دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تازگی از افزایش ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی ماه در مقایسه با آذر ماه امسال خبر داده، اما املاکی‌های تهران آمار دولت مبنی بر رونق بازار مسکن را تا حدود زیادی غیرواقعی و محل تردید می‌دانند.

فرزانه‌غلامی/

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تازگی از افزایش ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی ماه در مقایسه با آذر ماه امسال خبر داده، اما املاکی‌های تهران آمار دولت مبنی بر رونق بازار مسکن را تا حدود زیادی غیرواقعی و محل تردید می‌دانند.

این دفتر اعلام کرده در دی ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده و این عدد در مقایسه با دی ماه سال پیش ۷/۳۶ درصد رشد داشته، حال آنکه گزارش میدانی خبرنگار ما از مناطق ۱۰، ۱۳ و ۵ (به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه در ۱۰ ماه گذشته) بیانگر تداوم رکود در بازار و حضور پررنگ دلالان و سوداگرانی است که نه‌تنها متقاضی واقعی نیستند بلکه با تلاش برای تبدیل سرمایه‌ها به مسکن به ویژه پس از گرانی ۲۰۰ درصدی بنزین، تهدیدی برای بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی هستند.

روایت بی‌واسطه خبرنگار ما از املاکی‌های این مناطق نشان می‌دهد حضور متقاضیان واقعی و آن‌هایی که نگاه مصرفی و نه سرمایه‌ای به بازار مسکن دارند، هر روز کمتر و کمتر می‌شود و اینکه متقاضیان فروش به مراتب بیش از خریداران در بازار حضور دارند.

 خونه چنده؟

بنگاهی‌ها معمولاً علاقه چندانی به ارائه اطلاعات به خبرنگار جماعت ندارند، اما وقتی به عنوان خریدار به آن‌ها مراجعه می‌کنی برای جوش خوردن معامله هم که شده، خود را ملکف به پاسخ دادن به همه سؤالات می‌دانند.

به گفته بنگاهی‌های منطقه ۱۰ (خیابان‌های کارون، دامپزشکی، قصرالدشت، خوش، رودکی و...) هم‌اکنون هر مترمربع مسکن قدیمی‌ساز ۱۰ تا ۲۲ ساله در این منطقه ۵/۶ تا ۹/۹ میلیون تومان است و مسکن ساخت ۹۷ و ۹۸ هم در محدوده قیمتی هر مترمربع ۹ تا ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

یکی از این فعالان بازار در واکنش به آمار دولت مبنی بر افزایش معاملات مسکن در ماه-های اخیر به خبرنگار ما می‌گوید: شاید هفته‌ای یک معامله هم نداشته باشیم. بسیاری از مراجعان تنها برای کسب اطلاع از بازار سراغ ما می‌آیند و قصد و توان خرید ندارند. نمی‌دانیم معیار دولت برای اعلام این آمار چیست، اما آنچه ما در بازار شاهدیم رکود عمیق به خصوص پس از افزایش قیمت بنزین است.

یکی‌دیگر از املاکی‌های این منطقه به خبرنگار ما می‌گوید: پس از افزایش بنزین خیلی‌ها برای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن هدایت شده‌اند. معمولاً فروشندگان مدارای بیشتری برای کاهش قیمت دارند، اما اگر شخصی با هدف سرمایه‌گذاری نیامده باشد قدرتی برای خرید ندارد، چرا که متقاضی واقعی توان مالی محدود دارد. املاکی‌های منطقه ۱۳ (پیروزی، نیرو هوایی، تهران نو، دماوند، یارمحمدی و...) هم قیمت مسکن قدیمی‌ساز ۱۰ تا ۲۲ ساله و نوساز را بین ۸ تا ۵/۱۴ میلیون تومان در نوسان می‌دانند.

یکی از این بنگاهی‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: تا پیش از افزایش قیمت بنزین شاهد کاهش و تعادل قیمت‌ها بودیم، اما به محض افزایش قیمت بنزین از آبان ماه بار دیگر رشد قیمت‌ها را شاهد هستیم. این رشد به نظر ما فقط از نگرانی مردم و اغلب سوداگران از آینده اقتصادی کشور ناشی شده و حضور مصرف‌کننده واقعی را بیش از پیش کاهش داده است.

