«قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با موضوع حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها موجود در گنجینه رضوی» در چهل و سومین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی، رونمایی و معرفی شد.

قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با موضوع حضرت فاطمه(س) رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «کشف الغمة فی معرفة الائمة»، تألیف علی بن عیسی اربلی به سال(-692 ه ق) یکی از این آثار بود که به تاریخ زندگانی پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(ع) و ائمه معصومین(ع) پرداخته است.
این اثر یکی از نسخه‌های بسیار نفیس موجود در گنجینه رضوی است که توسط «محمد بن محمد حلّی صفّار» در سال 709 ق کتابت شده است.
از دیگر نفایس موجود در گنجینه رضوی که در این جلسه مورد رونمایی قرار گرفت، کتاب «ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی»؛ تألیف احمد بن عبدالله طبری به سال(694-ق) است و در آن به ذکر فضائل و مناقب خاندان پیامبر(ص) پرداخته شده است.
این اثر به خط نسخ و توسط «محمود بن محمد» معروف به «نجیب ایجی» در سال 809 هجری قمری کتابت و توسط ابن خاتون عاملی در 1067 هجری قمری وقف گنجینه رضوی شده است که به لحاظ تاریخ کتابت دومین نسخه خطی موجود در ایران است.
«ریاض الابرار فی مناقب الائمة الاطهار»، تألیف نعمت الله بن عبدالله جزایری به سال(1112-ق) کتاب دیگری است که در این جلسه فرهنگی به آن اشاره شد.
این نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی مشتمل بر فضایل چهارده معصوم(ع) است که توسط حاجی محمدقاری در قرن 12 ق به خط نسخ کتابت شده است.
در این برنامه از سلسله جلسات رونمایی آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برگزار شد.

منبع: استان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.