است. تحلیلگران و اقتصاد دان ها بیشتر سال ۲۰۱۹ را در حال پیش بینی یک رکود برای ۲۰۲۰ بودند. ولی حالا با اضافه شدن خطر فراگیر شدن جهانی این ویروس، همه چیز سریع تر اتفاق می افتد. شیوع بیماری سارس در ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ باعث بدترین بحران اقتصادی در جنوب شرق آسیا پس از بحران مالی ۱۹۹۷ شد. اگر دولت چین نتواند به سرعت جلوی انتشار این ویروس را بگیرد، کمر اقتصاد جهان شکسته خواهد شد.

 این بدان معنا نیست که اقتصاد جهان قبل از انتشار ویروس کرونا عملکردی عالی داشت. یک نظرسنجی از اقتصاددان ها توسط مجمع ملی اقتصاد تجاری در ماه اوت نشان داد ۷۲% تحلیلگران انتظار دارند اقتصاد آمریکا تا پایان ۲۰۲۱ وارد رکود شود. ۳۸درصد از این اقتصاددان ها عقیده دارند این رکود تا پایان سال جاری اتفاق می‌افتد و ۳۴ درصد دیگر می گویند در سال آینده میلادی خواهد آمد.

 گزارش سازمان ملل که در ماه سپتامبر مشابه شد نسبت به یک رکورد جهانی در سال جاری میلادی هشدار می داد. نویسندگان این گزارش عوامل این رکود را جنگ های تجاری، نوسانات ارزی، دستکاری طولانی‌مدت نرخ بهره و همچنین احتمال برگزیت بدون توافق می دانستند.

 گزارش های دیگر به جنگ تجاری چین و آمریکا به عنوان عامل اصلی رکود جهانی اشاره می‌کردند. برخی هم عقیده داشتند اگر دولت چین سرمایه گذاری داخلی را افزایش ندهد رشد اقتصادی این کشور متوقف می شود.

 دولت چین در واقع نتوانسته سرمایه گذاری را در سال جاری میلادی افزایش دهد و حالا درگیر ویروسی شده که ۵۶ میلیون نفر را قرنطینه کرده است.

بین نوامبر ۲۰۰۲ ژوئن ۲۰۰۳، بیماری سارس حدود ۸۴۰۰ نفر را مبتلا کرد و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

 به نظر می‌رسد تأثیر ویروس جدید بر اقتصاد حداقل به اندازه ویروس سارس باشد ولی با توجه  به اعلام گسترش سریع این ویروس،  تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود.

 بنابراین چین باید بترسد. این ویروس همین حالا هم بر بازارهای چین تاثیر گذاشته است. آمار رسمی نشان می‌دهد  سفرهای هوایی ۴۱.۶ درصد، سفرهای ریلی ۴۵.۵ درصد و سفر با خودرو ۲۵ درصد کاهش یافته است.

 بازارهای غیر چینی هم باید هوشیار باشند. برخی تحلیلگران اقتصادی تمام این عوامل را نشانه‌ای از نزدیک شدن رکود اقتصادی می دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.