مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۱۴۵ هزار هکتار گندم و ۴۵ هزار هکتار جو در اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کشت می شود. پیش بینی می شود در سال آینده در حدود ۷۵۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار حجم برداشت این محصولات باشد.

بارندگی های امسال باعث رونق محصولات کشاورزی دیم شده است/ ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی زیر کشت دیم است

مهندس علیرضا نیک پور در گفت گو با قدس آنلاین عنوان کرد: با توجه به بارندگی های مناسبی که در دیماه صورت گرفت و پیش بینی های هواشناسی حاکی از آن است که در بهمن و اسفند هم این بارندگی ها ادامه پیدا خواهد کرد، پیش بینی می شود که امسال محصولات دیم شرایط بسیار مناسبی خواهند داشت و در فصل برداشت با حجم بسیار مناسبی از این محصولات روبرو خواهیم بود.

وی افزود: حدود ۱۴۵ هزار هکتار گندم و ۴۵ هزار هکتار جو در اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کشت می شود. پیش بینی می شود در سال آینده در حدود ۷۵۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار حجم برداشت این محصولات باشد.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم در مناطقی از استان که معتدل و گرم بوده و میزان بارش آنها نیز مناسب باشد حدود ۱۰۰۰ هکتار کلزا کاشته شود. همچنین زیره، کنجد و برخی از گیاهان دارویی نیز به صورت دیم در مناطقی که شدت بارندگی مناسبی داشته باشند، کشت می شوند.

وی در خصوص تمهیدات جهاد کشاورزی برای تنوع کشت در مزارع استان و حفظ امنیت غذایی گفت: برنامه جامع الگوی کشت به صورت عمومی همه ساله از وزارتخانه جهاد کشاورزی تهیه شده و به استانها ابلاغ می شود. در این برنامه مشخص می شود که هر استان، باید چه میزان از محصولات را بکارد تا امنیت غذایی کشور تامین شود.

وی ادامه داد: جهاد استان نیز با تقسیم بندی اراضی قابل کشت در استان، برنامه نهایی را به شهرستانها اعلام و آنها نیز این برنامه را به مراکز خدمات کشاورزی و کشاروزان ارائه می دهند. بدین روش کشت محصولات کشاورزی در کشور مدیریت می شود.

وی اظهار کرد: هیچ اجباری در رعایت برنامه اگوی کشت توسط کشاورزان وجود ندارد. در واقع کشاورزان به دلخواه خود محصولات زراعی را برای کشت انتخاب می کنند، اما توصیه های جهاد کشاورزی برای آنها بسیار راهگشا و تاثیرگذار است و در بیشتر موارد رعایت می شود.  

وی درخصوص اینکه اگر الگوی کشت به صورت کارشناسی تهیه شده و مفید است چرا به کشاورزان اجبار نمی شود گفت: قانونی مبنی بر اجبار کشاورزان به رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی نداریم. اما کشاورزان اعتماد خوبی به نصایح و توصیه های جهاد دارند و هر ساله تنها در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از الگوی کشت انحراف پیش می آید.

وی بیان داشت: اکنون بستر الزام کشاورزان به برنامه الگوی کشت فراهم نیست. این احتمال وجود دارد که در صورت اصرار زیاد، نتیجه معکوس شده و کشاورزان همین میزان همکاری را نیز انجام ندهند. کارشناسان جهاد با توصیه و اندرز به کشاورزان به خوبی توانسته اند همراهی این قشر زحمت کش را فراهم کنند تا به نتایج مورد نظر دست یابیم.

نیک پور با اشاره به اینکه الگوی کشت تابع متغیرهای زیادی است اذعان کرد: حتی اگر تمامی کشاورزان مطابق برنامه تعیین شده در الگوی کشت، محصولات خود را بکارند باز هم نمی توان به طور قطع، مطمئن بود که خلل یا کمبودی در محصولات کشاورزی بوجود نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن است که یک محصول سالها به کشورهای همسایه صادرات می شده است. با در نظر گرفتن این موضوع آن محصول بیش از نیاز داخل در الگوی کشت دیده شده و تولید می گردد. حال ممکن است که سیاست های کشور هدف صادرات، به دلیل کشت همان محصول در کشور خود و یا هر دلیل دیگر، تغییر کرده و از خرید محصولات ما خودداری  کنند. آنگاه اضافه محصولی که قرار بود صادر شود روی دست کشاورز می ماند.  

وی مطرح کرد: یکی از ضعف های بخش کشاورزی در استان، عدم وجود اتحادیه ها و تعاونی های تخصصی و فنی به ویژه در خصوص زراعت و باغبانی در سطح خراسان رضوی است. اگر اتحادیه ها فعالتر باشند می توانند حق و حقوقات کشاورزان را در بخش های مختلف مانند صنعت پیگیری نماید. یا برنامه های کشت به کشاورزان ارائه و از آنها تعهد عملی بگیرند. در اینصورت شاهد شکوفایی و رونق بیشتر کشاورزی در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.