طرح سازش، موسوم به معامله قرن، روز سه‌شنبه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد. با اجرای این طرح، پایتختی قدس از فلسطینی‌ها سلب و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش اعظم کرانه باختری به رسمیت شناخته خواهد شد و آوارگان فلسطینی از حق بازگشت محروم می‌شوند. اجرای طرح معامله قرن به‌نوعی تمامی کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سیطره و حاکمیت نامشروع رژیم صهیونیستی را بر فلسطین تثبیت می‌کند.

 «فلسطین» فروشی نیست

قدس آنلاینطرح سازش، موسوم به معامله قرن، روز سه‌شنبه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد. با اجرای این طرح، پایتختی قدس از فلسطینی‌ها سلب و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش اعظم کرانه باختری به رسمیت شناخته خواهد شد و آوارگان فلسطینی از حق بازگشت محروم می‌شوند. اجرای طرح معامله قرن به‌نوعی تمامی کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سیطره و حاکمیت نامشروع رژیم صهیونیستی را بر فلسطین تثبیت می‌کند.

 این طرح در حالی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی رونمایی شد که مسئولان و رهبران فلسطینی به‌شدت آن را محکوم و همچنین بسیاری از دولت‌های منطقه ازجمله جمهوری اسلامی ایران با این طرح مخالف‌ هستند؛ اما اقدام شتاب‌زده آمریکایی‌ها در رونمایی از این طرح همزمان با تحولات اخیر منطقه‌ای و اقدامات ضدآمریکایی محور مقاومت، بی‌ارتباط نیست و همین موضوع احتمال اجرای سریع طرح را به دلیل فشارهای رژیم صهیونیستی و تزلزل موقعیت آمریکایی‌ها در غرب آسیا پس از تحولات اخیر را شدت می‌بخشد. علاوه بر این، دیدار روز دوشنبه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «دونالد ترامپ» نیز در همین راستا صورت گرفت و در این دیدار درباره کشورمان و ضرورت متوقف کردن ستیزه‌جویی ایران و همچنین تلاش‌های ایران برای اتمی شدن و ضرورت ادامه فشار به ایران نیز در همه جبهه‌ها صحبت‌هایی مطرح شده است.

ظریف: پرچمداران دموکراسی راهکار ایران را بپذیرند

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان محور جبهه مقاومت و یکی از دولت‌های همواره مدافع حقوق فلسطینیان در برابر رژیم صهیونیستی مطرح بوده و راهبرد کشورمان در برابر حل مسئله فلسطین، تأکید بر دموکراسی و تعیین سرنوشت این کشور توسط تمامی گروه‌ها و جریان‌های داخلی آن است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طرح سازش موسوم به «معامله قرن» را از پیش شکست‌خورده توصیف کرد و با یادآوری طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه فلسطین گفت: «کسانی که خود را «پرچمداران دموکراسی» می‌خوانند، بهتر است به جای توهم «معامله قرن» - که از پیش شکست‌خورده است - راهکار دموکراتیک ایران که توسط آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد شده را بپذیرند: یک همه‌پرسی که در آن همه فلسطینی‌ها (مسلمان، یهودی و مسیحی) در مورد آینده خود تصمیم بگیرند».

آینده‌ای محکوم به شکست

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی طرح برگزاری همه‌پرسی برای حل مسئله فلسطین را که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها در نهم شهریور ۱۳۹۱ مطرح شده (توسط تخت روانچی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد) به عنوان یک سند بین‌المللی برای آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ارسال کرده تا در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گیرد.

طرح دموکراتیک و راهبردی ایران در حالی مطرح می‌شود که طرح معامله قرن از سوی جبهه مقاومت و تقریباً همه گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و سازمان جهاد اسلامی، مورد مخالفت قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز آینده این طرح را محکوم به شکست دانسته‌اند.