یکی‌دیگر از املاکی‌های این منطقه رونق بازار و افزایش معاملات را با بسته‌شدن بسیاری از بنگاه‌های آن حوالی در تضاد می‌داند و می‌گوید: در این سال‌ها بسیاری از همکاران ما واحدشان را بستند و تغییر شغل دادند. امروز هم وقتی معامله به سختی جوش می‌خورد و بازار فقط باب میل دلالان است، چطور دولت می‌گوید معاملات رشد داشته است؟

در منطقه ۵ تهران (صادقیه، پونک، جنت‌آباد، سازمان آب، سازمان برنامه و...) هم که این ماه‌ها پرمعامله‌ترین منطقه لقب گرفته، اوضاع بر وفق مراد املاکی‌ها نیست و در واکنش به اینکه منطقه پرمعامله اعلام شده‌اند، ابراز تعجب می‌کنند.

براساس اظهارات این فعالان، مسکن قدیمی‌ساز ۱۰ تا ۲۲ ساله و نوساز در این منطقه ۵/۱۱ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما دریغ از خریدار واقعی! آنان بر این باورند که شاید تعداد معاملات ثبت شده در این منطقه نسبت به مناطق دیگر بیشتر بوده، اما در مقایسه تعداد معاملات همین منطقه در حال و گذشته، اوضاع کسب و کارشان چنگی به دل نمی‌زند و بیشتر روز را با چانه‌زنی و پاسخ به پرسش‌های مشتریانی می‌گذرانند که قدرت خرید ندارند.

به گفته یکی از املاکی‌های منطقه ۵ اغلب مشتریان خواهان واحدهای کوچک ۵۰ تا ۷۵ متری هستند و فروشندگان هم هر چند رشد قیمت‌ها در بازار را پس از سهمیه‌بندی بنزین می‌بینند، اما با خریداران مدارا می‌کنند، اما در نهایت قدرت خرید مشتریان به اندازه‌ای نیست که معامله به آسانی سر بگیرد.

یکی‌دیگر از املاکی‌های این منطقه هم از افزایش تمدید اجاره‌نامه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: تجربه ۳۰ ساله من نشان می‌دهد این افزایش تمدید به دلیل ضعف مردم در خرید خانه است، چرا که وقتی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن رخ می‌دهد، توان مالی حقوق‌بگیران و شهروندانی که درآمد محدود دارند به خرید خانه نمی‌رسد و با تمدید قراردادهای اجاره برای خود زمان می‌خرند.

 آمارها چه می‌گویند؟

گفتنی است، براساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در تهران در دی ماه امسال در مقایسه با آذرماه با ۳ درصد رشد به ۱۳ میلیون و ۸۸۲ رسیده و معاملات هم رشدی ۱۳درصدی به خود دیده است.

براساس همین گزارش، بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی مربوط به منطقه یک بوده که در این منطقه متوسط قیمت از ۳۰ میلیون و ۸۵ هزار تومان در آذرماه با رشد منفی ۲درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۱ هزار تومان کاهش یافته است.

کمترین متوسط قیمت هم مربوط به منطقه ۱۸ با ۶ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بوده که نسبت به متوسط قیمت آذر ماه (۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان) حدود ۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بنا بر آمار دولت، در مناطق ۷، ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۲ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دی ماه کاهشی بوده است.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، منطقه ۵ تهران پُرمعامله‌ترین منطقه در دی ماه و البته ۹ ماه گذشته و کم‌معامله‌ترین منطقه هم منطقه ۱۹ بوده است.

در مجموع اما گزارش تجمیعی بازار مسکن تهران نشان می‌دهد در ۱۰ ماه اول تعداد ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره معامله صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۴۳ درصد کاهش داشته است. در همین حال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در همین مدت ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان گزارش شده بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصدی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.