مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: حذف یکی از ردیف‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۹مربوط به درآمدهای اختصاصی سازمان زمین شناسی توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تضعیف اکتشافات معدنی منجر می‌شود.

اقدام کمیسیون تلفیق مجلس به تضعیف اکتشافات معدنی منجر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، جعفر طاهری با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی هر سال از محل درآمدهای اختصاصی خود اکتشافات معدنی را در سراسر کشور انجام می‌دهد به طوری که این درآمدها در سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: درآمدهای اختصاصی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از محل ارایه خدمات به بخش خصوصی یا فروش محدوده‌های اکتشافی منجر به گواهی کشف است.

وی گفت: به طور میانگین سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیارد ریال در منطقه شمال شرق کشور برای حوزه اکتشافات معدنی هزینه می‌شود.

طاهری افزود: قرارداد حفاری مغزه گیری با بخش خصوصی در محدوده‌های اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی طی سال جاری ۱۷ هزار متر بود که ۶ هزار متر مربوط به اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم نفتی و بسیاری از مشکلات اقتصادی، اکتشاف معدنی منجر به تولید ثروت می‌شود لذا توسعه اکتشافات به نفع کشور است.

وی گفت: این سازمان با کمترین منابع بودجه‌ای، یکی از سازمان‌های اثرگذار در توسعه کشور است و افزون بر ۷۰ درصد از نیروهای شاغل آن مدارک دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارند و از تجربیات میدانی گسترده و کم نظیر در برداشت‌های فنی برخوردار هستند.

طاهری افزود: این سازمان با همه ظرفیت‌های خود به عنوان موتور پیشران تولید داده‌های پایه و رصد مخاطرات زمین شناسی مورد بی مهری کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و با حذف یکی از ردیف‌های بودجه توسط آن کمیسیون با چالش جدی در ادامه خدمات خود مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق که رسالت ملی و حاکمیتی دارد، تناسبی با رسالت‌های مهم آن ندارد و با یک مقایسه ساده این مهم قابل دسترس است.

وی گفت: ردیف درآمد اختصاصی محدود این سازمان که در سال‌های اخیر تصویب شده می‌توانست کمکی برای ادامه حیات آن در حوزه علمی باشد اما با شرایطی که در کمیسیون یاد شده پیش آمده این سازمان از این حمایت حداقلی نیز محروم می‌شود.

طاهری افزود: کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مسوولیت تهیه نقشه‌های زمین شناسی و انجام پروژه‌های اکتشافی در محروم ترین مناطق کشور را بر عهده دارند و تجربه نشان داده است که با مطالعات کارشناسان این سازمان زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال پایدار در اغلب پروژه‌ها فراهم شده است.

وی ادامه داد: هیچ کانسار و معدن بزرگی نیست که نقش سازمان زمین شناسی در معرفی یا اکتشافات اولیه آن را بتوان انکار کرد و حذف ردیف درآمد اختصاصی نه تنها این سازمان را در تداوم خدمات خود با چالش جدی مواجه می‌کند بلکه خطر از دست رفتن سرمایه انسانی و کوچ تعداد بیشتری از صاحب نظران به خارج از سازمان را نیز به همراه دارد.

وی گفت: در حال حاضر مهم ترین رویکردهای این اداره کل، ادامه تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس، به نتیجه رسیدن پروژه‌های اکتشافی در نواحی مختلف استان‌های خراسان، حضور جدی در شناخت و مقابله علمی با مخاطرات زمین شناسی و پایان بخشیدن به مرحله نخست مطالعات نرخ فرو نشست دشت‌های بحرانی استان می‌باشد.

طاهری، یکپارچه سازی اطلاعات پایه تولید شده در منطقه شمال شرق کشور، ایجاد و تکمیل بزرگترین آرشیو مستندات علوم زمین کشور، راه‌اندازی مرکز نوآوری علوم زمین و کمک به اشتغال در حوزه علوم زمین، انتشار یافته‌های جدید زمین شناسی و اکتشافی و توسعه و اعتلای بزرگترین موزه علوم زمین کشور را از دیگر محورهای کاری این اداره کل برشمرد.

وی افزود: اعتبارات تخصیص یافته به این اداره کل نه تنها در شان نظام نمی‌باشد بلکه متناسب با رسالت‌های حاکمیتی این سازمان نیز نیست و در صورت عدم توجه کافی زیان آن متوجه رویکردهای توسعه‌ای کشور خواهد شد.

اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور، استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.