تحولات اخیر منطقه‌ای به رهبری ایران؛ دلیل تسریع در اعلام معامله قرن

سید هادی سید افقهی در تشریح علل اقدام آمریکا در طرح معامله قرن و راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال حل مسئله فلسطین، به خبرنگار قدس گفت: ایران از همان ابتدا با طرح دو دولت در سرزمین فلسطین مخالف بود و محور مقاومت به رهبری ایران نیز هیچ مشروعیتی را برای رژیم صهیونیستی نمی‌شناسد و اصل وجود این رژیم نامشروع است؛ بنابراین امکان ندارد طرح دو دولت از سمت ایران پذیرفته شود. باید برای تمام ساکنان سرزمین فلسطین همه‌پرسی برگزار شود و از طریق آن تمامی مسلمانان و گروه‌های مسیحی، یهودی و اعراب نظر خود را بدهند که این سرزمین به چه شکلی و در قالب چه حاکمیت و تشکیلاتی تأسیس شود و هر نتیجه‌ای که از صندوق رأی بیرون آمد، همان ملاک عمل برای تمام ساکنان فلسطین باشد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای به قدس گفت: طرح برگزاری همه‌پرسی برای حل مسئله فلسطین، جزئیات بسیاری دارد که هنوز بخش اعظمی از مباحث این طرح برای جامعه جهانی تشریح نشده است. البته وزارت خارجه مکلف شد طرح رهبری را پیگیری و تکمیل کند و نسخه‌ای از طرح را برای چکش‌کاری بیشتر به سازمان ملل و گروه‌های فلسطینی ارائه دهد تا پس‌ازآن به‌عنوان طرح نهایی رأی‌گیری شود. بر اساس این طرح، ایران از یکسو به حضور مردم سرزمین‌های اشغالی در قالب یک دولت واحد فلسطینی متشکل از همه گروه‌ها مشروعیت می‌دهد و از سوی دیگر، بر اساس قوانین دموکراتیک و مقبول جامعه جهانی خواهان همه‌پرسی است تا مردم رأی خودشان را درباره سرزمین فلسطین ارائه دهند.

چرا معامله قرن در این زمان مطرح شد؟

وی همچنین افزود: یکی از انگیزه‌های تسریع در اعلام سناریوی معامله قرن، تحولات کنونی و آینده منطقه است. رهبری پس از شهادت سردار سلیمانی و همراهان وی فرمودند آمریکا باید از کل منطقه غرب آسیا خارج شود و نیروهای نظامی‌اش را بیرون ببرد. محورهای سخنان رهبری درواقع منجر به تعریف راهبردی مشخص برای تمام محور مقاومت شد و قطعاً بر اساس آن، منطقه غرب آسیا قبل و بعد از شهادت سردار سلیمانی یکسان نخواهد بود و تغییرات بزرگی در راه است. بسیاری از معادلات و رویارویی‌های منطقه‌ای تغییر می‌کند و محور مقاومت نیروها، برنامه و اتاق عملیات مشترک خود را منسجم و محکم‌تر خواهد کرد تا با حضور نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه مبارزه کند.

سید افقهی ادامه داد: با توجه به اینکه این رویارویی‌ها با جبهه مقاومت کم کم آثار خودش را پس از ضربه تحقیرآمیز پایگاهشان در عین الاسد عراق و پس از آن لغو توافق‌نامه راهبردی آمریکا و عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور نشان می‌دهد و از سوی دیگر، سرنگونی هواپیمای سیا که احتمالاً طراح نقشه ترور سردار سلیمانی هم در آن حضورداشته، آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که تغییرات سرانجام رخ خواهد داد و اگر آن‌ها عجله نکنند، ممکن است به پیاده‌سازی و اجرای معامله قرن نرسند.

این کارشناس منطقه‌ای معتقد است: همچنین، سعودی‌ها هم بسیار هراسناک هستند که اگر آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند، آن‌ها ناامن خواهند شد و کسی نیست که آن‌ها را در مقابل ایران و محور مقاومت حمایت کند؛ بنابراین همه این‌ها یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان دست‌به‌دست هم دادند و با شتاب بسیاری می‌خواهند به هر شکلی شده معامله قرن را به صاحبان اصلی فلسطین تحمیل و آن را پیاده کنند، درحالی‌که بعید می‌دانم آمریکا به این سادگی بتواند این طرح را در زمان نزدیک و بدون هیچ هزینه‌ای پیاده کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.